گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / واکنش های بی حاصل اهالی تالار

0
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۳٫۱۱٫۲۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۱۷ واحد افزایش به رقم ۴۷۸۸۱ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۴۹ واحد افت عدد ۱۲۷۳۸۶ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۹۱ واحد رشد به رقم ۶۴۹۳۲ واحد رسید.

همچنین در این روز “شخارک” با ۲۱ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “حکشتی” با ۱۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۳ واحد افزایش به رقم ۷۴۲ واحد رسید.

در این شرایط امروز “پترول” با ۰٫۹۴ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “جم” با ۰٫۴۹ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۳۶۸ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۸۰۸ میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری با رشدی ۹۱ درصدی خود را به مدار ۶۵ هزار واحدی نزدیک تر کرد تا شاید بتواند در معاملات روز آتی مدار فوق را فتح نماید.

در معاملات روز جاری نماد اغلب شرکت های فعال بورسی با رشد قیمت و نوسانات مثبت مواجه شدند که در این بین سهم شرکت های پتروشیمی خارک، مپنا و ایران خودرو در تأثیر مثبت بر رشد شاخص کل بیشتر بود.

براین اساس به نظر می رسد مجدداً خوش بینی ها به بازار سرمایه باز گشته و اهالی تالار با وقفه ای چند روزه توانستند تحلیل منطقی از اخبار منتشر شده در خصوص بحث مذاکرات هسته ای داشته باشند.

آنچه که در اینگونه تصمیم گیری اهالی تالار مشخص است، چنین واکنش هایی از سوی سرمایه گذاران خرد و حقیقی بورس نتیجه ای جز ضرر و زیان ندارد زیرا سهامی که در هفته گذشته با نرخ های پایین واگذار شده اند امروز در قیمتی بالاتر مجدداً در پرتفوی اهالی تالار جایگزین می شوند.

در مجموع برای قضاوت اینکه روند فعلی چقدر تداوم خواهد داشت اندکی زود است اما روند معاملات سهام طی هفته های اخیر نسبت به ماه های گذشته تغییر محسوسی داشته، اگرچه حجم معاملات سهام قابل توجه نیست و حتی شاید کمتر از گذشته نیز شده باشد اما عدم تمایل سهامداران برای فروش سهام در قیمت های فعلی، خود نشانه خوبی است به جهت نگاه اهالی تالار به آینده بازار سرمایه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ