خرید و خوردن نان ترسناک شد ؛ چگونه بفهمیم در نان، جوهر قند یا جوش شیرین وجود دارد؟

0

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری (دارآباد) با هشدار درباره استفاده برخی نانوایی‌ها از نوعی پودر صنعتی به نام «جوهر قند» در نان‌ها، تاکید کرد که استفاده از این ماده برای سلامت مردم عوارض جبران ناپذیری دارد.

دکتر «منصور رضایی» افزود: جوهر قند یا سدیم دی تیونیت، پودری سفیدرنگ با ترکیب گوگردی است که کاربرد صنعتی دارد و در رنگرزی برای از بین بردن رنگ، در بازیافت کاغذ باطله، سفید‌تر کردن و نیز تهیه رنگ کله قند و درست کردن آبنبات‌های سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض جوهر قند استفاده شده در نان مصرفی

وی، درباره عوارض جوهر قند استفاده شده در نان مصرفی هموطنان اظهار داشت: جوهر قند ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم است که محیط معده را تغییر می‌دهد و مانع جذب املاح مفیدی مثل آهن، روی و کلسیم می‌شود و در دراز مدت روی ژن‌ها تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری ادامه داد: جوهر قند همچنین فشار خون را افزایش می‌دهد و باعث تغییر شرایط هضم و جذب غذا و مواد مغذی در درازمدت می‌شود. ضمن اینکه این ماده دریافت ریزمغذی‌ها را دچار مشکل می‌کند و سبب از بین رفتن پرزهای روده و معده می‌شود؛ بنابر این جوهر قند، سبب سوء تغذیه پنهان می‌شود.

وی تاکید کرد: جوهر قند، مانع عملکرد آنتی اکسیدان‌ها می‌شود که فعالیت رادیکال‌های آزاد را به عنوان عناصر سرطان زا در بدن خنثی می‌کنند و در نبود آن‌ها، بدن در برابر عوامل سرطان زا بی‌دفاع می‌شود. بنابراین مصرف این ماده به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش را بشدت بالا می‌برد.

تاثیر منفی جوهر قند بر سلامتی نانوا‌ها

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری در ادامه به تاثیر منفی جوهر قند در طولانی مدت بر روی سلامتی نانوا‌ها نیز اشاره کرد و افزود: این ماده دارای گاز co۲ است و باعث تحریکات چشمی، پوستی و ریه برای کارکنان نانوایی می‌شود. برخی نانوا‌ها که شمار آن‌ها در کشور کم نیست، از جوهر قند به عنوان مخمر استفاده می‌کنند تا خمیر به اصطلاح «ور بیاید» و یا آماده پخت شود این در حالی است که نانوایان باید از مخمر استفاده کنند و این فرصت را به خمیر بدهند تا آماده برای پخت شود.

وی گفت: متاسفانه بیشتر نانوا‌ها این فرصت را به خمیر برای آماده شدن جهت پخت نمی‌دهند و بلافاصله از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده می‌کنند تا نان را زود‌تر به دست مصرف کننده برسانند. نانوا‌ها کافی است که چند ساعت قبل از پخت نان خمیر را آماده کنند و به آن مخمر بزنند و اگر یک بار این کار را انجام دهند از خمیر نان تهیه شده می‌توانند به عنوان مایه خمیر برای روز بعد استفاده کنند.

دکتر رضایی گفت: مگر می‌شود ساعت ۶ یا هفت صبح یک نانوایی خمیر را آماده کند و نیم ساعت بعد، نان به مردم بدهد!؟ این، میسر نیست مگر اینکه ماده‌ای به جز مخمر به خمیر اضافه کنند که جوش شیرین و جوهر قند از جمله آن‌ها است.

چگونه بفهمیم در ترکیب نان، جوهر قند یا جوش شیرین وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: نان‌هایی که در قدیم پخته می‌شد اگر چند روز هم از آن می‌گذشت همچنان تازه بودند اما اکنون کافی است نانی را از نانوایی تهیه کنید، به ساعتی نمی‌گذرد که نان در اصطلاح بیات می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که در ترکیب آرد نان از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده شده است و متاسفانه استفاده از جوهر قند در تمام شهرستان‌ها وجود دارد.

به گفته دکتر رضایی، هر ایرانی در سال، ۱۶۰ کیلوگرم و به طور متوسط هر روز ۴۴۰ گرم نان می‌خورد. (ایرنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ