تجاوز جنسی به زنان متاهل ، ازدواج اجباری کودکان زیر ۱۵ سال!

0
طولانی شدن جنگ داخلی سوریه  باعث افزایش آوارگان سوری شده است؛ آوارگانی که با دستی خالی و پایی پیاده به کشورهای همجوار پناه می‌برند و در این مسیر با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. زمانی هم که وارد منطقه امنی می شوند و از خطر جنگ و ویرانی نجات‌می‌یابند، سرآغاز دردسرهای جدیدی چون بحث اقامت و امنیت و سلامت روانی و بهداشتی و … این افراد خواهد بود.
عکس تجاوز جنسی جنایات داعش جنایات آمریکا تجاوز جنسی به زور اخبار تجاوز جنسی
ادامه جنگ داخلی سوریه و فرار جنگ زدگان این کشور به کشورهای مجاور از جمله اردن، ترکیه وعراق، مسائل ومشکلات اجتماعی وبهداشتی زیادی را به ‌همراه داشته است. از جمله این مشکلات مسئله تجاوز به زنان و دختران سوریه‌ای از جانب جوانان اردنی، ترکیه‌ای و عراقی است. برای مثال در اردن، جوانان این کشور در مرزها منتظر دختران و زنان سوریه‌ای هستند تا به محض ورود به داخل اردن ، با پرداخت مبلغی آنان را به اصطلاح صیغه کنند که در اصطلاح عربی به آن «زواج الستره» گفته می شود.

در مهاجرت سوری‌ها، حالات تجاوز و زورگیری زنان و دختران سوری نیز بسیار مشاهده شده است. این مسائل در ترکیه نیز به وفور مشاهده شده است  و در اردن نیز خانواده مهاجران برای فرار از تجاوز به دختران خود با ازدواج موقت آنان با پسران اردنی موافقت می‌کنند. مسائل بهداشتی و وجود بیماری ها نیز یکی دیگر از مشکلات  آنهاست. از طرفی هم تجاوز و خیانت یکی از عوامل مهم در فروپاشی زندگی خانوادگی افراد آسیب دیده است. زنانی که به آنها تجاوز می‌شود از سوی همسر و حتی خانواده خود نیزطرد می‌شوند.

خانم بیان عزیزی، دانش‌آموخته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه صلاح‌الدین اربیل در اقلیم کردستان عراق، جامعه مدنی و حقوق بشر را تدریس کرده‌است.  این دانش‌آموخته کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل همچنین مدیر بخش زنان بنیاد بین‌المللی ژیان است که در امور مداوای قربانیان خشونت و بهبود وضعیت حقوق بشر در کردستان عراق فعالیت می کند. او همچنین مسئول پروژه تحقیقی – پژوهشی بررسی وتحلیل خشونت علیه آوارگان کردهای سوری در اقلیم کردستان عراق نیز بوده است.بر‌این اساس او گزینه مناسبی بود تا برای ما از آمار تجاوزها به زنان آواره سوری در اقلیم کردستان و شرایط زندگی در کمپ‌ها  بگوید.

عکس تجاوز جنسی جنایات داعش جنایات آمریکا تجاوز جنسی به زور اخبار تجاوز جنسی
 نتایج ناامیدکننده بود

این فعال حقوق زنان در رابطه با پروژه تحقیقاتی انجام شده توضیح داد: این پروژه با حمایت نهادهای مختلف سازمان ملل و انجمن نروژی پناهندگان، دانشگاه صلاح‌الدین و همچنین بنیاد بین‌المللی واروین برای زنان در اقلیم کردستان انجام شد؛ بزرگ‌ترین پروژه تحقیقی درباره خشونت علیه آوارگان زن کرد سوریه در خاورمیانه که بیش از ۱۸۳۵ نمونه را در سه شهر و کمپ آوارگان دومیز در بر می گرفت.

عزیزی در پاسخ به این سوال که وضعیت زنان در پایان این تحقیق چگونه ارزیابی شد، گفت: به عنوان مسئول پروژه می توانم بگویم نتایج حاصل از این تحقیق ناامید کننده و فاجعه آمیز بود.

تجاوز به ۶۳ درصد از زنان آواره در کردستان

وی در بیان آمارها تصریح کرد: بیش از ۶۳ درصد زنان آواره اظهارداشتند که در اقلیم کردستان مورد تهدید، خشونت جنسی، آزار و اذیت و تجاوز قرارگرفته اند، بیش از ۵۳ درصد مهاجمان کارمندهای نهادهای بین المللی حافظ حقوق بشر یا نهادهای رسمی مسئول رسیدگی به امور پناهندگان، مدیران محل کار و رانندگان تاکسی بوده‌اند.

تجاوز به زنان متاهل

این حقوقدان تاکید کرد: بیش از ۴۸ درصد از زنان متاهل بودند. عزیزی همچنین  در پاسخ به این سوال که  نگاه مردان به همسران‌شان بعد از تجاوز چگونه است، گفت: من فکر می کنم این مقوله در تعریف شناخته شده از خیانت جای نمی گیرد. ممکن است مردان خانواده آن را در شمار مقوله خیانت بدانند اما قبل از خیانت ، تجاوز و تهدید صورت گرفته است. در پدیده مهاجرت، آوارگی و پناهندگی اولین مصدوم بنیان خانواده و رشته‌های پیوند خانوادگی و عاطفی است. مردان و زنان و قبل از آنان کودکان در اثر شوک و جابه‌جایی اجباری و تهدید زندگی انواع خشونت‌ها و کمبودها را تجربه می کنند.

باندهای فحشا و ازدواج اجباری کودکان زیر ۱۵ سال

وی ادامه داد: زنان از چندین کانال مختلف مورد تهدید و خشونت قرار می‌گیرند و در وضعیت نابسامان قانونی، اجتماعی و خانوادگی ناشی از پناهندگی و آوارگی نه از حقوق خود آگاهند و نه توانایی دفاع از خود را دارند. آنهابارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند که اگر این خشونت جنسی را آشکار کنند به قتل می رسند یا به مردان خانواده شان اطلاع داده خواهد شد که این زنان با میل خود رابطه فرازناشویی برقرارکرده‌اند. وجود باندهای فحشا و ازدواج اجباری کودکان زیر ۱۵ سال در داخل کمپ های آوارگان سوریه پیامد این وضعیت غیر انسانی است که متاسفانه دامن آوارگان شنگال را هم خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ