تسلیت اشتباهی هاشمی رفسنجانی!

0

* نمایش پیروزی با وعده ۱۵ ساله لغو تحریم‌ها!

سایت وابسته به همکار سابق مهدی هاشمی بیانیه قرائت شده از سوی ظریف را غیرواقعی و برای نشان دادن پیروزی معرفی کرد.
خودنویس وابسته به نیک‌ آهنگ‌کوثر (همکار متواری نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و همکار سابق مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت) با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه منتشره در لوزان و تعهدات بی‌شمار آن برای طرف ایرانی نوشت در بخشی از بیانیه اصطلاحات طوری است که در ابتدا به نظر می‌رسد بسیاری از تحریم‌ها بلافاصله برداشته خواهد شد. این را به اصرار تیم مذاکره‌کننده و طوری نوشته‌اند که به نظر برسد در برابر امتیازهای فراوان امتیاز دندان‌گیری هم گرفته شده است. یعنی بیشتر برای مصرف داخلی است تا بتوانند برای رهبری و کیهان و هم‌میهنان نمایش پیروزی بدهند اما حقیقت چیز دیگری است. هنگامی که به قسمت «فازبندی» اجرای تعهدات می‌رسیم، مشخص می‌شود که برداشتن عمده تحریم‌ها در بازه‌ای ده-پانزده‌ساله- آن هم تازه در صورت تمکین بند به بند به توافق‌نامه‌ هنوز نوشته نشده- انجام می‌شود.
همزمان رضا تقی‌زاده از حامیان فتنه سبز در وبسایت رادیو فردا تصریح کرد: براساس متن مشترک منتشر شده در پایان گفتگوهای اخیر لوزان، تعهدات ایران دست کم در ابعاد «طرح اقدام مشترک» (توافق موقت ژنو) بلافاصله اجرایی تلقی می‌شوند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند حال آنکه لغو تحریم‌ها، موکول به بعد از رفع ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های اتمی مشکوک به داشتن ابعاد نظامی برنامه ایران شده است. به این ترتیب تعهدات ایران براساس متن بیانیه منتشر شده نقد و لازم‌الاجراء و لغو تحریمها مشروط، تدریجی و زمان‌دار خواهد بود. پیشتر رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که لغو همزمان همه تحریمها جزئی از مذاکرات است و نه نتیجه آن.
در ادامه این تحلیل آمده است: براساس متن سند منتشر شده اتحادیه اروپا تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران را، که صرفا به دلایل اتمی اعمال شده‌اند، و ایالات متحده اجرای تمامی تحریمهای اقتصادی و مالی ثانوی و مرتبط با فعالیتهای اتمی را زمانی پایان خواهند داد که همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید نماید که کلیه تعهدات کلیدی ایران در زمینه فعالیتهای اتمی اجرا شده‌اند. همچنین به موجب کد ۳/۱ معاهده الحاقی که جمهوری اسلامی تاکنون به آن عمل نکرده، ایران مکلف خواهد بود در صورت داشتن هر نوع تاسیسات و تجهیزات اتمی ۱۸۰ روز پیش از قرار دادن هر نوع مواد اتمی در آنها آژانس را از موضوع مطلع سازد. اجرای پروتکل الحاقی یکی دیگر از مفاد توافق است.
این محدودیتها در یک فاصله ۱۰ ساله بطور قطع و در ۵ سال بعد به صورت تدریجی ادامه خواهند یافت.

* در «جرس» در لندن تخته شد

اتاق فکر فتنه سبز در لندن پس از ۶ سال فعالیت، ارگان رسانه‌ای خود را تعطیل کرد.
وبسایت جرس بدون هیچ توضیح بیشتری اعلام کرد به ۶ سال فعالیت خود که از ۲۸ تیر ۱۳۸۸ آغاز شده بود پایان می‌دهد. جرس (مخفف جنبش راه سبز) به دنبال شروع فتنه و آشوب ۸۸ و پس از آن راه‌اندازی شد که تیم پنج نفره شامل عطاءالله مهاجرانی، محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش و اکبر گنجی تشکیل اتاق فکر جنبش سبز در خارج کشور را اعلام کردند. این تیم با شکست فتنه سبز به واگرایی رسید و عملاً جرس در خدمت کسانی چون کدیور، رجب مزروعی، حسین باستانی و برخی اعضای متواری حزب منحله مشارکت و گروهک ملی- مذهبی قرار گرفت. جرس یکی از دو بازوی اصلی رسانه‌ای فتنه گران در خارج کشور (در کنار کلمه) بود. سایت کلمه نیز مدت‌هاست به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
یادآور می‌شود برخی همکاران جرس و شبکه دولتی بی.بی‌.سی مشترک بودند. جرس برخی گاف‌ها و دروغ‌پردازی‌های بزرگ نیز داشت که تبدیل به رسوایی برای این سایت شد.

* اجازه هست از جنایات آل سعود در یمن انتقاد کنیم؟!

روزنامه وطن امروز در نامه‌ای به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خواستار تعیین حدود و ثغور مطبوعات در انتقاد از حمله نظامی عربستان به یمن از سوی این معاونت شد.
پیش از این وطن امروز به خاطر برجسته کردن خبر مرگ شاه عربستان مورد بازخواست و تذکر قرار گرفته بود.
مهدی شکیبایی سردبیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه وطن امروز در نامه‌ای به حسین انتظامی خاطرنشان کرد: با توجه به تجاوز گسترده عربستان سعودی به یمن با فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان و مردان بی‌گناه این سرزمین و با توجه به اینکه دولت محترم قبلاً در چند نوبت نسبت به تیترهای وطن امروز درباره آل سعود تذکر داده یا روزنامه را به دادگاه فرستاده است، از جنابعالی تقاضا دارم برای ما و کلیه اهالی رسانه، حدود و ثغور انتقاد از این عمل وحشیانه آل سعود در حق ملتی که تنها گناهشان آمریکاستیزی و علاقه به انقلاب اسلامی است را مشخص فرمایید. مزید امتنان خواهد بود با توجه به پایان تعطیلات و انتشار مجدد روزنامه‌ها، مراتب تدبیر دولت محترم در این زمینه در اسرع وقت ابلاغ شود.

* انفعال و بی‌برنامگی اقتصادی دولت با توافق هسته‌ای حل نمی‌شود

«دولت هنوز برنامه اقتصادی روشنی ندارد».
حسین راغفر اقتصاددان با بیان این مطلب در مصاحبه با مجله مثلث گفت: سیاست‌های دولت در مورد اقتصاد، انفعالی است و یک امیدواری به توافق وجود دارد، اما این نکته در نظر گرفته نشده که اگر توافق‌های هسته‌ای هم انجام شود، مشکل حل نمی‌شود.  در دوره‌هایی که تحریم‌ها به این حد نبود، حتی در دوره‌هایی که نرخ رشد کشور بالا بود، حتی در سال‌های ۵۲ تا ۵۶ که نرخ بالای رشد داشتیم، کشور با مشکل رو به رو بود. اما آن چیزی که مهم است کیفیت رشد است، باید مشخص شود که در رشد اقتصادی برندگان و بازندگان چه کسانی هستند. حتی اگر رشد اقتصادی هم محقق شود، باید به این نکته دقت داشت که به هر حال رشد بدون کیفیت کافی نیست.
وی در پاسخ این سوال که «مشکل اشتغال و رکود با مدیریت منابع بانکی برطرف می‌شود، چرا دولت به این راهکار تن نمی‌دهد؟ آیا نگرانی از این وجود دارد که تزریق منابع به بخش تولید، باعث رشد تورم شود؟» گفت: سوال ما هم همین است که چرا دولت کاری نمی‌کند. به نظر من اشکال اصلی در نگاه معیوب به نظام برنامه‌ریزی و بخش خصوصی است. اگر دولت اقدامی برای سودآور شدن سرمایه‌گذاری در تولیدی بزرگ انجام ندهد بخش خصوصی هم تمایلی به این سرمایه‌گذاری ندارد. به هر حال سود فعالیت‌های دلالی بسیار زیاد است و در نتیجه بخش خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید ندارد.
«دولت همانطور که اشاره کردید حساب زیادی روی رفع تحریم‌ها باز کرده است، فرض کنیم امروز، یک روز بعد از رفع تحریم‌هاست، چه اتفاقی در اقتصاد ایران می‌افتد؟ راغفر در پاسخ این پرسش می‌گوید: من بعید می‌دانم که برنامه‌ای برای این موضوع وجود داشته باشد. دولت نمی‌داند که با این پول‌ها در صورتی که آزاد بشود چه کاری باید انجام دهد. گرفتاری ما همان چیزی است که در تمام ۵۰-۶۰ سال گذشته به آن دچار بوده‌ایم.  هر وقت درآمد ارزی ما بالا رفته واردات بیشتر شده است و گروه‌های ذی‌نفع پرقدرت به وجود آمده‌اند و کار دولت برای تخصیص‌های بعدی سخت‌تر شده است.

* کم‌حافظگی سبزها به روایت مشاور سابق کروبی

قرائت شوپنهاور مبنی بر اینکه برخی هیجان‌های زودگذر تبدیل به دغدغه‌های دایمی می‌شود، قرینه جنبش سبز است که سال ۸۸ هیجان‌زده، جهان را زیر پای خود فتح شده می‌انگاشت و به همان سرعت نیز عرق‌اش درآمد و مبدل به یک ندامت دائمی شد!
داریوش سجادی با درج این تحلیل نوشت: ابراز ارادت اخیر مشاهیری از جنبش سبز نسبت به سردار قاسم سلیمانی را می‌توان مصداقی از همان جوزدگی مسبوق به سابقه دانست که اکنون منجر به آن شده تا فردی مانند «مسعود بهنود» در توصیف سردار سلیمانی متشبث به توصیف «سردار عارف» شود و «ابراهیم نبوی» نیز «سردار» را «آبروی ایرانیان» بنامد!
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌افزاید: هرچند کمالات و فضائل و رشادت‌‌های سردار غیرقابل کتمان است اما در این میان آنچه که محل تحیر است ابتلای سبزها یا تمارض سبزها به نسیانی مصلحتی است. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند سردار سلیمانی یک استثنا نیست. «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» برون دادش سردارانی از جنس سلیمانی است که به وقت مقتضی یا همان درایت و صلابتی که فتنه را در لبنان و سوریه و عراق سرکوب می‌‌کنند با همان صلابت کوبنده سنگ بر فرق فتنه در آشوب ۸۸ بودند.
مشاور سابق کروبی خاطرنشان کرد: ظاهرا حافظه تاریخی سبزها بغایت نحیف است و به همین سرعت فراموش کرده‌اند خاستگاه «قاسم سلیمانی» همان جائی است که پیش از آن «سردار شوشتری» از آن روئیده و بالیده بود با این تفاوت که در ۸۸ وقتی «شوشتری» توسط «جنود‌الشیطان» تحت‌الامر «ریگی» به شهادت رسید غالب سبزهای جو زده به تناوب و تعدد و تکثر در وب‌سایت‌های خود بابت شهادت شوشتری به یکدیگر تبریک می‌گفتند(!) و اکنون مدیحه‌سرای سلیمانی شده‌اند.
سجادی تصریح کرد: ظاهرا سبزها به همین سرعت فراموش کرده‌اند که سردار همان کسی است که با درایت و به استعداد دیگر همرزمانش در خطوط مقدم همان جبهه‌هایی مشغول سلحشوری است که پیش‌تر بابتش توسط «جماعت سبز» و با شعار «نه غزه – نه لبنان» مورد شماتت قرار می‌گرفتند! ملالی نیست. اما  این بخش از سبزها چنانچه مایل به سهیم شدن و سهم بردن از افتخارات سردارانی مانند سلیمانی با خاستگاه سپاهی‌شان هستند قبل از آن موظفند با ابراز برائت خود از شیطنت‌ها و شرارت‌های ۸۸‌شان، بستر بازگشت خود به آغوش عقلانیت را فراهم سازند.

* تسلیت جابه‌جا به خاطر یک لجبازی!

هاشمی‌رفسنجانی درگذشت همسر آیت‌الله جنتی را به آیت‌الله مظاهری تسلیت گفت و این در حالی است که مرحومه مظاهری جز تشابه اسمی، نسبتی با آیت‌الله مظاهری ندارد!
به گزارش رجانیوز، به دنبال درگذشت بانو مظاهری، همسر مکرمه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون‌اساسی، مقامات عالیرتبه نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و روسای سه‌قوه با صدور پیام‌های تسلیت جداگانه، این مصیبت را به صاحبان آن خصوصا روحانی مجاهد و انقلابی، آیت‌الله جنتی تسلیت گفتند. در این میان اما پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی بسیار جالب توجه و البته حاشیه‌ساز بوده است.
هاشمی رفسنجانی در پیامی که به مناسبت درگذشت این بانوی مکرمه صادر کرد، تلاش کرده است با نام نبردن از آیت‌الله جنتی، صاحب عزا را دیگران معرفی کند و با توجه به عنوان فامیلی این بانو و شباهت آن به عنوان فامیلی آیت‌الله مظاهری و حضور ایشان در شهر اصفهان، صاحب عزا را آیت‌الله مظاهری، ریاست حوزه علمیه اصفهان و از علمای برجسته اخلاق تشخیص داده و پیام تسلیت خود را خطاب به ایشان و البته خاندان جنتی صادر کند. اما نکته قابل تأمل این است که مرحومه مظاهری هیچ نسبت فامیلی با آیت‌الله مظاهری ندارد.

* آمریکا برای جنگ احمقانه عربستان در یمن هورا نکشد

نشریه‌ آمریکایی ویک در تحلیلی هشدار‌آمیز نوشت: برای جنگ احمقانه عربستان‌سعودی در یمن هورا نکشید.
وبسایت خبریtheweek در مقاله‌ای نوشت: ریاض، با همراهی گروهی از هم‌مسلکانش علیه جنبش حوثی‌های یمن دست به حملات هوایی زد که از سپتامبر گذشته پایتخت کشور، یعنی صنعا را تصرف کردند. عربستان سعودی به خاطر مقابله با پیشروی‌های حوثی‌ها، در واشنگتن از حمایت هر دو حزب ایالات متحده برخوردار شد.
نویسنده مقاله کوین سالیوان می‌افزاید: اگرچه برخی در غرب عربستان سعودی را برای چنین اقدام قاطعی تحسین کرده‌اند، ولی بررسی دقیق‌تر این ائتلاف نشان می‌دهد برخی از رژیم‌های داخل آن شباهت‌های نه چندان اتفاقی با یکدیگر دارند. این فهرست شامل دیکتاتور نظامی مصر است که اکنون رئیس‌جمهوری عبدالفتاح السیسی خوانده می‌شود یا حکومت‌هایی با مشروعیت سوال‌برانگیزی چون  سودان، پاکستان و قطر.
ویک خاطرنشان کرد: اگر اعتقاد تازه عربستان سعودی به صلح و آرامش شما را متعجب یا مشکوک می‌کند، احتمالا تنها نیستید، چه کسی می‌تواند فراموش کند آخرین باری را که دستگاه سلطنتی عربستان برای دفاع از ثبات، در سال ۲۰۱۱، گارد ملی خود را فراخواند تا برای کمک به خلیفه حاکم بحرین به مزدوران پاکستانی بپیوندند و جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز بحرین را سرکوب کنند؟
نویسنده تصریح کرد: درحالی که رد پای حاکمان عربستان بر دهه‌ها قیام و شورش و اعمال تروریستی دیده می‌شود، حقیقتا ابرام عربستان سعودی بر تقدس نظم و ثبات جهانی خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است. اتکای حکومت پادشاهی عربستان بر طبقه‌ای از افراطیون وهابی برای تضمین بقای قدرت، سراسر جهان را در بحران فرو برده و این حکومت میلیاردها دلار در اقصی نقاط عالم، از غرب آفریقا تا دورترین مناطق شمال غربی چین، صرف تبلیغ تفسیر اغلب خشونت‌بار از اسلام کرده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: مشاهده بی‌اعتنایی عربستان به ثبات جهانی دشوار نیست. هرچند ریاض ممکن است تهاجم اخیرش را نوعی سخاوتمندی از روی اجبار جلوه دهد، ولی پرده‌ها به سرعت کنار رفته و جنگ سرد پادشاهی وهابی با شیعه ایرانی هویدا می‌گردد. عربستان به دلیل هراسش از پیدا شدن یک کشور متمایل به ایران دیگر در همسایگی، با عجله دست به ایجاد ائتلافی زده است. جبهه‌های  این جنگ از جنگ داخلی سوریه تا نبرد علیه داعش در عراق و اکنون یمن گسترده شده است.
ویک می‌افزاید  بنا به گزارش‌ها عربستان با وجود حملات هوایی، برای سرکوب قیام در یمن نیاز به سرباز بر روی زمین دارد، که ماموریت پیچیده‌ای برای ارتش جنگ ندیده عربستان است. دلیل زیادی هم در دست نیست که حتی با کمک نیروهای زمینی مصر، این تلاش‌ها به نتیجه برسد.
سالیوان در پایان مقاله نتیجه می‌گیرد: واشنگتن باید در جهت تنش‌زدایی اقدام کرده و همه طرف‌های درگیر در یمن را به پای میز مذاکره فرابخواند. تحریک تنش‌های فرقه‌ای احتمالا مناسب نیازهای برخی از واقعا بدترین عناصر خاورمیانه است، اما نباید سیاست حکومت ایالات متحده باشد.

– روزنامه خراسان

* تداوم شکایت ها از دولت بابت قراردادهای اجلاس عدم تعهد

در حالی که مدت زمان قابل توجهی از ایام برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد می گذرد، بر اساس گزارش یک نهاد مسئول در دولت به تعدادی از مدیران ارشد اجرایی، مشکلات و برخی اختلافات مالی مربوط به برگزاری این اجلاس همچنان ادامه داشته و برخی شرکت ها و پیمانکاران حاضر در فراهم کردن مقدمات این همایش، با ارسال شکواییه به مراجع قضایی، خواستار دریافت مبالغ درج شده در قرارداد با مسئولان اجرایی وقت و همچنین خسارت تأخیر تأدیه این مبالغ شده اند.

* مجوز ویژه به یک وزارتخانه برای واردات ۲۰۰ خودرو

بر اساس گزارش کارشناسان یک نهاد نظارتی، در حالی که بر اساس مصوبه شهریورماه سال ۹۳ هیئت دولت، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع شده است، طبق ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که یکی از وزارتخانه ها، مجوز ترخیص کردن بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از ۲۶۰۰ سی سی را جهت انجام ماموریت های خود، تا پایان سال آینده خواهد داشت.

– روزنامه جمهوری اسلامی

* ماجرای سقوط هواپیمای «جرمن وینگز» در کوه‌های آلپ فرانسه و کشته شدن ۱۵۰ مسافر و خدمه بدون آنکه در رسانه‌های غربی سروصدائی به راه بیاندازد درحال فراموش شدن است. با اینکه کمک خلبان این هواپیما عمداً آن را ساقط کرد، ولی رسانه‌های غربی از کنار آن بی‌سرو صدا عبور کردند. در این زمینه یکی از خبرنگاران بی‌بی سی فارسی با تامل در این ماجرا در توئیتر این بی‌تفاوتی را به دلیل خودی بودن کمک خلبان می‌داند و معتقد است اگر وی مسلمان بود همین رسانه‌ها جنجال به راه می‌انداختند. وی نوشت: «فقط کافی بود اسم این کمک خلبان، محمد، علی، حسن… بود، چه هیاهوئی می‌کردند اینجا رسانه ها…» این هواپیمای مدل ایرباس ۳۲۰ که از بارسلون اسپانیا راهی دوسلدورف آلمان بود، روز سه شنبه ۴ فروردین در بخش فرانسوی آلپ سقوط کرد و تمامی ۱۵۰ سرنشین آن، از جمله دو خبرنگار ایرانی، کشته شدند.
* وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک نظامی آمریکایی و پسر عمویش به اتهام همدستی برای کمک به داعش بازداشت شده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد «حسن ادموندز» ۲۲ ساله و «یونس ادموندز» ۲۹ ساله به همدستی برای کمک مالی به گروه داعش متهم شده‌اند. این بیانیه افزود حسن ادموندز هنگامی که قصد داشت به مصر برود در فرودگاه شیکاگو بازداشت و پسر عمویش نیز در خانه‌اش در ایلینویز دستگیر شد. این دو نفر هر دو اهل ایلینویز هستند. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یونس ادموندز پس از خروج از آمریکا درصدد استفاده از لباس نظامی حسن ادموندز – از نیروهای گارد ملی در نیروی زمینی ارتش آمریکا بوده – برای حمله به پایگاهی در شمال ایلینوی بوده است. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که این دو جوان بعد از افشای طرح خود برای جاسوس مخفی دفتر فدرال آمریکا (اف بی‌آی) بازداشت شدند. برای حسن و یونس ادموندز ممکن است مجازاتی برابر با ۱۵سال حبس و جریمه‌ای به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در نظر گرفته شود.

منبع : فارس

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ