راه‌ اندازی یک کاسبی پردرآمد قبل از عید نوروز

0

عمرشان کوتاه است، سودشان زیاد! این حکایت مشاغلی است که بازارشان در آخرین روزهای سال داغ می‌شود؛ درست روزهایی مثل همین امروز؛ همین حالا که آدم‌ها با عجله کوچه و خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کنند؛ روزهایی که شهر از هیاهو و رنگ و سروصدا دوباره زنده شده و جان گرفته.

عکس هفت سین شغلهای جدید و پردرآمد ‎ شغل پر سود سایت شغل یابی

روزهایی مثل همین امروز که اگر گذرتان به خیابان بیفتد، ناخواسته جلوی بساط دستفروش‌ها و مغازه‌ها یا غرفه‌های بازارچه‌های نوروزی که نوشدن روزگار نقطه مشترک فروش کالا‌هایشان شده، پا سست می‌کنید و دل دل می‌کنید برای خرید چیزهایی که در بساطشان پهن کرده‌اند؛ برای خرید سبزه و سمنو، هفت‌سین و شمع؛ وسیله‌های کوچک و ساده‌ای که بیشترشان در کنج خانه‌ها و در دستان هنرمند زنان کارآفرین و خلاق ساخته می‌شوند.
اگر شما هم دوست دارید در این تجربه موفق سهیم شوید فرصت را از دست ندهید و تا دیر نشده سراغ کاری بروید که این روز‌ها بازارش حسابی داغ است؛ از ساخت و تزیین هفت‌سین ویژه ایام عید گرفته تا پخت سمنو و سبزکردن سبزه!

هفت‌سین خودت را بساز

هفت‌سین‌ها از خیلی سال پیش پای ثابت مراسم نوروزی ما شده‌اند؛ اهمیتشان وقتی معلوم می‌شود که یکی از سین‌ها کم باشد و کدبانوی خانه همه جا را برای پیدا کردن سین گمشده زیرورو کند؛ سین گمشده‌ای که می‌تواند سیر باشد یا سماق و سکه؛ سیب باشد یا سرکه و سبزه؛ دوست داشتنی‌ترین «سین»های دنیا که برای اینکه کنار آینه و قرآن و تنگ ماهی روی سفره شب عید بنشینند معمولا در ظرف‌های زیبایی قرار می‌گیرند که در بازار از خیلی سال پیش به ظرف‌های هفت‌سین معروف شده‌اند؛ ظرف‌هایی که در بازار در شکل‌ها، اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند.

هفت‌سین‌های سفالی

ظرف‌های خوشرنگ و لعاب سفالی، سال‌هاست که به‌عنوان پایه‌های اصلی سفره هفت‌سین استفاده می‌شوند و طرفداران زیادی هم بین جماعت بانوان دارند. می‌توانید کسب و کارتان را از تزئین و فروش این ظرف‌ها شروع کنید؛ البته فرض را بر این می‌گذاریم که سفالگری بلد نیستید و می‌خواهید با کمی ذوق و سلیقه، سفال‌های خام موجود در بازار را رنگ کرده و با تزئین ویژه خودتان به بازار عرضه کنید.
برای شروع باید ظروف سفالی خام و لعاب نخورده را از مراکز عرضه و فروش این ظروف تهیه کنید. بیشترگلفروشی‌های سطح شهر، مغازه‌های عمده‌فروش سفال و صنایع‌دستی، کاسه‌های کوچک و بزرگ، تخم‌مرغ‌های سفالی و ظرف‌هایی در اشکال مختلف دارند که دقیقا برای این کار ساخته شده‌اند. البته اگر در خیابان دنبال ظرف خام و لعاب نخورده گشتید و به در بسته خوردید می‌توانید این ظرف‌ها را از چند سایت اینترنتی تهیه کنید که تخصصشان فقط توزیع و پخش ظروف سفالی خام است.
بسته به جایی که این ظرف‌ها را تهیه می‌کنید قیمت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در حالت کلی تخم‌مرغ‌های سفالی ساده ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسند. کاسه‌های کوچک سفالی هم در مغازه‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان. اگر همین وسیله‌ها را از سایت تهیه کنید قیمت کمی بالا‌تر می‌رود اما تنوع کار بیشتر و شکل ظروف بهتر می‌شود؛ برای مثال ست ۷ پارچه هفت‌سین بته‌جقه حدود ۱۲۰۰۰ تومان است.
بعد از خرید ظرف‌های سفالی، نوبت به خرید رنگ اکلیریک، قلمو و اسپری کیلر می‌رسد. رنگ‌های اکلیریک در مغازه‌ها از ۲ تا ۱۵هزار تومان فروخته می‌شوند و قلمو‌ها بسته به جنس و سایزشان از ۷ تا ۲۰ هزارتومان. دقت کنید که اسپری کیلر علاوه بر اینکه به‌کار شما نمامی‌دهد، آن را قابل شست‌وشو هم می‌کند. پس بهتر است با هزینه ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان این وسیله را هم برای تکمیل کارتان تهیه کنید.

بقیه کار دیگر با شماست. فقط کافی است کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید و به ظرف‌ها و تخم‌مرغ‌های خام، رنگ و لعابی تازه بدهید. البته برای فروش بهتر می‌توانید سراغ نشانه‌های خاص تقویم هر سال هم بروید؛ مثلا ظروفی که شکل بز هستند امسال طرفدار زیادی دارند و ست کامل رنگ‌شده‌شان در بازار ۳۵ تا ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

هفت‌سین‌های شیشه‌ای

جام‌ها و ظروف شیشه‌ای با آن نقش و نگارهای زیبا و منحصربه‌فردشان یکی دیگر از پرطرفدار‌ترین ظروف داخل سفره‌های هفت‌سین هستند؛ ظروف شفافی که وقتی کنار تنگ‌های شیشه‌ای و ماهی‌های قرمز قرار می‌گیرند سفره‌های هفت‌سین را از همیشه زیبا‌تر می‌کنند.
برای ساخت این ظروف هم فقط کافی است نقاشی روی شیشه را بلد باشید؛ به این ترتیب با هزینه ۱۵تا ۳۰هزار تومان و خرید ۶ کاسه کوچک و ساده یا جام پایه‌بلند از مغازه‌های بلورفروشی می‌توانید کارتان را شروع کنید؛ البته درصورتی که این وسیله‌ها را هم تهیه کرده باشید:

هر سبزه با احتساب گندم کیلویی ۱۲۰۰تومان، برای تولیدکننده‌اش حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان هزینه دارد و اگر بدون واسطه در بازار فروخته شود ۵ تا ۱۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. حالا اگر در سبز کردن سبزه‌ها ابتکاری به خرج دهید و سبزه‌های کوزه‌ای و عروسکی درست کنید مشتری و درآمد بیشتری پیدا می‌کنید

خمیر دورگیر ویترای (طلایی، نقره‌ای یا مشکی)
رنگ ویترای (به رنگ‌های مختلف)
قلم‌موی ظریف (اگر قلم‌موی آبرنگ باشد بهتر است)
رنگ‌های ویترای را می‌توانید بسته به جنس و حجمشان از ۲ تا ۱۸هزارتومان خریداری کنید؛ قیمت خمیر دورگیر حدودا ۵هزارتومان است و قلم‌مو‌های ظریف هم بسته به سایز و جنس از ۳ تا ۱۰هزارتومان فروخته می‌شوند.
از اینجا به بعد هم همه‌چیز به سلیقه و هنر شما بستگی دارد. هرچقدر کارتان ظریف‌تر و زیبا‌تر از آب دربیاید قیمت بیشتر و مشتری بهتری در بازار خواهد داشت؛ برای مثال ست ۶ تایی جام ویترای چیزی حدود ۶۵ تا ۸۰هزارتومان خرید و فروش می‌شود.

سبزه‌های همیشه سبز

درست مثل معجزه است؛ سبزکردن سبزه را می‌گوییم، آن هم وقتی که دانه‌های خشک و بی‌جان، در عرض چند روز زنده می‌شوند، جان می‌گیرند و قد می‌کشد و می‌شوند مه‌مان سفره‌های هفت‌سین و پای ثابت بساط دستفروش‌ها و مغازه‌های گلفروشی در این روز‌ها؛ سبزه‌های کوچک و بزرگی که عمرشان همین چند روز آخر سال و آن طرف سال است؛ همین چند روز که همه با نگاه کردن به سبزه روحشان را تازه می‌کنند. همین می‌شود که بازار خریدوفروش سبزه هم در این روز‌ها به داغ‌ترین بازار‌ها تبدیل می‌شود. شاید تعجب کنید اگر بشنوید بیشتر این سبزه‌ها کنج خانه‌ها سبز می‌شوند و به خیابان می‌رسند؛ با مواداولیه خیلی کم‌هزینه و در مقابل سود زیاد.

عکس هفت سین شغلهای جدید و پردرآمد ‎ شغل پر سود سایت شغل یابی

برای سبز کردن سبزه‌هایی که نزدیک سال تحویل، قیمتشان به ۱۵هزارتومان هم می‌رسد، فقط تهیه چیزی که قرار است سبز شود کافی است؛ یعنی گندم، عدس یا ماش. بین این‌ها سبزه گندم به‌خاطر ظاهر مرتبش پرطرفدار‌تر است و سود بیشتری هم دارد. هر سبزه با احتساب گندم کیلویی ۱۲۰۰تومان، برای تولیدکننده‌اش حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان هزینه دارد و اگر بدون واسطه در بازار فروخته شود ۵ تا ۱۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. اگر بتوانید در سبز کردن سبزه‌ها ابتکاری هم به خرج دهید مشتری‌های بیشتری پیدا می‌کنید. مثلا مدل‌های کوزه‌ای، عروسکی و… مشتری بیشتری دارند.

مهمان‌های کوچک تنگ‌شیشه‌ای

ماهی‌های قرمز کوچک با اینکه عمر زیادی ندارند اما از نخستین روزهای اسفند در بساط دستفروش‌ها دیده می‌شوند و خرید و فروششان در هفته آخر اسفند به اوج می‌رسد؛ درست‌‌‌ همان روزهایی که همه با عجله خودشان را برای تحویل سال جدید آماده می‌کنند. اینکه این ماهی‌های کوچک از کی‌ مهمان سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها شده‌اند خیلی مشخص نیست، اما حالا کار به جایی رسیده که خبرگزاری‌ها از گردش مالی بالای خریدوفروش آن‌ها خبر می‌دهند؛ ماهی‌های کوچکی که از حوضچه‌های تولید ماهی تا سفره هفت‌سین راه درازی را طی می‌کنند و قیمتشان چند برابر می‌شود.
به این ترتیب فروشنده‌ای که ۲۰۰ ماهی قرمز را از عمده‌فروش‌های خیابان مولوی دانه‌ای ۷۰۰ تومان می‌خرد آن را بین ۳ تا ۷ هزارتومان بسته به قدوقواره‌اش می‌فروشد و کسب‌وکارش در آخرین روزهای سال سکه می‌شود.

کامی شیرین با شیرینی‌های خانگی

حتما با ما موافقید که طعم شیرینی‌های خانگی طعم خاطره‌انگیزی است که خیلی‌ها را به روزهای خوش کودکی می‌برد؛ روزهایی که نخودچی و شیرینی بهشتی در کنج خانه‌ها درست می‌شد. مزه آن شیرینی‌ها هنوز زیر زبان خیلی‌هاست؛ شاید به‌خاطر همین است که ترجیح می‌دهند شیرینی عیدشان را از بین شیرینی‌های خانگی و دست‌ساز تهیه کنند. پخت شیرینی در خانه جزو کارهای خانگی سودآوری است که نه‌تنها در این روز‌ها که در بقیه ماه‌های سال هم مشتری‌های مخصوص خودش را دارد.
یک بسته کوچک شیرینی نخودچی خانگی در بازار بین ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان قیمت دارد که با احتساب قیمت آردنخودچی، شکر، روغن، هل و زعفران، سودزیادی را نصیب تولید کننده و فروشنده می‌کند، مخصوصا اگر فروشنده در فر خانه خودش این شیرینی‌های مخصوص بازارچه‌های شب عید را پخته باشد و بدون واسطه آن را به‌دست مصرف‌کننده‌ها برساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ