کنگره در آمریکا مهم‌تر از مجلس شورای اسلامی در ایران است

0
مذاکره سخت بین ایران و ۱+‌ ۵ در لوزان به اعلام بیانیه‌ای انجامید که مبنای تهیه برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+ ۵ برای رفع مشکلات به وجود آمده در روابط بین ایران و دیگر کشورهاست؛ اما این اتفاق در روزهای گذشته هم از سوی برخی ‌گروه‌های داخلی و هم برخی ‌گر‌‌وه‌های خارجی با چالش‌هایی همراه بود.

به گزارش «تابناک»، با اینکه بیشتر سیاسیون در ‌کشور اتفاق روی داده را مثبت ارزیابی می‌کنند، عده‌ای هستند که هنوز نگرانی‌هایی‌ نسبت به توافق انجام شده دارند. در مقابل کشور‌های دیگر نیز از این قاعده مستثنا نیستند و علاوه بر برخی‌ دولت‌های منطقه از جمله عربستان و اسرائیل در خود امریکا نیز انتقادات زیادی بر توافق وجود دارد.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره اظهار داشت: صحبت کردن در‌باره مذاکرات سخت است، ولی به طور کلی مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنم، چون در جهانی که روابط بین‌الملل بر پایه زور و قانون جنگل و ‌قرار دارد، انجام شدن این کار، ‌حرکتی رو به جلوست.

طبیعتا وقتی دولت و رئیس‌جمهور بعد از انتخابات گفته بودند، ‌چرخ سانتریفیوژ ‌با چرخ زندگی مردم بچرخد، ‌انتظاری را در ذهن‌ها ایجاد کرده‌اند. زمانی که این انتظارات آرام آرام بزرگ‌تر می‌شود و تا محقق شدن کامل فاصله دارد، این بیانیه ـ که راهی به سوی توافق‌نامه است ـ می‌تواند مثبت و راهی به سوی حل مشکلات باشد.

از سوی دیگر، این توافق‌نامه نشان‌دهنده صلح‌طلبی و نشانگر چهره روحانی اسلام برای جهان است و به دنیا ثابت خواهد کرد که جمهوری اسلامی هر آنچه برای ایجاد ثبات و صلح لازم است، انجام می‌دهد.

این نماینده مجلس همچنین درباره برخی ‌انتقادات در خصوص بیانیه نیز گفت: مخالفت‌ها غالبا از سوی گروه‌های مختلف متناسب با منافع و برداشت‌های خودشان است. گروه‌های داخلی و منتقدین اعتقاد دارند، نباید زیر بار ستم امریکا برویم و باید خود را از این آب گل‌آلود بیرون بکشیم. آنان می‌گویند ما می‌توانیم در آینده‌ با جوش هسته‌ای بهتری، اقدامات هسته‌ای خود را انجام دهیم؛ بنابراین، نباید اینقدر امتیاز نقد بدهیم و امتیاز نسیه بگیریم.

از سوی دیگر، با نگاه سیاسی به مسأله‌، نشان می‌دهد ‌این اقدام منتقدین باعث می‌شود، دست دیپلمات‌های ما در مذاکرات بالا‌تر باشد؛‌‌ همان کاری که کنگره آمریکا با فشار خود به دولت، هزینه‌های داخلی را برای دولت اوباما بالا برد. با این کار،‌ ما نیز هزینه‌های داخلی را بالا بردیم تا امتیازاتی را که می‌خواستیم بگیریم.

وی افزود: بخشی از این انتقاد‌ها ‌به انتخابات آینده بر‌می‌گردد. تمایز بین دولت و گروه‌ها باعث شده‌ هر کس به فکر آینده سیاسی خود باشد، دولتی‌ها دوست دارند‌ در مجلس آینده، نمایندگان بیشتری ‌داشته باشند و برای همین‌ باید توافق را امضا می‌کردند تا با این کار، رونق اقتصادی بالا رود و مردم هم به نمایندگان دولت رأی دهند.

وی گفت: در مقابل منتقدین نیز بر این باورند‌ نه تنها آمریکا چیزی به ما نخواهد داد، بلکه اهمیت ما را در کشور‌های دوست و کسانی که تابع ما هستند، از بین خواهند برد. در کشور‌های منطقه نیز اسرائیل و عربستان مخالف این قضیه هستند؛ دلیل آن هم این است که اسرائیل می‌خواهد امنیت خود را در منطقه حفظ کند و‌ با استفاده از اختلاف بین ایران و امریکا، اهداف خود را پیش ببرد‌ و حتی اگر توافق به نفعش هم باشد، حاضر ‌نیست آن را بپذیرد.

در‌باره عربستان سعودی؛ پیش از انقلاب، ما شأن اقتصادی آن‌ها را رعایت می‌کردیم و آن‌ها نیز شأن نظامی ما را؛ اما بعد از انقلاب، چون ما با آمریکا مشکلاتی ‌داشتیم، آن‌ها فکر می‌کنند ‌ما قدرت لازم را نداریم و شأن ما را رعایت نمی‌کنند، ما شأن آن‌ها را رعایت کرده‌ایم ولی آن‌ها با ما همکاری ندارند.

هم‌اکنون برای عربستان سخت است که ایران رهبر حزب مقاومت ‌یا در یمن و عراق ‌باشد؛ بنابراین، با گذاشتن پوزه خود در این کشور‌ها و با استفاده از پترو دلار مانع این کار می‌شود و نمی‌خواهد ‌مذاکرات به نتیجه برسد، چون می‌داند ‌اگر روابط ایران با آمریکا درست شود، ایران قوی می‌شود و این‌ها نمی‌توانند هر کاری که دوست دارند، ‌انجام دهند.

وی درباره مواضع امریکا نیز گفت: متأسفانه کنگره در آمریکا مهم‌تر از مجلس شورای اسلامی در ایران است. زمانی که توافق انجام شد، اوباما با حضور در میان اعضای کنگره و مطبوعات این کشور، از اعضای کنگره می‌خواهد ‌دولتش را در این راه کمک کنند؛ اما در مقابل عراقچی اعلام‌ می‌کنند که نه تنها پرتکل الحاقی را پذیرفته‌ایم‌، بلکه بالا‌تر از آن را نیز قبول داریم و پس از آن با مجلس تعیین تکلیف خواهیم کرد.

مردم هم تقریبا با این کار موافق هستند و این از رفتار آن‌ها در روز‌های گذشته قابل تشخیص است، چون آنان گمان‌ می‌کنند‌ با انجام این توافق، ایران از انزوا خارج خواهد شد و رفته رفته بازار‌ها و رونق اقتصادی شکل می‌گیرد. همچنین از نظر روحی، روانی نیز این کار باعث شادی مردم شده است، زیرا این نیز تأثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت که در ‌‌نهایت به بهبود زندگی مردم می‌انجامد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ