خانه / استخدام و بازار کار / طرح مهر آفرین چیست؟ + چه ازمونهایی جز این طرح هستند

طرح مهر آفرین چیست؟ + چه ازمونهایی جز این طرح هستند

طبق درخواست دوستان و پیگیری های انجام شده برای چند ازمون اعم از امور مالیاتی , وزارت نیرو , بانک کشاورزی , وزارت نفت و …..

طبق جمع بندی از صحبت ها و گفت و گوهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که فعلا برای مشخص شدن اینکه چه ازمونهای در این طرح قرار دارند و احتمال لغو آن ها وجود دارد

آزمون امور مالیاتی  جزء مهر آفرین نبوده و تنها بانک کشاورزی جزء آزمون مهر قرار میگرد ولی فعلا چیزی مشخص نیست که آیا این ازمون لغو  می شود و یا خیر!

فعلا باید صبر کرد تا مشخص شدند کامل این طرح و بحث در مجلس تا جزئیات آن تایید و یا رد شود!

به همین دلایل فعلا کلیه آزمونها تحت تاثیر قرار گرفته و روند آنها فعلا لغو و یا خیلی کند شده است

نقل از یک سایت دیگر:

“استخدامی‌“استخدام امور مالیاتی” و “استخدام بانک کشاورزی” و “استخدام بانک مسکن”  بررسی‌هایی در این زمینه به صورت پیگیری تلفنی از طریق مسئولین نهاد‌های مختلف انجام گرفته شده است که به شرح زیر می‌باشد:

از تماس‌های گرفته شده در رابطه با استخدام سازمان امور مالیااتی چنین پاسخ گرفته شده است که استخدام این سازمان جزء طرح مهر آفرین دولت نمی‌باشد و روند استخدام این سازمان در حال اجرا می‌باشد.

از تماس‌های گرفته شده با مسئول مربوطه ی بانک کشاورزی چنین پاسخ گرفته شده است که استخدام این بانک گویا جزء طرح مهر آفرین بوده است و یا حداقل اعلام نتایج این بانک تحت تأثیر خبر مذکور قرار گرفته است. بنابراین آخرین خبر منتشر شده در رابطه با استخدام این بانک مبنی بر اعلام نتایج بانک کشاورزی در هفته ی مذکور، در حال حاضر معلق می‌باشد.

از تماس‌های گرفته شده با مسئول مربوطه ی بانک مسکن چنین پاسخ گرفته شده است که استخدام این بانک جزو طرح مهر آفرین نبوده است و روند استخدام این بانک در حال اجرا می‌باشد.

به صورت کلی باید خاطر نشان شد که طی گفته‌های یک مقام مسئول دولت در ماه‌های گذشته، در آزمون طرح استخدامی‌مهر آفرین از مباحث دروس زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات سوال طراحی نخواهد شد و به گفته ی وی در آزمون‌های طرح استخدامی‌مهر آفرین اجرای تمامی‌مراحل استخدام مانند طراحی سوالات و انجام مصاحبه و… بر عهده ی استانداری‌های هر استان بوده است.

با جمع بندی تمام موارد ذکر شده در بالا، چنین نتیجه گرفته میشود که مسئولان مربوطه با قطعیت در رابطه به جزو طرح بودن و یا نبودن آزمون اهای ستخدامی‌برگزار شده نمیتوانند ابراز نظر کنند و مشخص شدن این موارد به صورت قطعی نیاز به گذشت زمان و بررسی بیشتری دارد.”

 خبر ۲۲ مرداد -لاریجانی: نظر رئیس دیوان عدالت درباره تصمیم معاون رئیس جمهور نظر شخصی بوده است

علی لاریحانی در پایان نشست علنی صبح امروز گفت: در جلسه نخست بررسی وزیران مخالفان و موافقان صحبت کردند و مطالبی مطرح شد که نباید اینطور بیان شود و من عمدا فضا را آزاد گذاشتم که حرف ها زده شود اما باید رعایت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان مطالب مطرح شده در جلسه امروز رئیس قوه قضائیه پیام هایی را ارسال کردند و تاکید کردند که یکی از آقایان نماینده گفتند برخی وزیران سهمیه ای از رئیس قوه قضائیه و ناطق نوری است که این حرف ناصوابی است و طبق قانون اساسی وزیر دادگستری باید با هماهنگی قوه قضائیه انتخاب شود.

لاریجانی تاکید کرد: یکی از نمایندگان گفتند معاون اول رئیس جمهور اولین تصمیمی که گرفت خلاف قانون بود. رئیس قوه قضائیه در پیام خود گفتند در این رابطه رئیس دیوان عدالت گفتند این مصوبه ملغی است اما هیات عمومی دیوان باید نظر بدهد تا مصوبه لغو شود و نظر رئیس دیوان نظر شخصی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهش می کنم نمایندگان مطالب را در نقد و بررسی وزرا با دقت تمام مطرح کنند و از نکاتی که توهین محسوب می شد پرهیز شود.

 خبر ۲۲ مرداد ۹۲ – در طی چند روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول حجت الاسلام حسن روحانی در اولین بخشنامه دولت یازدهم طرح مهر آقرین را که در طی آن قرار بود نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در ادارات دولتی جذب و استخدام گردند، لغو نمودند.

با توجه به لغو این طرح تمامی استخدامی هایی که مجوز آنها بر اساس این طرح بوده ملغی می شوند، اگر شما در آزمون استخدامی خاصی در طی چند ماه گذشته شرکت کرده اید و مایل هستید که بدانید آیا سازمان مربوطه ای که شما در آن جذب شده یا قرار است جذب شوید شامل این طرح می شود یا خیر، می توانید سازمان مربوطه خود را با جدول ذیل مطابقت دهید.

مجوزهای استخدامی دستگاه های اجرایی و استان ها در طرح مهرآفرین

مجوزهای استخدامی دستگاه های ملی
دستگاه
تعداد
وزارت نفت
۵۴۹۴
دانشگاه پیام نور
۳۰۰۰
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۱۰۰
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (هیات علمی)
۴۰۰۰
بانک صنعت و معدن
۴۸۱
سازمان اوقاف و امور خیریه
۱۰۰
شورای عالی امنیت ملی
۴۰
بنیاد ملی نخبگان
۱۱۲
سازمان تعزیرات
۳۰۰
سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی
۳۰۰۰
سازمان امور مالیاتی
۱۲۰۰۰
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های وابسته
(تعداد ۱۰۰۰۰ شماره مستخدم مربوط به سایر دستگاه های بهداشتی – درمانی می باشد) مطابق مصوبه هیأت دولت یا مصوبات و تصمیمات هیأت امنا و وزیر مربوطه
۹۰۴۰۰
ظرف سه سال مساوی ابتدا تأمین سفر استانی
سازمان بیمه سلامت ایران
۱۲۰۰
شعبه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی (استان مرکزی)
۲۰
شرکت ارتباطات زیر ساخت
۲۲۴
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور
۱۵۰
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(هیات علمی)
۵۰
شرکت فرودگاههای کشور
۵۲۰
بانک مسکن
۱۰۰۰
سازمان آموزش فنی و حرفه ای
۲۰۰۰
وزارت جهاد کشاورزی
۶۲۷۱
وزارت نیرو
۲۷۰۰
دانشگاه قم
۸۰
سازمان ملی استاندارد ایران (انتقال یافته)
۲۰۰
سازمان حفاظت محیط زیست
۱۰۰۰۰
ظرف سه سال
پژوهشکده تحقیقات فضایی
۱۲۰
معاونت امور مجلس رییس جمهور
۳۰
معاونت امور مجلس رییس جمهور- مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی
۵ هیأت علمی و ۳۵ غیر هیأت علمی
مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری
۵۰
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
۲۶۱۹
سازمان شهرداری ها و دهیاری ها
۱۰۰
سازمان هواشناسی (مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی)
۲۰
شرکت سهامی بیمه ایران
۲۸۰۰
مرکز آموزش مدیریت دولتی
۲۵
سازمان ثبت احوال کشور
۲۳۸۵
وزارت آموزش و پرورش
۵۹۴۰۰
طی دو سال
دیوان عدالت اداری
۴۷۰
مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم
۳
وزارت امور خارجه
۲۵۰۰
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
۳۷۶
مرکز آمار
۵۰
سازمان بنادر و دریانوردی
۱۰۴
سازمان حج و زیارت
۷۵
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی
۱۰۰
سازمان هواپیمایی کشوری
۱۱۴
مرکز ملی رقابت
۵۰
سازمان تبلیغات اسلامی
۱۳
سازمان بهزیستی
۳۲۰
سازمان زمین شناسی
۵۰
شرکت آزمایشگاههای فنی و مکانیک خاک
۵۰
بانک ملی ایران
۲۶۷۰
بانک سپه
 ۲۵۰۰
بانک کشاورزی
۳۰۰۰
بانک توسعه صادرات
۲۳۰
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و موسسات وابسته
۱۲۰۰
بنیاد ایرانشناسی
۱۵
سازمان توسعه برق
۱۸۵
وزارت علوم تحقیقات و فناوری و موسسات و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی عالی (هیأت علمی و غیر هیأت علمی) براساس مصوبه هیأت دولت یا مصوبات و تصمیمات هیأت‌های امنا و وزیر مربوطه
۵۲۰۰۰
ظرف پنج سال به طور مساوی
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۱۰ هیأت علمی و۴۰ غیر هیأت علمی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۲۰
سازمان ملی بهره وری ایران
 ۱۰
وزارت دادگستری
۱۵
سازمان بازرسی کل کشور
۱۰۰
صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون
 ۱۰
سازمان حسابرسی
 ۲۰
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور
۵۰
قوه قضاییه
۶۸۰۰
طی پنج سال برنامه
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
۲۰
سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران
 ۲۰
سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی
۴۰
شرکت عمران و بهسازی شهری ایران
۸۶
شرکت عمران شهرهای جدید
۱۵۰
سازمان ملی زمین و مسکن
۵۶
شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور
۷۵
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
۲۰۷
مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی
۱۸
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۱۰۰۰
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
۲۰۰۰
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۲۰۰۰
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۷۹
سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی
۱۰۰
دادستانی ویژه روحانیت
۳۰
سازمان هدفمندی یارانه‌ها
۳۰
معاونت قانون اساسی
۱۱
امور روحانیت ریاست جمهوری
۸
مرکز مطالعات جهانی شدن
۲۰ هیأت علمی – ۳۰ غیر هیأت علمی
شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران
۲۸
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۳۰۰
سازمان سنجش آموزش کشور
۵۵۰
دانشکده آمار و انفورماتیک سازمان سنجش
۱۰۰
دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
۵۰ هیأت علمی و ۱۰۰ غیر هیأت علمی
بنیاد شهید و امور ایثارگران
۵۰
سازمان انرژی اتمی ایران
۵۰۰
وزارت ورزش و جوانان
۵۰
شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی
۱۰
سازمان پزشکی قانونی
۶۰
سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
۱۰۰
سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس
۴۰
وزارت امور اقتصادی و دارایی
۱۰۰
پژوهشکده بیمه
۳۰
وزارت صنعت، معدن و تجارت
۵۹
سازمان توسعه تجارت ایران
۴۰
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۳۰
وزارت راه و شهرسازی
۵۰
سازمان هواشناسی
۴۰
وزارت کشور
۱۰۰
سازمان فضایی
۵۰
سازمان بازنشستگی کشوری
۱۰
سایر (به تشخیص و توسط واحد مربوطه در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)
۲۰۰۰۰
مجوزهای استخدامی استان ها
استان
استان
آذربایجان شرقی
۳۷۳۳
آذربایجان غربی
۲۵۷۰
اردبیل
۱۲۵۲
اصفهان
۴۲۲۲
البرز
۱۴۰۹
ایلام
۱۵۰۰
بوشهر
۱۲۲۰
چهارمحال بختیاری
۱۲۶۵
خراسان شمالی
۱۵۰۰
خراسان جنوبی
۱۲۲۶
خراسان رضوی
۴۳۶۴
خوزستان
۴۲۳۸
زنجان
۱۸۵۳
سمنان
۸۵۰
سیستان و بلوچستان
۳۶۹۱
فارس
۳۹۹۱
قزوین
۱۲۷۴
قم
۱۰۰۰
کردستان
۲۰۱۰
کرمان
۳۷۴۰
کرمانشاه
۳۸۹۰
کهگیلویه و بویراحمد
۱۳۷۵
گلستان
۱۴۲۷
گیلان
۲۶۷۸
لرستان
۳۰۶۷
مازندران
۳۴۸۴
مرکزی
۱۳۴۳
هرمزگان
۲۴۳۵
همدان
۱۸۳۶
یزد
۱۵۰۰
تهران
۲۸۸۰
سایر (به تشخیص و توسط واحد مربوطه در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)
۵۰۰۰

نام طرحی است که بر اساس آن مقرر شده دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیرو را فراهم آورد، اما از زمان اعلام این طرح مخالف‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان مطرح شده و حتی بعضا آن را با استناد به برنامه پنجم غیر قانونی می‌دانند. حال باید پرسید چرا با وجود نرخ بیکاری بالا، این طرح اشتغال‌زا به مانع برخورده است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از تصویب طرح در هیات وزیران، “هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین” آن را مغایر با قانون تشخیص و رییس مجلس شورای اسلامی نیز غیر قانونی بودن این مصوبه را به دولت اعلام کرد. همچنین در ادامه دیوان محاسبات کشور هم با استناد به این دو موضع‌گیری رسمی، غیر قانونی بودن مصوبه طرح مهر آفرین را “محرز″ قلمداد کرد

* برنامه پنجم چه می‌گوید؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفان این طرح ماده ۵۱ برنامه پنجم توسعه است که در آن آمده است: «هر گونه به کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون خدمات کشوری ممنوع است».

در تبصره اول این ماده مقرر شده تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به تصویب شورای توسعه مدیریت منوط شود. البته این تعداد باید با رعایت مفاد بند (ب) ماده ۲۴ تدوین شود.

در این ماده آمده است: “تعداد کارمندان دستگاه‌های اجرایی که به هر نحوی حقوق و مزایا دریافت میکنند و یا طرف قرارداد هستند در سال به میزان دو درصد در- امور غیر حاکمیتی – نسبت به سال قبل کاهش یابد.”

در عین حال در تبصره دوم این ماده به دولت اختیار داده شده در راستای تحقق بند ج ماده ۲۴ قانون، مدیریت کشور که مقرر شده دولت حداکثر یک سوم کارمندان که به روش‌های بازنشستگی، بازخریدی، استعفا و سایر موارد از خدمت دستگاه‌های اجرایی خارج می‌شوند استخدام کنند.

اجرای بند ج ماده ۱۶ قانون برنامه پنجم و همچنین تامین نیرو مشاغل حاکمیتی، مناطق کمتر توسعه یافته و اجرای قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش نیز از این ماده مستثنی خواهد بود. توضیح این‌که بند ج ماده ۱۶قانون برنامه نیز که در رابطه با اعضای هیات علمی دانشگاهی است و باید نسبت آن‌ها به دانشجویان تا پایان برنامه در دانشگاه‌های دولتی به یک چهلم برسد.

استدلال دولتی‌ها؛ مهرآفرین امیدی برای نیروهای مناطق محروم

اصلی‌ترین استدلال مسوولان دولتی نیز همین بند است. عبدالعلی تاجی معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور‌در این باره می‌گوید: براساس سهمیه استخدامی تعیین شده از سوی مجلس، هیات وزیران و دستگاه اجرایی می توانستند در حدود صد هزار نفر را استخدام کنند، اما با تصویب قانون برنامه پنجم در ماده ۵۱ آن ذکر شده که استخدام در دستگاه اجرایی ممنوع است مگر در مواردی نظیر بند ج ماده ۲۴ که به ازای خروج سه نفر مشاغل تصدی یک نفر و به ازای خروج یک نفر از مشاغل حاکمیتی نیز یک نفر استخدام شود.

وی خاطرنشان می‌کند: از این ۵۰۰ هزار استخدامی تنها ۸۰ هزار نفر آن به استان‌ها و مراکز تعلق می گیرد و دیگر استخدام‌ها به شهرهای جدید انتقال خواهند یافت.

این نکته‌ای است که معاون راهبردی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نیز بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: طرح مهر آفرین امیدی است برای نیروهای مناطق کمتر توسعه یافته که برای حفظ انگیزه باید برای آن‌ها امکانات و مزایا مناسب تامین شود.

هاجر تحریری نیک صفت همچنین به آمار بالای خارج شدگان از نظام اداری کشور در سال‌های گذشته اشاره می کند و تصریح می‌کند: از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر تحت عنوان بازنشستگی، بازخرید، اجرای اصل ۴۴ و نظایر آن از سیستم اداری خارج شده‌اند و طبق قانون دولت می تواند یک سوم این نیروها را جایگزین کند. لازم به توضیح است از این تعداد نیز تنها ۳۷۰ هزار نفر استخدامی هستند و مابقی جزو تبدیل وضعیت قرار می‌گیرند.

می توان مشاهده کرد که هم دولتی‌ها بر طرح مهر آفرین و اجرایی بودن آن مصر هستند و هم مخالفان آن بر غیر قانونی و مشکل ساز بودنش تاکید دارند و باید دید در پایان قدرت کدام یک بر دیگری در عملی و یا عملی نشدن این طرح می‌چربد؟

* مهر آفرین با جدیت پیگیری می‌شود

البته در همین زمینه معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری اعلام کرده است: طرح مهر آفرین لغو نشده و به جدیت اجرایی شدن آن پیگیری می‌شود.

تحریری می‌گوید: دولت موظف است در بازه زمانی ایراداتی که مجلس شورای اسلامی به مصوبات دولت اعلام می‌کند را برطرف کند و موافقت مجلس را جلب کند، در حال حاضر ایرادات به این طرح اصلاح شده و باید به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.

وی به اصل ۱۳۸ قانون اساسی اشاره کرده و می‌گوید: دولت موظف است در بازه زمانی ایراداتی که مجلس شورای اسلامی به مصوبات دولت اعلام می‌کند را برطرف و موافقت مجلس را جذب کند، در حال حاضر ایرادات به این طرح اصلاح شده و باید به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.

وی می‌افزاید: هر وقت بر اساس تصویب مجلس مغایرت قانونی در مصوبات تشخیص داده شد، وظیفه ما تمکین از قانون است ولی تا زمانی که اجرای آن لغو نشده کلیه مسئولان اجرایی در کشور اعم از ملی و استانی موظف به اجرای آن مصوبه هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*