جنجالی ترین گرانی‌های سال ۹۳

0

در سال ۹۳ چند گرانی درباره‌ اقلامی مانند نان، مرغ و بنزین پیش آمد. واکنش مردم نیز به این گرانی‌ها متفاوت بود، از بی‌تفاوتی نسبت به گرانی نان گرفته تا دعوت به تحریم دست جمعی مرغ. با این همه به نظر می‌رسد ارسال پیامک‌های طنزآمیز نیز واکنش مردم نسبت به تمامی گرانی ها در بازار بود.

قیمت نان تا ۴۰ درصد افزایش یافت
سال ۹۳ با خبر گرانی نان به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و اصلاح کیفیت نان، همراه شد.
قرار بود این افزایش قیمت نان، که در نیمه‌ دوم سال و با تصویب هیئت وزیران در ۱۴ آبان ماه سال ۹۳، اتفاق افتاد ۳۰ درصد باشد ولی در عمل قیمت نان در نانوایی‌های مختلف و در شهرهای مختلف بسته به نوع نان و محله توزیع آن، با افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواجه شد، در مواردی حتی افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان گزارش شد.
البته در ادامه طبق گفته مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار شد که در هیچ استانی سقف قیمت‌های نان بالاتر از ۳۰ درصد نرود و نانوایی ها حداکثر نان را با افزایش ۳۰ درصدی به مردم عرضه کنند.
یکی دیگر از اقلامی که قیمت آن، در اوایل سال ۹۳ افزایش یافتند، بنزین و گازوئیل بودند. به این ترتیب که در اردیبهشت ماه، قیمت بنزین یارانه‌ای از لیتری ۴۰۰ تومان به لیتری ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد از لیتری ۷۰۰ تومان به لیتری ۱۰۰۰ تومان رسید.
همچنین قیمت گازوئیل یارانه‌ای از ۱۵۰ تومان در هر لیتر به ۲۵۰ تومان افزایش یافت و نرخ گازوئیل با عرضه آزاد از ۳۵۰ تومان به ۵۰۰ تومان در هر لیتر رسید.
قاچاق، گوشت را گران کرد
یکی دیگر از اقلام مصرفی مردم که در سال ۹۳ افزایش قیمت را تجربه کرد گوشت گوسفندی بود که ۱۵ درصد افزایش یافت. علت افزایش گوشت گوسفندی نیز خروج غیر مجاز دام عنوان شد.
یکی دیگر از اقلامی که افزایش قیمت محسوسی را در سال ۹۳ تجربه کرد، گوجه فرنگی بود. علت گرانی گوجه فرنگی که در پاییز امسال به کیلویی هشت هزار تومان هم رسیده بود، سرمازدگی و انجام نشدن تنظیم بازار اعلام شد. البته در ادامه قیمت گوجه فرنگی نیز با ورود میوه تازه از شهرهای مختلف کشور کاهش یافت.
همچنین یکی دیگر از اقلامی که در سال ۹۳ نوسانات شدیدی را در قیمت تجربه کرد، مرغ بود. مرغ که به دلیل مشکلاتی مانند جوجه‌ریزی در آذر ماه کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرده بود، تا پایان بهمن ماه، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرد، چنانچه از کیلویی پنج هزار تومان در آذر ماه به کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان در پایان بهمن ماه رسید.
البته افزایش قیمت مرغ با واکنش مردم روبه رو شد. چنانچه، در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی درباره دعوت عمومی به تحریم مرغ منتشر شد. هرچند که بنا بر گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، احتمال اینکه مرغ تا پایان اسفند ماه کاهش محسوسی بیابد وجود دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ