تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / شنبه ۹ اسفند ۹۳

0

شاخص کل بورس ۱۰۰ واحد نزول کرد و به رقم ۶۳،۹۵۰ واحد رسید . نماد فارس با ۲۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای مپنا با ۱۹ واحد و خودرو با ۱۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۵۷٫۵ میلیارد تومان رسید که نماد بیمه پارسیان با ۶٫۲ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱٫۵ واحد نزول کرد و به رقم ۷۱۵ واحد رسید . نمادهای جم و حسینا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۳۸ میلیارد تومان رسید که سمگا با ۲٫۱ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

مهم ترین اخبار اقتصادی

با انتشار آمار بانک مرکزی از شاخص پیش‌نگر تورم در بهمن‌ماه مشخص شد که سه رکورد غیرمنتظره «تورم ماهانه تولید‌کننده»، «تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده» و «تورم متوسط یا ۱۲ ماهه» رقم خورده است. بر این اساس، تورم ماهانه تولید‌کننده که تغییر شاخص را در یک ماه بررسی می‌کند، پس از ۵ سال و ۵ ماه به زیر صفر نزول کرده و در بهمن‌ماه سال جاری به منفی ۸/ ۰ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده که تغییرات شاخص را نسبت به مدت مشابه سال قبل اندازه‌گیری می‌کند، رکورد ۴ سال و ۴ ماهه قبل را شکست و در دومین ماه زمستان به سطح ۴/ ۱۱ درصد رسید. تورم متوسط یا ۱۲ ماهه نیز به‌عنوان سومین معیار اندازه‌گیری شاخص بهای تولید‌کننده در بهمن‌ماه به رقم ۳/ ۱۵ درصد رسیده و نسبت به ۴ سال گذشته کمترین سطح را تجربه کرده است. رشد شاخص بهای تولید‌کننده به‌عنوان تورم «پیش‌نگر» در نظر گرفته می‌شود زیرا تغییرات آن با یک وقفه زمانی به تورم کالا و خدمات مصرفی که معیار اصلی تورم است، منتقل می‌شود. کارشناسان معتقدند اگرچه تورم منفی شاخص تولید‌کننده، باعث کاهش تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده خواهد شد، اما سیاست‌گذار باید در نظر داشته باشد که این رشد منفی تورم پیش‌نگر ناشی از رکود اقتصادی نباشد .

همچنین در خبری دیگر شنیدیم که ، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های شرکت‌های دولتی با تأیید سازمان حسابرسی که ناشی از تکالیف قانونی بوده است و بر اساس حکم قانونی دولت مجاز به تضمین بازپرداخت آنها شده است و همچنین بدهی شرکت‌های مادر تخصصی ناشی از تعهدات دریافت تسهیلات برای اجرای طر‌ح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری که بعداً سهام آنها به شکل دارایی در چارچوب مقررات قانونی مربوط واگذار شده لیکن تعهدات مذکور منتقل نگردیده است با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران به بدهی‌ دولت منتقل نماید. معادل مبالغ بدهی‌های انتقال یافته موضوع این بند به دولت، سرمایه دولت در شرکت‌های مادر تخصصی مربوط، افزایش می‌یابد .

مهم ترین اخبار سیاسی

روزنامه محافظه‌کار وال استریت ژورنال که دارای پیوندهای عمیقی با جمهوری‌خواهان و جنگ‌طلبان این کشور است در سرمقاله‌ای به انتقاد از توافقنامه احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ پرداخته و می‌نویسد: “جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نشست کنگره تاکید کرده است که هیچ کسی نباید در خصوص توافق هسته ای با ایران، پیشداوری کند چرا که تنها مذاکره کنندگان نسبت به جزییات توافق با ایران، آگاهی دارند .”ولی واقعیت این است که چارچوب یک توافق با ایران به لطف درز اطلاعات دولتی به خبرنگاران، در حال شکل گیری بوده است. اطلاعات درز یافته نشان می دهد که آمریکا آنقدر به ایران امتیاز داده است که هر توافقی با مفاد کنونی، تهران را در آستانه هسته‌ای شدن قرار می‌دهد .”آخرین جزییات مربوط به اطلاعات درز یافته این است که آمریکا با درخواست ایران برای توافقنامه ای که حداقل ۱۰ سال طول بکشد، موافقت کرده است. پس از گذشت این مدت، ایران اجازه خواهد داشت تا توانایی های غنی سازی اورانیوم را تا هر سطحی که بخواهد، توسعه دهد .”

فلزات اساسی ، دلار و سکه

مس و آلومنیوم هر کدام به قیمت ۵۸۸۰ و ۱۷۹۴ دلار برای هر تن معامله شدند . دلار به قیمت ۳۴۲۴ تومان رسید و سکه در محدوده ۹۸۳ هزار تومان داد و ستد شد .


در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات، خزامیا در بازه های مثبت معامله شد و با ۸٫۴ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. خودرو با ۴٫۴ میلیون حجم معامله در محدوده منفی معامله شد و از تاثیرگذارترین نمادها بر افت شاخص امروز بود. معاملات منفی خبهمن نیز در قیمت ۱۸۹۳ ریال پایان یافت. در قطعه سازها معاملات مثبت خکمک پس از معامله ۳ میلیون سهم صف خرید شد، خوساز دیگر نماد مثبت گروه در اواخر بازار به رنج های منفی رسید و در قیمت ۲۴۵۶ ریال به معاملاتش پایان داد. در ادامه گزارشات این گروه خمحور اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را ۴۳ ریال اعلام کرده که نسبت به دوره مشابه ۴۳۷ درصد افزایش داشت. اولین پیش بینی ۹۴ خکاوه نیز با کاهش ۳۰۹ ریالی زیان همراه بود، زیان هر سهم این شرکت برای سال ۹۴ مبلغ  ۱۴۳ ریال در نظر گرفته شده است؛ این نماد در محدوده صفر تابلو و قیمت ۹۵۸ ریال بازگشایی شد و پس از معامله ۱٫۷ میلیون سهم و در محدوده ۳ درصد منفی معاملاتش پایان یافت. خلنت نیز با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

فروش بلوک ۸۱ درصدی سرمایه گذاری اعتبار ایران از اخبار امروز این گروه بود. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گروه بهمن که طی هفته های اخیر یکی از سهام مورد توجه سرمایه گذاران بوده ، عرضه کننده این بلوک مدیریتی در بازار دوم معاملات بورس شده است . براساس این گزارش، این شرکت بیش از ۳۲۴ میلیون و ۲۷۸ هزار سهم سرمایه گذاری اعتبار ایران (خعتبار) را  به ارزش ۲ هزار و ۱۵۵ ریال و به ارزش پایه تقریبی ۷۰ میلیارد تومان روانه میز فروش می کند. عرضه این بلوک به صورت ۳۰٫۸ درصد و باقی اقساط است که از سوی کارگزاری بهمن انجام می شود و خریدار یا خریداران ۹ روز کاری مهلت دارند تا نسبت به پرداخت وجه نقد اقدام کنند .

عیسی امامی -عضو ناظر مجلس در شورای رقابت- با اشاره به برخی صحبت ها در مورد تصمیم وزارت صنعت برای واگذاری مسئولیت قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت گفت: شورای رقابت طبق قانون تنها مرجع صاحب صلاحیت برای قیمت گذاری خودرو است و به عنوان یک نهاد فرادولتی عمل می‌کند . وی در ادامه تاکید کرد: شورای رقابت با جدیت پیگیر موضوع قیمت گذاری خودرو است و مواضع صریح و روشنی در این مورد خواهد گرفت و اگر کسانی دوست ندارند این ساختار ادامه پیدا کند، باید چارچوب قانونی را تغییر داد که چنین اتفاقاتی نیز خطر ریسک اقتصاد کشور را بالا می برد .

 

در گروه فلزات اساسی، تقریبا تمامی نمادها در رنج های منفی معامله شدند. میدکو پس از اعلام سود ۲۶۸ ریال بابت هر سهم سال مالی ۹۴ امروز در قیمت ۴۰۰ تومان بازگشایی شد و به محدوده ۳ درصد مثبت رسید. نماد فروس امروز نیز کشف قیمت نشد. نماد معاملاتی فمراد با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم،متوقف شد . فایرا اولین پیش بینی سود سال ۹۴ را با ۶ درصد افزایش نسبت به سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۷۸۳ ریال اعلام کرد. ارفع پر عرضه بود و معاملاتش را با صف فروش خاتمه داد. فملی نیز برای هر سهم در سال ۹۴ ۲۷۱ ریال سود پیش بینی کرده است. فاسمین نیز در قیمت ۲۷۱۳ ریال صف فروش بود. فولاد در ادامه کاهش روند قمیتی خود به ۱۸۵۳ ریال رسید و ۲٫۵ میلیون سهم در این نماد جابجا شد.

در نفتی و پالایشی، در ونفت ۳٫۴ میلیون سهم در بازه های منفی معامله شد. شپاس در محدوده ۱ درصد مثبت بازگشایی شد. معاملات شنفت امروز نیز با صف فروش همراه بود و تنها ۲۲۵۴ سهم در این نماد معامله شد.

در خبرهای این صنعت، بار دیگر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از احتمال بازگشایی نمادهای پالایشگاهی خبر داد. محمد فطانت در این باره گفت : با رایزنی هایی که با وزارت نفت انجام شده ، قرار است بخشنامه ای با امضای وزیر نفت دراختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت نیز این بخشنامه را به پالایشگاه ها ابلاغ خواهد کرد . وی افزود: منتظر دریافت صورت های مالی پالایشگاه ها هستیم و تمام تلاش خود را برای بازگشایی این نمادها انجام می دهیم .

در گروه حمل و نقلی بیشتر نمادهای این گروه شاهد معاملات منفی در بازار امروز بودند که نمادهای حسینا ، حپترو با صف فروش بسته شدند .

در گروه بانکی شاهد معاملات نسبتا متعادلی بودیم بطوریکه بعض از نمادها مثبت معامله شدند مانند نمادهای وگردش ، ونوین و برخی دیگر از نمادها با معاملات منفی همراه بودند مانند نمادهای وبملت ، وسینا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ابلاغیه اسحاق جهانگیری به بانک مرکزی آمده است: هیأت‌وزیران در جلسه ۲۶/۱۱/۱۳۹۳ به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامـی ایـران و به استناد بند (هـ) ماده (۱۰) قانون پولی و بانکـی کشـور ـ‌  مصوب ۱۳۵۱ـ تصویب کرد: سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ سی و هفت هزار میلیارد (۳۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به مبلغ چهل و سه هزار و چهارصد میلیارد (۴۳٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد .

مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) ، حسن یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اقدامات این شرکت در چند سال اخیر برای فروش اموال مازاد بانک‌ها، اظهارداشت: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون ۴۷۶۲ میلیارد ریال اموال مازاد بانک‌ها به فروش رسیده که متعلق به بانک‌های دولتی بوده است .وی افزود:‌ در سال ۸۷ که سال ابتدایی فعالیت این شرکت بوده ۵۰ میلیارد ریال، هشتاد و هشت ۲۳۶ ملک به ارزش ۷۱۷ میلیارد ریال، سال هشتاد و نه ۱۰۹ ملک به ارزش ۱۷۴ میلیارد ریال، سال نود ۲۲۱ ملک به ارزش ۸۶۷ میلیارد ریال، سال نود و یک ۳۱۹ ملک به ارزش ۹۹۸ میلیارد ریال، سال نود و دو ۳۰۸ ملک به ارزش ۱۴۰۱ میلیارد ریال و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۴ ملک به ارزش ۵۵۵ میلیارد ریال فروخته شده است

در گروه محصولات شیمیایی نمادها اکثرا با معاملات منفی به کار خود پایان دادند بطوریکه نمادهای پارسان ، شپترو با صف فروش بسته شدند . که نماد پارسان یکی از تاثیر گذار ترین نمادها بر افت شاخص امروز بود .

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از ۶۰ میلیون تن در سال رسیده است که پیش بینی می شود در قالب یک برنامه دو ساله و با بهره برداری از ۱۵ طرح و مجتمع جدید پتروشیمی این ظرفیت به مرز ۷۰ میلیون تن افزایش یابد .¬بر این اساس ددر حالی اجرای بسیاری از طرح های پتروشیمیایی در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل سقوط آزاد قیمت نفت متوقف شده است اما ایران قصد دارد با استفاده از برگ برنده گاز ارزان قیمت نسبت به توسعه صنایع پتروشیمی خود اقدام کند .همزمان با آغاز دور جدید توسعه صنعت پتروشیمی عربستان سعودی به عنوان مهمترین رقیب پتروشیمیایی ایران در منطقه خاورمیانه هم اجرای طرح های جدید پتروشیمیایی را در دستور کار قرار داده است .

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: در حال حاضر میانگین قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به صورت ماهانه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی استخراج و به بورس کالای ایران اعلام می‌شود، اما در روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد اعلام میانگین قیمت‌ها به صورت ۱۵ روزه به گوش می‌رسد که در اصل قضییه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که تعیین قیمت ها با کارکرد بورس منافات دارد .وی افزود: وظیفه مهمی که دولت بر عهده بورس کالا گذاشته است، حمایت از مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت و خروج دولت از قیمت گذاری محصولاتی است که در بورس کالای ایران عرضه می شوند، با این حال همچنان تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه دارد. این در حالی است که کشف قیمت براساس مکانیسم عرضه و تقاضا می تواند رغبت معامله گران و جذابیت های بورس کالای ایران را دو چندان کند .نژادسلیم همچنین با اشاره به برنامه‌های کنونی دولت در خصوص مبارزه با رانت و فساد معتقد است؛ ظرفیت‌های بورس کالا باعث به حداقل رسیدن رانت در بازار کالا و حذف دلالان می شود .

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کارگروه ویژه ای متشکل از نمایندگان اعضاء مجمع عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در باره واگذاری خط لوله اتیلن غرب به بخش خصوصی تصمیم گیری می کند. حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار داشت: با توجه به شرایط خط لوله اتیلن غرب تنها مرجعی که می تواند در باره دولتی ماندن یا غیر دولتی بودن این خط لوله تصمیم گیری کند، هیئت دولت است، زیرا نگهداری، کنترل، حراست و مسئولیت در مقابل مصرف کنندگان اتیلن در خط لوله موضوع با اهمیت و حساسی است.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران اعلام کرد پتروشیمی غدیر با نماد «شغدیر» در بازار اول فرابورس درج شده است که آخرین سرمایه ثبت شده شرکت ک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال می باشد .

 

شفارا در جدیدترین گزارش ۹۴ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۵۴۲ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با افزایش ۸ ریالی گزارش شده است . ضمنا  هیئت‌مدیره تصمیم‌دارد ۵۴ ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۹۴ پیشنهاد نماید.

شپمچا در گزارش اولین پیش بینی منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۱۸۱ ریال اعلام نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با کاهش ۲۵ درصدی پیش بینی شده است فروش خالص و درآمد ارایه خدمات با کاهش ۱۱ درصدی مبلغ ۵۵ میلیارد تومان ، سود عملیاتی با افزایش ۲۰ درصدی مبلغ ۸ میلیارد تومان پیش بینی شده اند .

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ