پر سودترین ترین و زیان ده ترین سهام های بورس در بهمن ۹۳

0

صنعت فلزات اساسی دارای دو طبقه تولید آهن و فولاد پایه و نیز تولیدات فلزی است که سهام ۲۸ مجموعه فعال در این گروه در بورس و فرابورس معامله می شود.

وضعیت سودآوری اغلب سهام شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی در حالی به روند جهانی قیمت فلزات اساسی همچون مس، روی و آلومینیوم بستگی دارد که طی ماه های گذشته در پی بروز بحران در اقتصاد جهانی و کشورهای مطرح تولیدکننده و استخراج کننده فلزات مذکور، وضعیت سودآوری مجموعه های فعال گروه نیز با چالش مواجه شده است. براین اساس روند قیمتی سهام شرکت های مذکور تحت تأثیر اوضاع اقتصاد داخلی و خارجی و نیز حاکمیت روند نزولی بر بازار سرمایه چندان دلچسب سهامدارانش نبوده است. با این حال بررسی بازدهی های کسب شده توسط این شرکت ها حاکی از آن است که روند برخی نمادها نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهتر بوده است.

براساس اطلاعات موجود، بورس در حالی بازدهی مثبت ۰٫۶۷ درصدی را طی معاملات بهمن ماه امسال به دست آورده که طی این مدت گروه فلزات اساسی بازدهی منفی ۰٫۳۶ درصدی را محقق ساخته است.

همچنین طی دوره مشابه سال گذشته بازدهی بورس منفی ۵٫۴۱ درصد و بازدهی گروه منفی ۷٫۸۱ محاسبه می شود.

براین اساس، از میان ۲۸ مجموعه فعال در گروه ۱۱ مجموعه بازدهی مثبت را به سهامداران خود اعطا کرده اند، معاملات شرکت فولاد خراسان بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی پایان پذیرفت و در نهایت ۱۶ شرکت فعال در گروه فلزات اساسی با افت ارزش سهام مواجه شدند.

این در حالی است که طی دوره مشابه سال گذشته تنها چهار مجموعه بازدهی مثبت محقق کردند و مابقی نمادها افت قیمتی سهام را تجربه نمودند. براین اساس می توان گفت تعداد شرکت هایی که بازدهی مثبت داشته اند طی دوره مشابه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

به گونه ای که طی بهمن ماه امسال شرکت صنعت روی زنگان تحقق بازدهی مثبت ۲۳٫۸۳ درصدی در جایگاه نخست جدول پربازده ترین سهام قرار گرفت. بعد از آن شرکت های نورد آلومینیوم و مس باهنر رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

سهام زیان ده بهترین سهام برای خرید در بورس

همانطور که از جدول فوق مشخص است مجموعه های مذکور طی بهمن ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته روند قیمتی مناسب تری را پشت سرگذاشته اند و علیرغم بهمن ماه ۹۲ بازدهی مثبت محقق ساختند.

این در حالی است که شرکت آلومراد در نماد “فمراد” با افت قیمتی بیش از ۲۴ درصدی طی بهمن ماه امسال مواجه شد و بدین ترتیب به عنوان کم بازده ترین سهام مطرح شد. بعد از آن نیز شرکت های فولاد خوزستان و فولاد امیرکبیر کاشان در ردیف های بعدی جای می گیرند.

سهام زیان ده بهترین سهام برای خرید در بورس

علاوه بر این، عنوان نقدشونده ترین سهام طی دوره مشابه سال جاری به شرکت ملی صنایع مس ایران با رتبه ۹ اعطا شد و در پی آن نیز “فولاد” با رتبه ۲۴ و نیز “فاسمین” با رتبه ۳۰ قرار دارند.

در پایان این گزارش می افزاید، حجم و ارزش معاملات به همراه برخی پارامترها همچون تعداد خریداران و دفعات معامله در گروه فلزات اساسی طی بهمن ماه ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال ۹۲ کاهش یافته است.

سهام زیان ده بهترین سهام برای خرید در بورس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ