بازار نان از کنترل خارج می شود؟ / نان بربری ۱۰۰۰، سنگک ۱۵۰۰ تومان!

0
این روزها و در آستانه سال جدید بسیاری از نانوایی‌ها به بهانه آزادپز شدن قیمت نان را تا دو برابر افزایش داده‌اند.

گسترش ناگهانی نانوایی های آزادپز در شهر بلای اعصاب و جیب مردم در شب عید شده است. عدم اطلاع رسانی قبلی به مردم درباره وضعیت خاص نانوایی های آزادپز، سبب رنجش خاطر مردم و در مواردی بروز ناهنجاری هایی شده است.

به نظر می آید دولت با توجه به تجربه قبلی گران شدن نان و اعتراض مردم و رسانه ها، این بار بدون شفاف سازی، دست نانوایی ها را باز گذاشته است. و این درحالی است که هیچ نرخ قیمتی در نانوایی های آزاد پز مشاهده نمی شود.

جدا عدم شفافیت مسئله نزد مردم، بروز این اتفاق در ایام پایانی سال و آغاز سال جدید، یکی دیگر از بی تدبیری های بخش متولی نان و آرد کشور می باشد.

در شرایطی که به گفته متولیان دولتی، تنها تا ۲۰ درصد نانوایان مجاز به آزادپزی هستند ولی به نظر می آید موج گسترش این سنخ نانوایی در شهر تهران بیش از این مقدار است.

نانوایان آزاد پز اجازه خواهند داشت که آرد را بطور مستقیم از کارخانجات با نرخ توافقی یا به اصطلاح رقابتی، دریافت کرده و نان خود را نیز به قیمت آزاد و غیردولتی به مردم بفروشند.

پیش از این هیچ اطلاعیه ای منوط به این که در آینده ی نزدیک این نانوایی، آزادپز خواهد شد، مشاهده نشده است. و به دلیل بی اعتمادی ناشی از ضعف نظارت این احتمال رایج است که نانواهای هستند که هنوز از آرد دولتی قبل خود استفاده می کنند و به قیمت آزاد می فروشند.

هرچند که مدعیان بر این امر هستند که این مسئله تدریجی اتفاق افتاده است، ولی صداهای اعتراض در چند روز مانده به سال نو شدت گرفته که می تواند به ترافیک کاری دستگاه های نظارتی و از کنترل خارج شدن این امر مربوط باشد.

خارج شدن از چتر قیمت‌گذاری دولت غافلگیری نبود، به تدریج صورت گرفت!

پیش از این قائم مقام وزیر صنعت در این باره گفته بود: مصوبه جدیدی برای افزایش تعداد نانوایی‌های آزادپز نداریم و همان مصوبه سه ماه پیش که ۲۰ درصد نانوایی‌ها می‌توانند آزادپز شوند به تدریج در حال اجراست. دولت پس از آنکه بعد از سه سال که قیمت نان اصلاح نشده و ثابت مانده بود، ۱۰ آذرماه سال جاری مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن قیمت نان در تمام کشور نهایت تا ۳۰ درصد افزایش یابد و بتواند بخشی از هزینه نانوایی‌ها را که شامل دستمزد و هزینه‌های جانبی بود را پوشش دهد.
خسروتاج در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا به شرط و شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واحدهای نانوایی آزادپز اشاره کرد و گفت: واحدهایی می‌توانند چنین درخواستی دهند که حتماً در منطقه آنها چند واحد نانوایی یارانه‌ای موجود باشد و در عین حال سعی کرده‌ایم تا در مناطق آسیب‌پذیر کمتر واحد آزادپز داشته باشیم، علاوه بر اینکه واحدها باید تقاضای خودشان را اعلام کرده و به شرط پذیرش کارگروه استانی می‌توانند از حالت یارانه‌ای به سمت آزادپز حرکت کنند.
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت این توضیح را هم داد که قرار بود تا این روند آزادپز شدن طی سه ماه و تا پایان اسفند به تدریج انجام شود و اینکه برخی مشاهده می‌کنند که به مروز نانوایی‌ها آزادپز شده‌اند تصمیم جدید و یا افزایش تعدادی در کار نیست بلکه تصمیم چند ماه پیش است که به مرور در حال اجراست./

منبع : تراز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ