پرونده تغییر کاربری پدیده شاندیز به دادگاه مشهد برگشت / رییس دستگاه قضا اعمال ماده ۱۸ را پذیرفت

0

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: پدیده شاندیز تخلف تغییر کاربری داشته و کار را بدون مجوز شروع کرده است.

قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت به دنبال حفظ اراضی کشاورزی به عنوان سرمایه کشور است، بیان داشت: در ۵ اسفند سال جاری رئیس قوه قضائیه با اعمال ماده ۱۸ و نقض احکام قبلی موافقت کرده و پرونده برای رسیدگی مجدد دوباره به مشهد بازگردانده شده است.
وی افزود: باید منتظر صدور حکم قضایی در مورد پرونده شاندیز باشیم، تا اگر لازم باشد، عوارض یا حقوق دولتی را پرداخت کند و در جایی دیگر اراضی کشاورزی معادل آن خریداری شود تا در این صورت مجوز ادامه ساخت شاندیز صادر شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۹۰ هزار پرونده مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دستگاه قضایی موجود است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود ۹۰ هزار پرونده تخلف و تغییرکاربری در اراضی کشاورزی وجود داشته، اظهار داشت: این ۹۰ هزار پرونده مربوط به ۲۰ سال اخیر است که حدود ۱۰۰ هزار هکتار را تشکیل می‌دهد و بخشی از تغییر کاربری‌ها هم شناسایی نشده است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در ۵۰ سال گذشته حدود یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کاسته شده و سالانه ۲۰ هکتار زمین کشاورزی تغییر کاربری می‌شود که این امر خطر بزرگی برای تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به یگان‌های ویژه در تمامی استان‌ها با عنوان ستاد پیشگیری و مقابله تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: با نظارت مستمر این یگان‌ها قطعا هر گونه فعل و انفعالی در اراضی کشاورزی کنترل می‌شود.
افشار در مورد برنامه سازمان برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، گفت: برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی برنامه جامعی تدوین شده که قدم اول در این برنامه تشکیل یگان‌های حفاظت اراضی کشاورزی بود.
وی با بیان اینکه تشکیل یگان‌های حفاظت اراضی از سال گذشته آغاز، امسال استمرار و سال آینده تکمیل می‌شود، افزود: گام دوم برنامه هماهنگی با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان بوده که در حال حاضر سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافته است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: گام سوم در برنامه عدم الحاق مجوزهایی که به صورت قانونی و رسمی اخذ می‌شود، مثل الحاق اراضی به شهرها و روستاها که این کار با وزرات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن برای بازنگری آن قسمت‌هایی که الحاق شده، هماهنگ می‌شود.
افشار با بیان اینکه آیین‌نامه جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در حال بررسی و اصلاح مجدد است، بیان داشت: جمع تمام موارد ذکر شده باید ما را به سمتی ببرد که دیگر شاهد تخریب اراضی کشاورزی نباشیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور، بیان داشت: مهمترین کاری که در رابطه با جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی صورت گرفته و اجرای آن از دهه فجر ۹۳ شروع شد، طرح کاداستر (حد نگار) اراضی کشاورزی یعنی پایش ماهواره‌ای ماهانه، تصویربرداری دقیق و کدگذاری است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا ۵ سال آینده طرح کاداستر در کشور نهایی شود و خروجی آن با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سنددار کردن اراضی کشاورزی است.
افشار گفت: یکی از مسائل و مشکلات در اراضی کشاورزی تداخل و اختلالات بین اراضی است که امیدواریم در طرح کاداستر این مشکل حل و کشاورزان دغدغه‌ای جز تولید نداشته باشند.
وی در مورد زمین فرودگاه قم نیز گفت: زمین فرودگاه تغییر کاربری نداشته، بلکه مراحل اداری ساخت آن در سازمان امور اراضی طی نشده،‌ به همین دلیل از منابع طبیعی خواسته شده که کار را فعلا متوقف کنند تا مراحل اداری طی و کار با رسمیت قانونی پیش‌ رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ