بودجه نظامی چین در سال ۲۰۱۵ بار دیگر افزایش یافت

0

جمهوری خلق چین با افزایش قابل توجه بودجه نظامی خود، طرح مدرن‌سازی ارتش این کشور را پیش‌می‌برد. دولت چین هدف از این اقدام را “ایجاد حس امنیت برای شهروندان این کشور” خوانده است.

بودجه نظامی کشورها ارتش چین

ارتش چین با دو میلیون و ۱۱۰ هزار سرباز، بزرگترین نیروی انسانی را در میان ارتش‌های جهان دارد

سخنگوی کنگره ملی چین از افزایش بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد. رقم دقیق بودجه نظامی این کشور قرار است روز پنج‌شنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) در نشست سالانه نمایندگان کنگره ملی چین و پارلمان این کشور اعلام شود.

فو اینگ، سخنگوی کنگره ملی چین در جمع خبرنگاران در پکن تأکید کرد که کشوری با وسعت چین ” باید لزوما بتواند از خود دفاع کند”.

او تجهیز نیروهای نظامی را بخشی از تلاش دولت چین برای مدرن‌سازی این کشور خواند و افزود که اگر چین در این زمینه سرعت عمل نداشته باشد “آسیب‌پذیر است”.

افزایش هزینه‌ها هماهنگ با رشد اقتصادی

چین سال ۲۰۱۴ میلادی با افزایش ۲/ ۱۲ درصدی بودجه نظامی خود این رقم را به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار رساند و با این رقم پس از دولت ایالات متحده آمریکا دارای بزرگترین بودجه نظامی در دنیا شد.

افزایش هزینه‌های دفاعی به طور معمول با رشد اقتصادی هماهنگ می‌شوند. رشد اقتصادی چین در سال گذشته ۴/ ۷ درصد بود که برای این کشور رقم اندکی به شمار می‌رود و کمترین میزان رشد اقتصادی در ۲۴ سال گذشته است.


ناظران پیش‌بینی می‌کنند که بودجه نظامی چین بیش از همه صرف تجهیز نیروی دریایی خواهد شد

برای سال جاری میلادی رشدی معادل هفت درصد برای اقتصاد چین پیش‌بینی می‌‌شود.

اینکه بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی به طور مشخص برای چه مواردی هزینه خواهد شد‌، در شمار برنامه‌های محرمانه پکن به شمار می‌رود.

با این حال ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این بودجه بیش از همه صرف تجهیز نیروی دریایی خواهد شد تا چین به ناوهواپیمابر دیگری دست یابد. این کشور در حال حاضر تنها یک ناو هواپیمابر دارد.

پیروزی در اختلافات منطقه‌ای

ارتش جمهوری خلق چین با دو میلیون و ۱۱۰ هزار سرباز، بزرگترین نیروی انسانی را در میان ارتش‌های جهان در اختیار دارد.

علاوه بر آن ارتش چین سه میلیون و ۲۵۰ هزار سرباز ذخیره دارد که در موارد ضروری به خدمت فراخوانده می‌شوند.

حکومت کمونیستی چین از دو دهه پیش با صرف سرمایه قابل توجهی در پی مدرن‌سازی ارتش این کشور است. هدف از تجهیز ارتش، کسب توانایی پیروزی در اختلافات منطقه‌ای کوتاه مدت است.

جمهوری خلق چین با چند کشور همسایه خود بر سر مالکیت مناطقی سرشار از ذخایر زیرزمینی، به ویژه در شرق و جنوب دریای چین اختلاف‌نظر دارد.

ر اساس اطلاعات آمریکا، چین دارای بیش از یک هزار موشک کوتاه‌برد، شمار رو به رشدی راکت‌های با برد متوسط و راکت‌های قاره‌پیمای مجهز به کلاهک هسته‌ای است که برد آنها تا خاک آمریکا می‌رسد.

نیروی هوایی ارتش چین بزرگترین نیروی هوایی قاره آسیاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ