۶ شرط آمریکا برای توافق هسته ای

0

یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان این که واشنگتن محکم بر سر حرف خود ایستاده که خواستار توافق خوب ” است “، افزود: آمریکا با چند نوبت تمدید مذاکرات موافقت کرده است، زیرا ما از نکات اصلی مشخصی عدول نکرده ایم.

آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای مواردی را که از آن به عنوان نکات اصلی ” برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران می داند، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی افزود: ما تنها توافقی را قبول می کنیم که مسیرهای گوناگون رسیدن به مواد شکاف پذیر که ایران برای سلاح هسته ای به آن نیاز دارد را قطع کند. این مقام آمریکایی با ذکر رئوس کلی توافق هسته ای مورد نظر آمریکا، بدون ذکر جزئیات، موارد زیرا را به عنوان نکاتی یاد کرد که آمریکا از آنها عدول نمی کند:
۱ -ایران نباید اجازه یابد که در رآکتور اراک پلوتونیوم درجه تسلیحاتی تولید کند.
این مقام آمریکایی گفت : ما در این باره بحث می کنیم که ایران چگونه می تواند رآکتور اراک را به شکلی تغییر دهد که هدف دیگری را تامین کند. “
۲ -ایران نباید از کارخانه هسته ای فردو برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند به این ترتیب تنها کارخانه نطنز ایران با قابلیت غنی سازی اورانیوم باقی خواهد ماند.
۳ -هرگونه توافقی باید تضمین کند که گردآوری مواد شکاف پذیر لازم برای ساخت بمب برای ایران یک سال زمان ببرد.
۴ -ایران باید شمار کنونی سانتریفیوژهای فعال و ذخایر داخلی (اورانیوم غنی شده ) را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
۵ -ایران باید با بازرسی های بی سابقه از تاسیسات هسته ای و تولیدی و نیز معادن اورانیوم و سایت های مشکوک موافقت کند.
۶ -آمریکا توافقی را پیگیری می کند که طبق آن کاهش تحریم های بین المللی مورد تقاضای ایران در یک دوره زمانی محقق می شود.”
مقام آمریکایی یاد شده در این باره گفت: ما بر این اصل تاکید می کنیم که اگر ایران توافق را نقض کند، بتوان تحریم ها را دوباره برقرارکرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ