سقوط همزمان قیمت دلار، طلا و نفت

0

آخرین روز کاری بازارهای جهانی، برای بازارهای کالا چندان مساعد نبود؛ هرچند آمار اقتصادی نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی آمریکا بهتر می‌شود اما ازسوی دیگر، روزگار طلا و نفت سیاه‌تر می‌شود.

روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی  با قیمت ١١۶٩,٧ دلار مبادله شد و قیمت نقره نیز با ٠.٣۵‌درصد کاهش به ١۵.٨١ دلار رسیده است. در بازار ایران هم این رخداد‌ها موثر واقع شد و دیروز (یکشنبه) هر دلار آمریکا با قیمت ۳۴۰۰ تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۹۵۹‌هزار تومان فروخته ‌شد. همچنین هرگرم طلای ١٨عیار ٩٧‌هزار و ۵٠٠ تومان فروخته ‌شد تا مشخص شود نوسان‌های جهانی به ایران هم رسیده است. چرا که خبرهای خوش از توافق هسته‌ای به توقف رشد نرخ دلار و حتی کاهش آن منجر شده است. حال همراه با افت طلا و عدم رشد قیمت دلار، شاهد سقوط نسبی قیمت‌ها در بازار طلا هستیم. در تحلیل این موضوع گفتنی است که این کاهش قابل پیش‌بینی بوده است؛ در روزهای پایانی هفته گذشته نیز اخبار مربوط به کاهش رشد اقتصادی چین سبب شد قیمت محموله‌های آتی طلا به کمتر از ١٢٠٠ دلار (١١٩٨.۴٠ دلار به ازای هر اونس) برسد و روز جمعه نیز انتشار اخبار درباره افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا به کاهش بیشتر قیمت کمک کرد.
دلیل این امر آن است اقتصاد قدرتمندتر در آمریکا این گمانه‌زنی را به وجود می‌آورد که فدرال رزرو در آینده نزدیک تصمیم دارد نرخ سود بانکی را بیفزاید؛ به این ترتیب جذابیت طلا به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری کاسته می‌شود.  جورج گرو نایب‌رئیس و استراتژیست فلزات گرانبها در موسسه RBC Capital Markets Global Futures هفته قبل دراین‌باره به خبرگزاری کیتکو گفته بود: به نظر من پس از انتشار آمار، ضعفی در بازار ایجاد شده است اما قیمت روی طیف ١١٧٠ دلار تثبیت خواهد شد. اما با توجه به این‌که این سطح شکسته شده است، «گرو» معتقد است بهای طلا به ١١٣٣ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید. هرچند به عقیده او، سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید ارزان هستند وارد بازار خواهند شد و شاید اوضاع برای کوتاه‌مدت  بهبود یابد.


فشار کاهش رشد اقتصادی به تقاضا برای نفت
از سوی دیگر، اوضاع بازار نفت نیز چندان نویدبخش نیست. روز گذشته قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه آوریل با ١,١۵ دلار کاهش به ۴٩.۶١ دلار در بازار نیویورک رسید که تقریبا هم سطح قیمت هفته گذشته است. نفت دریای شمال نیز در بازار لندن به ازای هر بشکه به قیمت ۵٩.٧٣ دلار مبادله شد.
این درحالی است که علی العمر وزیر نفت کویت نیز پیش‌بینی کرد قیمت‌های جهانی نفت خام در ‌سال‌جاری بین ۵٠ تا ۶٠ دلار به ازای هر بشکه تثبیت خواهد شد. به عقیده این مقام مسئول، درحال حاضر درگیری در عراق و لیبی و کاهش سرمایه‌گذاری در نفت شنی و نفت شیل از سطح کنونی قیمت‌ها حمایت شده است. اما از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصادی به تقاضا فشار می‌آورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌بینی قیمت برای نفت ‌سال‌جاری نشان می‌دهد با افزایش قدرت دلار بازار نفت نیز کساد خواهد شد. قیمت‌های جهانی این کالا روز جمعه همزمان با افزایش ارزش ناگهانی دلار به شدت کاهش یافت. زیرا به این ترتیب خرید نفت خام برای خریدارانی که ارزی کم‌ارزش‌تر دارند، مشکل‌تر و گرانبها‌تر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ