هشدار سازمان بهداشت جهانی: فقط روزی یک ساعت موسیقی گوش کنید

0

شنوایی بیش از یک میلیارد نفر به خاطر گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در خطر است

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به خاطر سلامت شنوایی‌تان بیشتر از یک ساعت در روز موسیقی گوش ندهید.

سلامت گوش سلامت شنوایی بهترین ولوم بهترین صدای موسیقی بهترین صدای آهنگ

این سازمان می‌گوید بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان به خاطر گوش دادن به موسیقی با صدای خیلی بلند در خطر آسیب جدی در شنوایی‌شان هستند.

به گفته این سازمان دستگاه‌های پخش موسیقی، کنسرت‌ها و رستوران‌هایی که در آن موسیقی پخش می‌شود تهدیدی جدی برای شنوایی هستند.

یافته‌های سازمان بهداشت نشان می‌دهد که ۴۳ میلیون نفر از گروه سنی ۱۲ تا ۳۵ ساله، به خاطر این گونه اصوات، شنوایی‌شان را از دست داده‌اند و این آمار در حال افزایش است.

این سازمان می‌گوید نیمی از کسانی که در این گروه سنی هستند و در کشورهای ثروتمند یا متوسط زندگی می‌کنند به خاطر شنیدن میزان صدای بالا از دستگاه‌های شخصی پخش موسیقی‌شان در خطر از دست دادن شنوایی هستند.

همین طور ۴۰ درصد از آنها به خاطر میزان صدا در باشگا‌ه‌های موسیقی و رستوران‌ها در معرض خطرند.

در سال ۱۹۹۴ سه و پنج دهم درصد از نوجوان‌های آمریکایی شنوایی‌شان را از دست داده‌ بودند اما این رقم در سال ۲۰۰۶ به پنج و سه دهم درصد رسیده است.

دکتر اثین کراگ مدیر بخش پیشگیری از آسیب‌های سازمان بهداشت جهانی به بی‌بی‌سی گفته است: “ما تلاش می‌کنیم درباره این موضوع که چندان از آن صحبت نمی‌شود هشدار بدهیم. شنیدن موسیقی با صدای بلند آسیب‌های جدی به دنبال دارد اما به آسانی قابل پیشگیری است.”

او می‌گوید شنیدن یک ساعت موسیقی در روز میزان خوب و قابل قبولی است.

“شاید پیشنهاد شنیدن تنها یک ساعت موسیقی در روز برای کسانی که عادت دارند هر روز ده ساعت از دستگاه‌های پخش موسیقی‌شان موزیک گوش کنند پیشنهاد غیرقابل قبولی به نظر برسد اما در همین یک ساعت هم نباید صدای موسیقی زیادی بلند باشد.”

_____________________________________________________________

پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی درباره میزان صدای مطمئن

۸۵ دسی‌بل، میزان صدایی که در یک خودرو می‌شنوید- ۸ ساعت

۹۰ دسی‌بل- صدای ماشین چمن‌زنی، ۳۰ دقیقه

۹۵ دسی‌بل- صدای یک موتورسیکلت معمولی- ۴۷ دقیقه

۱۰۰ دسی‌بل- صدای بوق خودرو یا قطار در مترو- ۱۵ دقیقه

۱۰۵ دسی‌بل- بالاترین صدای دستگاه پخش موسیقی- چهار دقیقه

۱۱۵ دسی‌بل- صدای بلند در کنسرت موسیقی راک- ۲۸ ثانیه

۱۲۰ دسی‌بل- صدای بوق‌های استادیومی ۹ ثانیه

____________________________________________________________

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند هنگام شنیدن موسیقی، صدا را به میزانی تنظیم کنید که ۶۰ درصد از بالاترین صدای قابل پخش دستگاه‌تان باشد.

این سازمان برای پرهیز از آسیب‌های صدای بلند در فضاهای شلوغ پیشنهاد کرده که افراد از گوش‌بند استفاده کنند. همین‌طور می‌گوید موقع شنیدن موسیقی، گاهی صدا را قطع کنید و به گوش‌تان استراحت بدهید. همین‌طور در کنسرت‌ها از بلندگوهای پخش‌کننده‌ موسیقی فاصله بگیرید. اما اگر قرار باشد از موسیقی پرهیز کنیم اصلا چرا به کنسرت برویم؟

دکتر کراگ می‌گوید “ما هم می‌دانیم این کمی متناقض است اما مثل مصرف الکل می‌ماند. مثل خیلی لذت‌های دیگر این هم به خطر آمیخته است و تغییر آن آسان نیست اما ما باید به مردم هشدار بدهیم.” سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به غیر از اشخاص، دولت‌ها و شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های پخش صدا هم در این مورد مسئولیت دارند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در کنسرت‌ها از بلندگوها فاصله بگیرید

این سازمان می‌گوید باشگاه‌های موسیقی باید یک اتاق آرامش هم داشته باشند و به مراجعانشان گوش‌بند رایگان بدهند.

همچنین سازمان پیشنهاد می‌کند که کارخانه‌های سازنده هدفون باید میزان پخش صدا را محدود کنند و حکومت‌ها باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این مورد تصویب کنند. پاول برکل مدیر یک سازمان خیریه فعال در زمینه ناشنوایی می‌گوید “موقع گوش دادن به موسیقی خیلی بلند به ازای هر سه دسیبلی که به صدا اضافه می‌شود عمر شنوایی شما نصف می‌شود.”

برای مثال اگر چهار ساعت به موسیقی با صدای ۸۸ دسی‌بل گوش می‌کنید وقتی صدا به اندازه ۹۱ دسی‌بل بالا برود بهتر است فقط شنیدن دو ساعت موسیقی مجاز است.

او می‌گوید علاقه‌مندان به موسیقی که از دستگاه‌های شخصی‌شان موسیقی گوش می‌کنند توصیه می‌کنم بیشتر از ۸۵ دسی‌بل صدا را بالا نبرند و به خاطر داشته باشند یک جفت هدفون ضدخش می‌تواند تغییر زیادی ایجاد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ