گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / الکی مثلاً من خوشبینم

0
در معاملات روز جاری گروه بانکی جایگزین گروه خودرویی روز گذشته شد، علی رغم اینکه به نظر می رسید گروه خودرویی بورس امروز را بهتر از دیروز به پایان ببرند اما این اتفاق به وقوع نپیوست و مجدداً سهامدار حقوقی “خودرو” با عرضه ۳۹ میلیون سهمی دستور توقف روند صعودی را هم برای این شرکت و هم برای گروه صادر کرد. تا به اینجای مطلب را داشته باشید تا مابقی را در صرفا جهت اطلاع امروز که در ذیل می خوانید برای شما شفاف سازی کنیم.

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۳٫۱۲٫۱۱ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۱۵ واحد افزایش به رقم ۴۷۴۱۰ واحد رسید. عکس وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۱۶ واحد کاهش عدد ۱۲۳۸۲۵ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۴۱ واحد رشد به رقم ۲۷۸۴۰ واحد رسید.

همچنین در این روز وبصادر با ۳۷ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پارسان با ۲۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۴ واحد افزایش به رقم ۷۱۹ واحد رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری با رشدی ۴۱ واحدی مواجه شد که سهم بانک ها در این اتفاق بیشتر از دیگر گروه های بورسی بود بطوریکه شرکتهای بانک صادرات و بانک ملت بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص گذاشتند.

 در معاملات روز جاری گروه بانکی جایگزین گروه خودرویی روز گذشته شد، علی رغم اینکه به نظر می رسید گروه خودرویی بورس امروز را بهتر از دیروز به پایان ببرند اما این اتفاق به وقوع نپیوست و مجدداً سهامدار حقوقی “خودرو” با عرضه ۳۹ میلیون سهمی دستور توقف روند صعودی را هم برای این شرکت و هم برای گروه صادر کرد. تا به اینجای مطلب را داشته باشید تا مابقی را در صرفا جهت اطلاع امروز که در ذیل می خوانید برای شما شفاف سازی کنیم.

اکثر اهالی تالار می دانند با دستیابی به یک توافق هسته ای با گروه ۱+۵ دو گروهی که نسبت به انتشار این خبر واکنش مثبت بیشتر نشان میدهند گروه خودرویی و بانکی است که دلیل آن نیز کاملاً مشخص است گروه خودرو به دلیل حضور سرمایه گذاران خارجی و ادغام های احتمالی و گروه بانکی نیز به جهت برداشته شدن تحریم سوئیفت که البته در بین این دو گروه بانکی ها به علت افت قیمت سهام از جذابیت بالاتری برخوردارند. پس پیش بینی افزایش حجم معاملات در این دو گروه قبل از رسیدن به توافق نهایی امری طبیعی است. اما اجازه بدهید کمی نگاهمان را ریزتر کنیم.

معمولاً همیشه قبل از رسیدن به زمان مذاکرات بازار سرمایه روندی صعودی به خود می گرفت و اکثر سهام شرکتهای این گروه نیز با روندی صعودی مواجه می شدند اما همیشه شاهد عرضه صف های خرید از سوی حقوقی های بازار بودیم بطوریکه به مجرد ایجاد صف خرید شاهد واگذاری آنها بودیم که این امر در شرکتهای پر پتانسیل گروه یا به عبارتی لیدرهای این دو گروه بیشتر به چشم می خورد. ولی اینبار وضعیت کمی متفاوت شده، روند گروه های متأثر از بحث هسته ای همانند گذشته صعودی نیست اما حجم عرضه حقوقی ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است. اما یک تغییر نا محسوس ولی مهم دیگری را هم شاهد هستیم، به نحوی که به همان میزان که فروشنده حقوقی وجود دارد خریدار حقیقی نیز در سیستم حاضر است بطوریکه علی رغم حجم بالای عرضه ها اما این موضوع سبب ایجاد صف فروش در سهام شرکتها نمی شود و معمولاً اغلب خریدها از صفر تابلو تا نوسانات مثبت حداکثری انجام می شود. حالا با تجزیه و تحلیل موارد مذکور به اتفاقات ذیل توجه کنید.

“خودرو” : در حالی که اغلب اهالی تالار تصور می کردند گروه خودرویی بورس با لیدری ایران خودرو امروز را با روندی کاملاً صعودی آغاز و پشت سر خواهد گذاشت اما این توافق به وقوع نپیوست ولی اتفاق مهم دیگری را شاهد بودیم. امروز ۴۳٫۲ میلیون سهم ایران خودرو در بازار معامله شد که از این میزان ۳۹ میلیون توسط ۹ حقوقی فروخته و ۹۷ درصد حقیقی خریده. حالا به چند نکته دقت کنید. اگر ایران خودرو در این قیمت ها نمی ارزد و توافقی هم در کار نباشد طبیعی است که حقوقی مطلع اقدام به فروش سهم، آن هم با این حجم کند اما از آنجاییکه بورس کشورمان تأثیر بسیار زیادی از جو روانی می پذیرد باید ما امروز شاهد صف فروش ایران خودرو و عدم حضور خریدار قابل توجه در این سهام می بودیم، به هر حال وقتی سهمی مانند ایران خودرو در طی ۵ روز گذشته در مجموع ۵۸ میلیون حجم معاملاتش بوده به یکباره در یک روز ۴۳ میلیون سهمش مورد معامله قرار می گیرد، اندکی باعث ایجاد ترس در دل سرمایه گذار خواهد شد خصوصاً اینکه اکثر معاملات نیز در قیمت های منفی و یا نزدیک به صفر تابلو انجام شده باشد، حالا کمی دیدگاه را تغییر می دهیم و در جایگاه خریدار قرار می گیریم. خریدار حقیقی با آگاهی از اتفاقات مثبت و با احتمال رسیدن به توافق هسته ای در جایگاه خریدار حاضر شده و سهام “خودرو” را با قیمتی نازل و در حجم مورد نظر از حقوقی می خرد که نادانسته و بدون هیچ ارتباطی با خریدار حقیقی در حال فروش سهم به میزان قابل توجه است.که این روند می تواند فعلاً ادامه داشته باشد.”الکی مثلاً من خیلی خوشبینم”

“وبصادر” :حالا تمامی این موارد را یک بار دیگر در ذهن خود مرور کنید اما به جای نام “خودرو” از نام “و بصادر” استفاده کنید.

بانک صادرات با حجم معامله ۴۱۷٫۹ میلیون سهمی در معاملات روز جاری ۸۵ درصد فروشندگانش حقوقی و ۸۹ درصد خریدارانش حقیقی بودند به عبارت ساده تر ۷ تا حقوقی ۳۵۸ میلیون سهم را به ۱۱۸۹ نفر فروخته اند. تا همین جا را هم که گفتیم صحبت زیادی بود لطفاً نتیجه گیری نهایی را خودتان انجام دهید.واقعاً اگر قرار باشد با حجم وارد یک سهام بشویم و البته چندان هم تابلو نشویم چه زمانی از همه بهتر است؟

رنا: شایعات ضد و نقیض این چند وقته به گوش می رسد که اگر درست باشد رنا از زبان به سود خواهد رسید. اگر چه امروز ۹٫۴ میلیون سهم از ۱۲٫۷ میلیون سهم معامله شده این شرکت توسط حقیقی ها عرضه شده اما ۱۱٫۵ میلیون سهم نیز که ۹۰ درصد حجم معاملات می شود نیز توسط حقیقی خریداری شده که مجموع خریدارها نیز ۱۰۳ نفر می شوند. خدای ناکرده یه وقت فکر نکنید که این خریداران از چیزی مطلع هستند ها، نه همین جوری برای دست گرمی خریدند.

دارویی ها: در مجمع شرکت تولید دارو ظاهراً عنوان شده که همه شرکتهای دارویی در مناقصه کشور عراق که رقمی در حدود ۱٫۲ میلیارد دلار می باشد شرکت کرده اند، لطفاً اگر مدیری از این گروه صدای ما را می شنود همچنان صدایش را درنیاورد چون ممکنه بازار متوجه بشه بعد رانتش از بین بره، حیفه.

ساختمانی ها: قبلاً هم گفتیم، بازار مثبت بشه باید این گروه را در پستو نهان کرد چون کلاً به بازار مثبت آلرژی دارند و با دیدن روند صعودی دیگر گروه ها صورتشان سرخ می شود.

بشهاب: این شرکت ۲۱ روز معاملاتی یا همان ۲ ماه خومان در صف فروش بوده که خدا را شکر بویی هم از قانون رفع گره معاملاتی به مشامش نرسیده چه رسد به دیدار آن. در حال حاضر هم از ۲۰ بهمن ماه سال جاری نمادش متوقف است و نه گزارش ۹ ماهه داده و نه پیش بینی درآمد ۹۴٫ آقا، قربان دستتون اگه میشه یک دستی بجنبانید مردم پولشون گیره. شبه عیده ممکنه لازمشون بشه.آقا ببخشید جسارت کردیم می دانیم ۹۰ درصد شرکت را دارید و اختیارش هم دست خودتونه.

در پایان برخی از خواننده های بورس نیوز با اضافه کردن نام شرکتهای سیمان اصفهان، سیمان ایلام و کاشی سرامیک سینا، لیست جا ماندگان از اجرای قانون گره معاملاتی را کامل کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ