بزرگترین بدهکار به سیستم بانکی کشور کیست؟

8
گفت‌وگو با دو مقام آگاه نشان می‌دهد، بخش عمده تسهیلات ۶۵۰۰ میلیارد تومانی آقای «م ر» تولید کننده لوله پروفیل، متعلق به یک بانک خصوصی است که البته گفته می‌شود این فرد به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد.

چند روز پیش رئیس قوه قضائیه از پرداخت تسهیلات ۶۵۰۰ میلیارد تومانی به یک نفر خبر داد که بخش عمده آن توسط یک بانک پرداخت شده است.

سوابق علیرضا بامداد ثروت محمد رستمی صفا بیوگرافی محمد رستمی صفا اسامی مفسدان اقتصادی اسامی بدهکاران کلان بانکی

Mohammad Rostami Safa

یک مقام آگاه  با اشاره به جزئیات این ماجرا، اظهارداشت: اگر فرد مورد نظر رئیس قوه قضائیه آقای «م ر» و صاحب گروه صنعتی «ص» است، این فرد ۴۰۰۰ میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکار است و البته به دو بانک دولتی هم بدهی کلانی دارد.

به گزارش مشرق، محمود احمدی نژاد اولین‎بار در دی ماه سال ۸۴ در جمع نمایندگان مجلس هفتم در صحن علنی مجلس از قصد خود مبنی بر اعلام اسامی مفسدان اقتصادی خبر داد.
او در بیستمین سفر استانی خود به ساوجبلاغ و نظرآباد در مهرماه ۸۵، اعلام کرد: «به مفسدان اقتصادی که با رابطه‎بازی وامهای میلیاردی از بانکها گرفته اند، فقط ۱۵ روز وقت میدهم تا حساب خود را با آن بانکها تسویه کنند؛ در غیر این صورت، اسامی آنان را برای ملت ایران افشا خواهم کرد.»
در پایان مهلت دو هفته ای رییس جمهور، خبرگزاری ایرنا در خبری کوتاه با انتشار دو اسم محمد رستمی صفا و العقیلی نام آنها را فاش کرد.
رستمی صفا که بعد از سخنرانی رییس جمهور در نظرآباد کرج به‎عنوان یکی از مفسدان اقتصادی معرفی شد، از خریداران احتمالی سهام بانک پارسیان در آن مقطع به‎حساب می آمد که توانسته بود در معامل های به ارزش ۲۹۳ میلیارد تومان این بلوک را خریداری کند، اما این معامله بعد از انتقاد مستقیم رییس جمهور از مدیرعامل بانک پارسیان در سفر استانی به نظرآباد، لغو و رستمی صفا به‎عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد.

رستمی صفا کیست؟

محمد رستمی صفا از پیمانکاران قدیمی شرکت ملی گاز است که در دوران کاری خود نیز مرتکب تخلفات مالی از جمله پرداخت رشوه و گردش غیر قانونی وجوه در سیستم بانکی برای دریافت وام شده بود.
وی البته کماکان با شرکت ملی گاز کار می کند و می توان از انتقال خط لوله گاز عسلویه به زاهدان به عنوان یکی از کارهای اخیر آو نام برد.
وی مدیر عامل و رییس هیات مدیره چند شرکت معظم مرتبط با صنایع گاز نیز بوده و هست که از آن جمله می توان به گروه صنعتی صفا شامل شرکت های نورد و پروفیل ساوه، پیلوت گاز ( کارخانه تولید کننده اجاق گاز خانگی )، فولاد کاشان ، نورد صفا و ..نام برد.
وی عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و ایتالیا نیز بوده که از تاریخ ۲۷ تیر ۸۶ به مدت سه سال انتخاب شده است.

سوابق علیرضا بامداد ثروت محمد رستمی صفا بیوگرافی محمد رستمی صفا اسامی مفسدان اقتصادی اسامی بدهکاران کلان بانکی

لغو معامله با بانک پارسیان

محمد رستمی صفا ، ۲۸ شهریور۸۵ موفق شد ۲۸٫۸ درصد سهام بانک پارسیان را که در مالکیت ایران خودرو بود ، به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد. این معامله نام دومین معامله بزرگ آن زمان بورس ایران پس از معامله صدرا را به خود گرفت اما ۱۳ روز بعد یعنی ۱۰ مهر ، بورس معامله یاد شده را به دلیل دیررسیدن ضمانتنامه لغو کرد.
اما او چگونه می خواست سهام بانک پارسیان را خریداری کند؟
وی از بدهکاران سنگین بانک پارسیان بوده و هست و با اخذ وام از این بانک مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان از وجوه خود بانک برای خرید بانک هزینه کرد!
اینجا بود که نام عبدالله طالبی ، مدیرعامل سابق بانک پارسیان به میان آمد و بررسی های احتمالی بعدی دست داشتن طالبی را مشخص کرد و سرانجام بانک مرکزی صلاحیت طالبی را با استناد به مصوبه شورای پول و اعتبار سلب و وی همراه یک عضو دیگر هیات مدیره ، از کار برکنار شد.
استناد اصلی بانک مرکزی برای برکناری طالبی ، یکی از بندهای سیاست های کلی اصل ۴۴ بود که بانکداری و در اختیار گرفتن سهام بیش از ۱۰ درصد یک بانک را برای اشخاص حقیقی محدود می کرد و روشن است با رقم ۲۸٫۸ درصد معامله پارسیان در تضاد بود. هرچند مسائل دیگری از جمله حفظ حقوق سهامداران جزء و غیره نیز از دلایل برکناری مدیرعامل بانک پارسیان مطرح شد. با این حال ، با تغییر در هیات مدیره بانک پارسیان ، سر و صداها خوابید و حتی هیچ خبری درباره سرنوشت رستمی و طالبی و پولهایی که احیانا باید به بیت المال بازمی گشت ، منتشر نشده است…

آخرین محکومیت های رستمی صفا

تیر ماه ۸۸ محمد رستمی صفا به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ۹ میلیارد به همراه دو نفر دیگر به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد اما به دلیل فقدان پیشینه کیفری ، دادگاه تجدیدنظر مجازات حبس آنان را با لحاظ بند ۵ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی هریک به پرداخت مبلغ ده میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط وجوه پرداختی رشوه محکوم کرد . گفتنی است دو محکوم دیگر به حبس این پرونده درحال حاضر در زندان به سر می برند .

آخرین مبالغ بدهی

هم اکنون نیز محمد رستمی وفا به پنج بانک دولتی و خصوصی کشور مبالغ نجومی به شرح زیر بدهکار است:
۱۲۰۰ میلیارد تومان به بانک پارسیان
۱۳۰ میلیارد تومان به بانک تجارت
۱۱۴ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات
۹۰ میلیارد تومان به بانک ملی
۱۶ میلیارد تومان به بانک سپه

مطالبات را پیگیری نکنید

رقم معوقه ۱۲۰۰ میلیاردی دریافتی رستمی صفا خبرنگار ما را بر آن داشت تا از کم و کیف ماجرا از زبان مسوولان بانک پارسیان آگاه شود.
اما هیچ یک از مسوولان این بانک حاضر به گفتگو در این خصوص نشدند و تنها علی جهانی مدیر روابط عمومی این بانک پیشنهاد عدم پی گیری این موضوع را داد.
وی گفت دو سالی می شود که از این موضوع خبری منعکس نشده پس حتما از نظر دستگاه قضا کار ایرادی نداشته است.

وامها خرج بیت المال شده

اما خبرنگار ما می خواست با محمد رستمی صفا هم گفتگویی کند اما تنها علیرضا بامداد مدیر روابط عمومی گروه صنعتی صفا با انگیزه منصرف کردن از انتشار گزارش چند جمله ای با ما هم کلام شد:
به گفته بامداد اینکه پول بیت‌المال از سوی گروه صنعتی ما پس داده نمی‌شود درست نیست چون ما از این پول برای ساخت کارخانه‌های عظیم صنعتی استفاده کرده‌ایم و به نوعی خرج بیت المال شده است.
وی اضافه کرد: ما که از این پول‌ها در کشورهای دیگر اروپایی و آمریکایی استفاده نکرده‌ایم، بلکه این سرمایه‌گذاری‌ها در خاک کشور و برای اشتغال مردم ایران صورت گرفته است.
وی به این نکته اشاره نکرد که تمام این کارخانه‌ها در تملک محمدرضا رستمی صفاست و وقف عام نیست.
بامداد علت پیگیری‌های خبرنگار ما را بالا بردن مخاطب مشرق در یک روز عنوان کرد و گفت: چرا صادرات عظیم این شرکت را منعکس نمی‌کنید. به گفته وی، گروه سرمایه‌گذاری صفا تنها سازنده لوله‌های انتقال گاز ترش است و ما در این زمینه رقیب نداریم. از اینرو آیا بهتر نیست که به سرمایه‌گذاری‌ها برای عدم ورود کالاها از کشورهای دیگر به ایران و تولید در کشور خود کمک کنیم.
وی در همین حال از پیگیری مطالبات بانک‌ها ابراز تعجب کرد و گفت: بهتر است بیایید کارخانه‌های ما را در مشهد و ساوه ببینید و از جوسازی‌ها امتناع کنید.
وی اضافه کرد: در حال حاضر گروه صنعتی ما با دولت تعامل خوبی دارد و اگر قرار بود متخلف باشیم این اتفاق نمی‌افتاد.
وی در خصوص نام بردن محمد رستمی صفا از سوی رئیس جمهور به عنوان بدهکار عظیم بانک گفت: اطرافیان آقای احمدی‌نژاد به ایشان اطلاعات اشتباه داده‌اند. چرا که اگر محمدرستمی صفا جرمی مرتکب شده بود بعد از جریان سخنی از وی در رسانه‌ها منعکس می‌شد.
وی همچنین در خصوص تخلف ارتشاء که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از آقای محمدرستمی صفا به عنوان فرد رشوه‌دهنده به کارمندان شرکت گاز یاد کرده و اعلام کرده بود وی محکوم به پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جریمه بدل از حبس شده است گفت: بعدها مشخص شد که این مسأله تنها یک اتهام بوده و از آقای رستمی‌صفا عذرخواهی شده است.

منبع :مشرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 8 )
  1. سید محمود می گوید

    لطفا خبرهای وز آقای رستمی صفا رو برام بفرستید . با تشکر

  2. مهرشاد می گوید

    تا اون جای که ما این بزرگوار رو میشناسیم از دست مردم گرفته و با این وضع رکود سر سفره هزاران نفر نان گزاشتن من از کارمندای شرکتشون هستم و جز انسانیت چیزی ازشون ندیدم امیدوارم زود این مشکل حل بشه

  3. کارگر پروفیل ساوه می گوید

    مطمعن باشید اگر رستمی ارزی از کشور خارج کرده بود خودش قبل از این حرفها مثل خیلیها از کشور خارج شده بود

  4. میرطاهری می گوید

    اگر ۱۰۰ تا مثل ایشان داشتیم الان در کشور بیکاری نبود

  5. استیل ناب می گوید

    من در جریان اکثر مسائلش هستم اولین دوست دخترش شعله سلامت منش خصوصیش بود که الان انگلیسه و تو یکی از شرکتهاش مسئول جابجایی ارقام میلیاردی که چند ساله داره حواله میشه همه منشی هاشو اره با مستندات میگم اخریشم همین خپله است که با دوست دختر بزادی مدیرمالی قبلیش دعواشون شده بود کلی ارز خارج کرده اگه خواستید خیلی زیاده بمرور میگم

  6. رستم می گوید

    بزرگترین … ایران این … هستش.و زیر دستانی چون فرشید احمدی.حسین مهرزاد.دکتر عباسی.و…..
    کوچکترینشونم این بچه شجاعی که میگن اولین خودکار ایرانی را تولید میکنن که ۲۰ درصدشم داخلی نیست

  7. مهدی می گوید

    ایشون هزاران میلیارد از پول بیت المال رو بردن خارج سرمایه‌گذاری کردن چن تا شرکت هم داخل برای رد گم کنی دارند … بزرگ خودش و خانواداش و تمام کسانی که رشوه گرفتن … هایی هستن که این کشور رو به گند کشیدن

  8. نوروز رحیمی تهران می گوید

    ایشان شخصی کار بلد و کار آفرین می‌باشند که در زمینه فولاد و سازه های آب و گاز و نفت جزء بهترینها هستند ولی متاسفانه عده ای معلوم الحال چشم دیدن یکی از بهترین فرزندان این آب و خاک را ندارند و در خصوص شخصیت فردی انسانی منظم و با اراده قوی بوده و تمام پرسنل تحت امر ایشان با دل و جان وظایف خود را انجام می‌دهند و بسیار معتقد به نظام اسلامی و متدین می باشند و کارهای خیر ایشان بر سر زبان‌هاست، به امید تندرستی و موفقیت روز افزون ایشان .