آغاز حذف یارانه نقدی تحت عنوان پر درآمدها

0

روزنامه وطن امروز نوشت : دولت حذف یارانه پردرآمدها را شروع کرده است.

این گفته دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی شرکت کرده بود. نوبخت درباره هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: تبصره ۲۱ قانون بودجه امسال درباره چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وظایف گوناگونی را برای دستگاه‌های اجرایی و دولت تعیین کرده است، در این تبصره مشخص است متفاوت از آنچه در سال‌های قبل انجام می‌شده اقداماتی را برای درآمدزایی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته علاوه‌بر همه منابعی که از هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آمد چیزی هم از بودجه عمومی به آن اضافه و بین مردم تقسیم می‌شد. نوبخت با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها تاکید دارد که علاوه بر توزیع این منابع بین مردم به تولید و سلامت و دیگر بخش‌ها نیز توجه شود، تصریح کرد: باید ۲۰ درصد هم به خزانه دولت واریز می‌شد اما طی سال‌های قبل نه تنها از محل هدفمندی یارانه‌ها مبلغی به خزانه کمک نشد بلکه سال قبل ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و امسال ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم برداشت شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین تصریح کرد: این درحالی است که در سال جاری یک گام به جلو برداشتیم و این مبالغ را به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که ۴۸۰۰ میلیارد تومان از آن را به ارزان کردن بهداشت و درمان اختصاص دادیم. وی با بیان اینکه دولت برای سال آینده برنامه‌های دیگری هم دارد، افزود: امسال به همه یارانه را پرداخت کردیم البته یارانه افراد خارج‌نشین را قطع کردیم، چراکه این افزایش قیمت‌ها آسیبی به آنها وارد نمی‌کرد.

حذف با احتیاط و بدون استرس
نوبخت همچنین اضافه کرد: افرادی را احراز کردیم که افراد پردرآمدی هستند که این ارقام و اعداد تاثیر خاصی در زندگی آنها ندارد، با یک برنامه مشخص و با احتیاط و بدون اینکه استرسی در جامعه ایجاد کنیم، با تأنی حذف‌ها را انجام می‌دهیم. منابعی را هم که حاصل می‌شود صرف بهداشت، درمان و تولید خواهیم کرد. سخنگوی دولت برنامه دیگر دولت را که سال آینده به موارد مذکور اضافه خواهد شد مسکن ارزان‌قیمت اعلام کرد و افزود: بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها را در نظر گرفته‌ایم که به‌عنوان مابه‌التفاوت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار زنان سرپرست خانوار، افراد کم‌درآمد بویژه در بافت‌های فرسوده شهری قرار خواهیم داد. البته این درکنار کمک به برنامه‌های اشتغال بویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان خواهد بود. نوبخت درباره حذف پردرآمدها البته این را هم گفت که در بند و تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ این اجازه برای دولت بود از همین رو ظرف ۷، ۸، ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم منابع اطلاعاتی را کامل کنیم تا موجب اضطراب و استرس جامعه نشویم، چراکه آنچه بیش از هر چیزی جامعه را می‌آزارد، تبعیض است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به توزیع سبدکالا در سال قبل گفت: ما سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان سبدکالا توزیع کردیم بدون آنکه الزام قانونی داشته باشیم ولی عده‌ای اظهار نارضایتی کردند، علت آن هم این بود که می‌گفتند عده‌ای می‌گیرند و ما نمی‌گیریم. وی در همین‌باره افزود: الان هم اگر ما دقت در حذف افراد پردرآمد نکنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که عده‌ای از پردرآمدها بگیرند و عده‌ای نگیرند و اینطور شود که کسی خودش را با دیگران مقایسه کند، نارضایتی ایجاد می‌شود. نوبخت با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها به تدریج ادامه پیدا می‌کند، افزود: برای بودجه سال ۹۴ نیز این سیاست گسترده‌تر انجام می‌شود اما با دقت و احتیاط، چراکه مردم برای ما بسیار محترم هستند و آرامش جامعه برای ما حائز اهمیت است. به همین خاطر در تلاش هستیم هر چقدر امکان دارد از پرداخت‌های نقدی بکاهیم و به بهداشت و مسکن و اشتغال اختصاص دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ارتباط با تصمیم اخیر مجلس برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و بنزین هم گفت: آنچه در مجلس تصویب شد ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد، چراکه مجلس تصمیم گرفت برای تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت نفت در طرح‌های نفتی ۵درصد اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دهد این هیچ ارتباطی به بحث قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و نزدیک کردن قیمت آن به فوب خلیج‌فارس ندارد.

حذف یارانه همه خارج‌نشینان
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف دولت این است که یارانه‌های نقدی را به سمت غیرنقدی بویژه برای بهداشت و درمان و مسکن و تولید ببریم، در ارتباط با اینکه یارانه چه تعداد از خانوارهای پردرآمد حذف شده است؟ گفت: حذف کسانی که خارج‌نشین هستند را به‌طور کامل براساس اطلاعاتی که از مراجع رسمی داشتیم انجام دادیم با استفاده از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی حذف یارانه کسانی که احساس شده درآمدهای آنها به گونه‌ای است که نیاز به ۴۵۵۰۰ تومان در ماه ندارند، آغاز شده است.   اظهارات نوبخت درباره آغاز حذف یارانه نقدی در حالی است که بسیاری از کارشناسان شناسایی پردرآمدها یا نیازمندان و تفکیک آنها را غیرممکن می‌دانند و به همین علت حذف یارانه نقدی دارای خطای فراوانی خواهد بود.

به عبارت بهتر نداشتن معیار درست شناسایی باعث نارضایتی کسانی خواهد شد که دریافت یارانه حقشان است. به نظر می‌رسد حذف یارانه نقدی خارج‌نشینان و پردرآمدها برای دولت مقدمه حذف یارانه نقدی است. سخنگوی دولت چند ماه پیش حتی از استرس مردم با شنیدن اخبار یارانه‌ای سخن می‌گفت اما این بار به صراحت از آغاز حذف یارانه نقدی سخن می‌گوید. جالب اینکه این سخنان صریح بعد از اظهارات هفته گذشته روحانی که گفته بود «مردم بدانند یارانه نقدی موقتی خواهد بود» گفته شده و به نظر می‌رسد عزم دولت برای حذف یارانه نقدی جدی است. با این وجود معلوم نیست اصلاً چرا برنامه‌هایی مانند ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی با آن هیاهو برگزار شد.

اطلاعات ۷ تا ۱۵ میلیون یارانه بگیر را نداریم
این اظهارات در حالی از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایراد شد که چند روز پیش رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره توانایی این سازمان برای شناسایی درآمد خانوارهای یارانه‌بگیر گفت: هم‌اکنون حدود ۷ تا ۱۵میلیون نفر در کشور هستند که اطلاعات‌شان در هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد و این مساله بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. اکبر ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توانایی این سازمان برای شناسایی درآمد خانوارهای یارانه‌بگیر با اشاره به تعیین سقف درآمد ۵/۲ میلیون تومانی برای غربالگری یارانه‌بگیران در مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، افزود: ما امکانات را در اختیار داریم و بانک‌های اطلاعاتی کامل‌اند اما نه به این صورت که بخواهیم برای تمام مردم آن را به کار بگیریم و کل جمعیت را پوشش دهد.

ایزدی در ادامه با اشاره به مبهم بودن مصوبه هدفمندی اعلام کرد: اینکه مصوب شده یارانه خانوارهای با درآمد بالای ۵/۲ میلیون تومان حذف شود، دارای ابهام است، چراکه ضمن اینکه مشخص نیست منظور درآمد کل خانوار است یا سرپرست، تعداد اعضا یا استان محل سکونت نیز تعیین نشده است. این در حالی است که وضعیت درآمد و هزینه در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال شرایط تهران با سایر استان‌ها هم سطح نیست. در روزهای اخیر، در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، اینگونه مصوب شد که با کسر ۵ هزار میلیارد تومان از منابع ۴۲ هزار میلیارد تومانی که دولت برای توزیع نقدی و غیرنقدی یارانه‌ها پیشنهاد کرده بود، یارانه خانوارهای با درآمد بیش از ۵/۲ میلیون تومان حذف شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ