مجید اخشابی: رپ هنر نیست، ساختنش یک ساعت وقت می خواهد

0

مجید اخشابی خواننده و آهنگساز پاپ پس از کیوان ساکت دومین موزیسینی است که طی هفته گذشته به موسیقی رپ تاخته است. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفته: «این سبک جزو هنر موسیقی ایرانی نیست و فکر می‌کنم که این سبک با فرهنگ ما تناسب زیادی ندارد.»

همسر مجید اخشابی بیوگرافی مجید اخشابی بیوگرافی کیوان ساکت آهنگ جدید مجید اخشابی majid akhshabi

مجید اخشابی majid akhshabi متولد چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۵۱، ساعت ۹ صبح در تهران می باشد.

شش سال از سال‌های ابتدائی عمر خویش را در تهران سپری کرد و مقطع پیش دبستانی یا آمادگی اش را در تهران به پایان رساند. به علت انتقال محل کار پدر از هفت سالگی به همراه خانواده در زادگاه پدری اش، تنکابن سکنی گزید؛ شهر دریا، کوه و جنگل، شهر مزارع برنج و باغات مرکبات در خانه‌ای کنار دریا تحصیلات ابتدایی را آغاز نمود.

اخشابی رپ ساختن را کار ساده ای می داند که نمی تواند یک اثر هنری لقب بگیرد:« هر فردی می‌تواند با صرف زمان یک ساعته، متن موسیقی را آماده کند و با خواندن زیر صدا، به راحتی یک آهنگ تولید کند. این سبک، از سبک‌های غربی تأثیر گرفته و خاستگاه آن به موسیقی استوا بر می‌گردد. جنس این موسیقی از جنس اعتراضش است یعنی با دست خالی و بدون داشتن ارکستر، ساز و فقط با استفاده از یک ساز کوبه‌ای، حرف خود را به گوش مردم برساند. این سبک تنها به درد فضاهایی مثل تظاهرات می‌خورد و با ساختن لحظه‌ای، یک طومار را به صورت ریتمیک می‌خواند و این را دیگر نمی‌توان آهنگ نامید.»

همسر مجید اخشابی بیوگرافی مجید اخشابی بیوگرافی کیوان ساکت آهنگ جدید مجید اخشابی majid akhshabi

اخشابی اما با نگاه یک تحلیلگر به مساله موسیقی رپ نگاه نمی کند و علت گرایش جوانان به این سبک را نمی داند:« علت علاقه جوانان به این سبک موسیقی را نمی‌دانم اما در مجموع با مرور زمان به آن وفادار نخواهند ماند. یعنی مخاطب با تجربه موسیقایی و یا گذر زمان اگر هم طرفدار موسیقی رپ بوده باشد، دیگر به آن بی علاقه می‌شود. تقلید و فشار رسانه‌ها و مهم تر از آن، غفلت مسئولان از آموزش و ارتقاء‌ آگاهیهای هنری جامعه‌ از دلایل پیروی جوانان از سبک رپ فارسی است.»

اخشابی البته از موضع تند اولش کمی عدول و زیاده روی و افراط در توجه به سبک رپ را نکوهش می کند:« من با هیچ نوع موسیقی مخالف نیستم. من اعتقاد دارم که باید بر روی هر سبک موسیقی به اندازه ظرفیت و کاربردش تأکید کنیم . اگر قرار باشد یک جوان درصد بیشتری از آهنگ‌هایی که گوش می‌دهد، رپ باشد این امر خطرناکی است، ما باید به آن شعور و آگاهی از سلیقه‌ی هنری برسیم که سبد موسیقایی و فرهنگی‌مان را درست پرکنم.
گوش دادن مکرر، سطح سلیقه‌ی افراد را پائین می‌آورد و مخاطب به شنیدن آثار سطح پائین عادت می‌کند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ