دختران جوان چگونه طعمه تجاوزات بی رحمانه داعش می‌شوند؟

0

مدتی است که داعش از طریقه شبکه‌های اجتماعی (به ویژه انگلیسی و فرانسه) زنان و دختران غربی به دام می‌اندازد تا با آن‌ها ازدواج کنند. جذب و فراهم کردن مقدمات سفر آن‌ها از طریق زنان داعشی صورت می‌پذیرد.

به گزارش هافینگتون پست، شاید بسیاری در غرب یک نکته را ندانند. مردان در اغلب کشورهای اسلامی نمی‌توانند پیش از ازدواج با زنان روابطی داشته باشند. مردان نمی‌توانند با زنی پیش از ازدواج آشنا شوند یا روابطی خارج از قوانین برقرار کنند. ازدواج هم مسائل خاص خود را دارد. هزینه‌های بالا باعث شده ازدواج تا دهه سوم زندگی برای مردان به طول انجامد.
طبق آمار اعلام شده در این کشورها، بیش از ۲۰ درصد مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله به دلیل هزینه‌های بالای ازدواج مجرد می‌مانند. همین مسئله باعث شده که این جوانان به کارهای ناشایستی دست بزنند. این کارها پژوهشگران مبحث جنسیت و تمایلات جنسی را کمی گیج کرده است. در برخی موارد، آمار همجنس بازی کمی افزایش یافته است.
داعش یا داعشی شدن به نظر راه‌حلی برای خروج از «بحران ازدواج» باشد. مردانی که به داعش می‌پیوندند علاوه بر دریافت حقوق، قول همسر را نیز می‌گیرند. البته در برخی موارد نیز می‌توانند بیش از یک همسر اختیار کنند. اما دلیل پیوستن مردان منطقه به داعش به توضیح بیشتری نیاز دارد. تعداد افرادی که از بلژیک به داعش می‌پیوندند کم نیست. این در حالی است که رسانه‌های این کشور بر داعشی‌های آمریکای شمالی و اروپا می‌پردازد. با این حال، اکثریت داعشی‌های خارجی از همان خاورمیانه و کشورهای اطراف جذب می‌شوند.
داعش برای افراد بیکار یا دارای شغل کم حقوق که می‌خواهند ازدواج کنند گزینه‌ای خوب است. داعش همچنین زنان را رتبه‌بندی می‌کند. زنان خارجی که دین خود را تغییر داده‌اند از درجه بالاتری برخوردارند. همین عمل باعث می‌شود آن‌ها به عقد سران داعشی درآیند. علاوه بر این مسئله، داعش صدها برده جنسی ایزدی و شیعه در اختیار دارد.
داعش اما نگران دو مسئله اساسی است: از دست دادن اعضای خود، و فرار و ارتداد آن‌ها. یکی از راه‌هایی که می‌تواند داعشی‌ها را نگه دارد این است که برای آن‌ها نیازهای اساسی تامین شود: شغل، خانه، همسر و فرزند. داعش سیستم پراختی خاصی را برنامه‌ریزی کرده است. هر فرد به ازای هر فرزند در مناطق تحت اشغال، مواجبی را دریافت می‌کند.
جذب دختران و زنان غربی
در آن سوی گود، زنان داعشی مانند ام لیث (اقسا محمود) از توئیتر برای برقراری روابط استفاده می‌کنند. به دختران قول یک زندگی خوب می‌دهند و به تمامی نیازهایشان توجه خواهد شد. به آن‌ها وعده یک شوهر خوب و یک خانه رایگان با تمام کالاهای اساسی مانند یخچال، مایکروویو و حتی یک دستگاه میلک‌شیک داده می‌شود. از همه مهم‌تر، به آن‌ها گفته می‌شود که شوهرشان از آن‌ها مراقبت خواهد کرد و زمانی که شوهر کشته شود، آن زن یک قهرمان و «همسر شهید» لقب خواهد گرفت. داعش در رقه (سوریه) یک دفتر ازدواج تاسیس کرده تا موارد احتمالی را جذب کند.
پس از اقدامات ام عبیده و ام هاریثا، زنان و دختران جوان در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا ناپدید شده‌اند. در آخرین مورد، یک زن ۲۳ ساله در ادمونتون کانادا در حالی که می‌خواست یک دوره آموزش قرآن را پیدا کند، به صورت آنلاین توسط یک زن داعشی به عضویت داعش درآمد. خواهر این زن ۲۳ ساله گفته که او اکنون می‌داند چگونه به رقه برود.
اختلافی بین وعده داده‌شده به زنان و زندگی واقعی آن‌ها وجود دارد. یک گزارشگر این اختلاف را به بهترین شکل شفاف کرده و تحت گزارشی با نام «مانند مولان شدن» منتشر کرده است. مولان یکی از شخصیت‌های کارتونی دیزنی است. عنوان این گزارش از توئیتی گرفته شده که ام عبیده ماه اکتبر ۲۰۱۴ منتشر کرد: «نمی‌دانم که آیا می‌توانم مولان را بگیرم و وارد کارزار جنگ شوم.» ام عبیده و ام لیث، هر دو از تمایل خود از شهید شدن یا فعالیت کردن در میدان جنگ سخن گفته‌اند. اما زمانی که زنی وارد داعش می‌شود، چنین اختیاری را ندارد.
در ژانویه ۲۰۱۵، داعش راهنمای زنان در دولت اسلامی را منتشر کرد. این سند زنان کشورهای خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی را مخاطب قرار داده بود. این سند ادعا می‌کرد که زنان در داعش نسبت به کشور خود از آزادی و حقوق بیشتری برخوردارند. با این حال، این سند روشن کرده بود که نقش زنان به کارهای خانه از قبیل آشپزی و مراقبت از کودکان محدود می‌شود.
داعش زنان را به فرزند آوردن تشویق می‌کند. آن‌ها می‌خواهند زنان هر چه سریعتر باردار شوند و تا می‌توانند بچه‌دار شوند. همین اتفاق انگیزه‌ای مثبت برای ماندن و پیوستن افراد جدید به داعش است. داعش به اعضای خود به ازای هر فرزند مبلغی را پرداخت می‌کند. از این طریق، آن‌ها یک نسل را آن‌گونه که می‌خواهند تربیت می‌کنند تا بتواند فارغ از کشته شدن مردان در نبردها بقای خود را تضمین کنند.
دختران جوان طعمه داعش می‌شوند
اگر سو استفاده داعش از زنان مشخص شود و زنان و دختران غربی از این مسئله آگاه شوند، می‌توان جلوی سفر آن‌ها به سوریه و ترکیه برای پیوستن به داعش را گرفت. باید آن‌ها را نسبت به آنچه در داعش در انتظارشان است آگاه کرد. آن‌ها باید مطلع شوند که داعش همه حقیقت را به آن‌ها نمی‌‎گوید. وظیفه ما است در دل زنان و دخترانی که قصد پیوستن به داعش دارند، بذر آگاهی بپاشیم. کافی است آن‌ها را نسبت به وعده‌های داعش به شک بیندازیم تا آن‌ها را از این تصمیم منصرف کنیم. اما یک مسئله دیگر نیز وجود دارد. ما باید راه‎‌حل‌هایی را برنامه‌ریزی کنیم تا زنان و دخترانی که از داعش فریب می‌خورند بتوانند به دامان خانواده‌ای خود بازگردند. دختران جوان طعمه داعش می‌شوند. به جای سو استفاده، باید به آن‌ها اجازه داده شود که نزد خانواده‌های خود بازگردند.
موفقیت‌هایی هرچند اندک نیز دیده شده است. برای نمونه، سه دختر که از دِنور به سوریه می‌رفتند در فرودگاه فرانکفورت دستگیر شدند. این جریان اما پایانی خوش داشت. خانواده‌های آن‌ها به محض اینکه متوجه ناپدید شدن فرزندانشان شدند به FBI گزارش داده بودند. بنابراین، آن‌ها به عنوان مظنون شناسایی نشدند. این دختران به دِنور برگشتند و متحمل پرداخت هیچ جریمه‌ای نیز نشدند. الویت اول این است که با آگاه‌سازی دختران اجازه ندهیم آن‌ها به داعش بپیوندند. الویت دوم این است اگر فریب خوردند، آن‌ها را سالم نزد خانواده‌هایشان برگردانیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ