حکم حسن روحانی برای مصطفی محقق داماد و نجفقلی حبیبی + سوابق

0

رییس جمهوری در احکام جداگانه ای، حجت الاسلام و المسلمین دکتر” مصطفی محقق داماد” و دکتر “نجفقلی حبیبی” را به عضویت هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، منصوب کرد.

این انتصاب ها در اجرای بند(۵ ) ماده (۵ ) قانون اساسنامه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این احکام برای اعضای جدید ، در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، از خداوند بزرگ توفیق مسالت کرده است.

سوابق :

نجفقلی حبیبی (متولد ۱۳۲۰ در خوانسار) پژوهشگر فلسفه اسلامی و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. او از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود.مصطفی محقق‌ داماد کیست سوابق نجفقلی حبیبی سوابق مصطفی محقق داماد انتصابات دولت روحانی

انتقاد از مراسم عزاداری محرم

وی در برنامه دیروز، امروز، فردا در ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ با گفتن این جمله: “سالانه در ایام عاشورا چه پولها که در مملکت خرج می‌شود، اما بازده اینها چقدر است، هیچی، چهار نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود! ” از نحوه عزاداری برای حسین بن علی در ماه محرم انتقاد کرد که با واکنش مجری و مهمان دیگر برنامه و همچنین چهره‌های سیاسی مانند حسین شریعتمداری، حمید رسایی، سید رضا اکرمی، سید مهدی طباطبایی، محسن غرویان، محسن مجتهد شبستری، حمید رضا ترقی و شهاب مرادی روبرو شد.

واکنش حبیبی به منتقدان

حبیبی در پاسخ به انتقادات گسترده علیه خود به محدود بودن زمان برنامه اشاره کرد و گفت هدف من برداشتی که برخی افراد از آن دارند نبود. وی با اشاره به نقش تاریخی و فرهنگی عاشورا در ایران قیام عاشورا را عامل ایجاد ظرفیت‌های مثبت در جهان دانست. او گفت که منظورش این بوده است که «اشکی که برای امام حسین (ع) ریخته می‌شود فرد عزادار را دچار یک تحول درونی کند نه اینکه فردا مجدد کم فروشی یا گران فروشی کند، رشوه بگیرد، رشوه بدهد، کم‌کاری کند. بنده هدفم تاکید بر جنبه فرهنگی مراسمات عزاداری برای سالار شهدا بوده و به هیچ عنوان قصد اهانت به عزاداران اهل بیت (ع) را نداشتم»

سید مصطفی محقق احمد آبادی معروف به محقق داماد، (متولد ۱۳۲۴ خورشیدی) مجتهد، حقوق‌دان و استاد حوزه و دانشگاه است.

او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده دار بوده است. او که دانش آموختهٔ حوزهٔ علمیهٔ قم، دانشگاه تهران و دانشگاه کاتولیک لوون است، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی است. محقق داماد عضو فرهنگستان علوم ایران است.

مصطفی محقق‌ داماد کیست سوابق نجفقلی حبیبی سوابق مصطفی محقق داماد انتصابات دولت روحانی

او فرزند سید محمد محقق داماد و نوهٔ دختری حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی (بنیان‌گذار حوزهٔ علمیهٔ قم) است. وی استاد دانشکدهٔ حقوق دانشگاه شهید بهشتی و استاد دانشگاه شهید مطهری(مدرسه عالی سابق), عضو فرهنگستان علوم ایران و استاد کرسی فقه و حقوق و فلسفه است. او با دختر استاد خود میرزا هاشم آملی (خواهر علی، صادق، باقر، فاضل و محمد جواد لاریجانی) ازدواج کرده‌است. و از ایشان ۵ فرزند دارد سه دختر و دو پسر. سه دختر او عبارت‌اند از مریم السادات محقق (دکتری حقوق – وکیل دادگستری) صدیقه محقق (لیسانس ادبیات – فوق لیسانس زبان) زهرا محقق (استادیار دانشکده مهندسی هسته‌ای، پلاسما و رادیولوژی دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین).

تحصیلات و سمت‌ها

محقق داماد در ۱۳۲۴ شمسی در قم به دنیا آمد. علوم دینی را نزد استادان بزرگ حوزهٔ علمیهٔ قم فرا گرفت و علاوه بر آن در دانشگاه تهران به تحصیل حقوق و فلسفهٔ اسلامی پرداخت و به اخذ درجهٔ فوق لیسانس در هر دو رشته نائل گردید. او در حوزه موفق شد در سال ۱۳۴۸، از علما و مراجع وقت، درجه «مجتهد» کسب کند. عمده دوره علوم عقلی و حکمت اسلامی را نزد استاد مرتضی مطهری و فقه و اصول تحلیلی را نزد آیات عظام، آملی لاریجانی و دایی‌اش مرتضی حائری یزدی آموخت. وی، مطالعه و تحصیل در رشتهٔ حقوق را پی‌گرفت سپس برای اخذ درجه دکترا در سال ۱۹۸۸، در بخش حقوق بین‌الملل به دانشگاه کاتولیک لوون (UCL) وارد شد و در سال ۱۹۹۵ موفق به اخذ درجه علمی Ph.D شد.

دکتر محقق داماد پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در سمت‌های گوناگون اجرائی، قضایی و فرهنگی ایفای نقش کرده‌است، از جمله از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بود و اینک به عنوان استاد و رئیس گروه حقوق دانشگاه، رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران، ریاست گروه حقوق سازمان مطالعه و تدوین کتابهای علوم انسانی دانشگاه‌ها، عضو هیئت داوران خبرگان بدون مدرک، عضو شورای علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، سردبیر فصلنامهٔ فرهنگستان علوم و… به خدمات علمی و فرهنگی ادامه می‌دهد.

وی علاوه بر بهره‌گیری از دو نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، به‌زبانهای عربی، انگلیسی مسلط و با زبان فرانسه آشنایی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ