تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / یکشنبه ۱۶ فروردین ۹۴

0

شاخص کل بورس ۲۴۳۴ واحد صعود کرد و به رقم ۷۰،۲۶۱ واحد رسید . نمادهای فارس با ۲۴۰ واحد و اخابر با  ۱۱۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۳۸۱٫۶ مییلیارد تومان رسید . وبانک با ۲۰٫۹ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۳۱ واحد صعود کرد و به رقم ۷۹۷ واحد رسید. نمادهای مارون و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۵۲٫۹ میلیارد تومان رسید رسید که نماد ثباغ با ۹٫۱ میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معامله بود.

بازار امروز نیز با فشار تقاضا و صف خرید در تمامی گروه ها آغاز شد، اما در اواخر بازار افزایش عرضه در برخی نمادها را شاهد بودیم.

دلار و سکه

امروز دلار به قیمت ۳۲۸۰ تومان رسید و سکه در محدوده ۹۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.

مهم ترین اخبار اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی دستاورد‌های مثبت اقتصادی را پشتوانه تیم مذاکره کننده عنوان کرد و گفت که همه مشکلات اقتصادی با رفع تحریم ها حل نمی شود . علی طیب نیا در نخستین دیدار آغاز سال با مدیران و مدیران عامل شبکه بانکی ضمن ابزار خرسندی از اینکه در سال گذشته روند رو به رشدی را در عرصه اقتصاد پیش رو داشتیم، عنوان کرد: خوشبختانه با کمک و مساعدت مجموعه دستگاه‌های مرتبط، روند مطلوبی را طی کردیم و از شرایط رکود تورمی دشوار ابتدای سال ۱۳۹۲ به وضعیتی حرکت کردیم که پشتوانه بسیار خوبی برای همکاران ما در تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود تا بتوانند از حقوق حقه ملت ایران به نحو شایسته ای دفاع و حمایت کنند .وی تاکید کرد: این قدم، قدم بزرگی بود و امیدواریم در ماه‌های آینده توافق نهایی به منظور حذف کامل تحریم‌ها حاصل شود و موجبات رونق و رشد اقتصادی بیشتر کشور را فراهم سازد .طیب نیا با ساده انگارانه خواندن این دیدگاه که شرایط اقتصادی امروز، به کل زاییده تحریم است، گفت: اگرچه شرایط اخیر کشور ارتباط نزدیکی با موضوع تحریم‌ها داشت، اما ساده انگارانه است فکر کنیم که با حذف تحریم ها، همه مشکلات ما حل می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهور روز یکشنبه و در یکصد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، بر جهت‌گیری تلاش همه دستگاه‌ها در سال جدید برای رونق و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی تأکید کرد .به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به فضای تازه اقتصادی و زمینه‌سازی برای رفع موانع تحریمی از سر راه صادرات و تولید، از تیم اقتصادی دولت خواست زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی در حوزه‌های با اولویت اقتصادی را فراهم کند .روحانی تأکید کرد: آسان‌سازی فرآیندهای اداری کسب و کار، حذف ارتباط ارباب رجوع با کارمندان با گسترش خدمات الکترونیکی و مبارزه ریشه‌ای با فساد اداری، لازمه شتاب گرفتن بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مولد است .

رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی از ارسال نامه ای به بانک مرکزی برای برگزاری جلسه ای در خصوص تعیین نرخ سود بانکی به بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این نامه بر شرایط تغییر و کاهش نرخ سود بانکی تاکید شده است . عبدالناصر همتی در خصوص تغییر نرخ سود بانکی، افزود: بانکی ها در روزهای پایانی سال گذشته مذاکراتی را برای تغییر نرخ سود انجام دادند و برهمین اساس نامه ای به بانک مرکزی در خصوص شرایط تغییر نرخ سود بانکی ارسال کردند .وی تصریح کرد: برهمین اساس بانک مرکزی باید زمان برگزاری این جلسه را تعیین و به بانک ها اعلام کند تا در زمینه تغییر نرخ سود بانکی تصمیم گیری شود .

مهم ترین اخبار سیاسی

رسانه‌های آمریکایی در یادداشت‌های خبری با استقبال از بیانیه مشترک قرائت شده ایران و ۱+۵ این بیانیه را اینطور توصیف کردند که «توافق صورت گرفته فراتر از انتظار بود ». به دنبال بیانیه پایانی قرائت شده توسط ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس،‌بسیاری از رسانه‌های آمریکایی از این بیانیه استقبال کردند که برای اطلاع خوانندگان مواضع برخی از این رسانه‌ها در متون زیر آورده شده است .روزنامه واشنگتن پست در ستون نظرات خود در یادداشتی درباره مذاکرات نوشت: «توافقی بهتر از آنچه انتظار داشتیم صورت گرفت ».در این مطلب آمده است که «اگرچه این یک توافق عالی نبوده و قطعا راه‌حل دائمی به تهدید اقدامات تهاجمی ایران ضد اسرائیل و دیگر کشورها در خاورمیانه نیست اما چارچوب بدست آمده چیزی بیشتر از آنچه بسیاری از بدبینان از آن می‌ترسیدند، بود ».این روزنامه همچنین با دفاع از استدلال‌های اوباما درباره روند کنونی مذاکرات هسته‌ای و بیانیه مشترک منتشرشده هم تاکید کرد: «قانع‌کننده‌ترین بحث و استدلال رئیس‌جمهور اوباما روز پنجشنبه(پس از قرائت بیانیه در لوزان ) درباره چارچوب توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت استدلالی که بسیار هم ساده بود: توافق هر وقت به نتیجه برسد، از هر راهکار جایگزین دیگر ارجح‌تر است ».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع‌گیری لاریجانی در قبال بیانیه لوزان خاطر نشان کرد: آقای لاریجانی معتقد بودند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تلاش بسیاری کرده است و ما نیاز به اجماع داریم. بسیاری از تصمیمات، تصمیماتی است که در قالب نظام اتخاذ شده، آنچه که الان مطرح شده، بیانیه است و از بیانیه نباید انتظار بیشتری داشت، ما در آغاز راه سنگینی هستیم که آن نوشتن توافق است، لذا باید تلاش کنیم این توافق‌نامه در راستای صیانت از حقوق هسته ای تدوین شود .جلالی گفت: مجلس شورای اسلامی قدردان تیم مذاکره کننده است اما در این راستا مجلس با چشمانی هوشمند ناظر بر مذاکرات است و در جاهایی که نیاز باشد تذکر بدهد، تذکر می دهد و هر جا نیاز باشد مداخله می کند .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

گروه خودرو و ساخت قطعات امروز نیز درصدر تقاضای بازار بود. نمادهای خودرو، خساپا و خاور با معامله بیش از ۵۰ میلیون سهم به ترتیب یشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص دادند؛ عمده فروش های این نمادها توسط سهامداران حقوقی و عمده خریدها نیز توسط حقیقی ها صورت گرفت. در قطعه سازها نیز خاهن با جابجایی ۱۸ میلیون سهم در صدر حجم معاملات بود؛ خاهن، خوساز و خنصیر در اواخر ساعت معاملات وارد بازه های منفی شدند.

در گروه نفتی و پالایشی، شپنا مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و پس از رفع گره و رشد ۱۲ درصدی در قیمت ۴۰۰۸ ریال با صف خرید سنگینی همراه شد؛ معامله ۲۱۹٫۱۵۵ سهم در این نماد ۹۸ واحد رشد شاخص را در پی داشت. ونفت با معامله ۲۷ میلیون سهم در صدر معاملات این گروه قرار گرفت. شبندر و شتران نیز با صف خریدهای سنگینی همراه بودند. شنفت نیز تنها یک روز صف خرید خود را حفظ کرد و در معاملات امروز از سه درصد مثبت به صف فروش رسید و حجم معاملاتش به ۵۰۱٫۱۲۸ سهم رسید.

در گروه فلزات اساسی، فولاد با معامله ۴۴ میلیون سهم در مثبت کامل از نمادهای تاثیر گذار بر شاخص امروز بود؛ این نماد پس از چند بار عرضه صف خود مجدد به صف خرید رسید. فملی پرتقاضاترین نماد این گروه بود که پس از معامله ۵٫۵ میلیون سهم با ۲۹ میلیون صف خرید به کار خود پایان داد. فخاس و فجر نمادهای صف فروش، فسپا و فمراد نیز نمادهای منفی گروه بودند.

در سیمانی ها، معاملات اکثر نمادها با صف خرید همراه بود اما در مقایسه با سایر گروه ها نمادهای منفی این گروه بیشتر بود، سصفها، سدور و سقاین از جمله نمادهای صف فروش گروه بودند. سیمان سبزوار با حجم معامله ۳٫۸ میلیون سهم در صدر گروه بود. سیدکو امروز با صف خرید همراه شد.

در اخبار این گروه، مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر از احتمال عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سیمان خوزستان (به احتمال زیاد در هفته جاری) خبر داد و گفت: در این رابطه نامه ای تهیه و ارسال شده تا درصورت موافقت مسئولان، عرضه اولیه این نماد در اولین فرصت انجام شود .  با نهایی شدن نظر مسئولان سازمان و شرکت بورس، ۶۵ میلیون سهم این شرکت در روزهای آینده برای عموم عرضه خواهد شد. این عرضه توسط سیمان آبیک با ۷ درصد و سیمان سپاهان(از زیر مجموعه های هلدینگ سیمانی غدیر) با ۳ درصد انجام خواهد شد . علی محمد بد، همچنین در خصوص عرضه اولیه سهام این شرکت (سغدیر) نیز گفت: عرضه اولیه این سهم منوط به بهبود شرایط صنعت سیمان و بازار سهام است. از سوی دیگر عرضه اولیه سیمان خوزستان و میزان استقبال و نحوه کشف قیمت سهام آن آزمون مناسبی برای عرضه اولیه ” سغدیر” خواهد بود .

در گروه حمل و نقلی  شاهد معاملات مثبتی در تمام نمادها بودیم بطوریکه با صف خرید به کار خود پایان دادند که نماد حکشتی با ۲,۶ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه به خود اختصاص داد .

محمد سعیدنژاد در نشست خبری با اشاره به فضای پیش آمده به دلیل مذاکرات هسته‌ای، گفت: خوشبختانه در حال ورود خطوط کشتیرانی هستیم و مذاکرات در این زمینه در حال پیگیری است .

در گروه بانکی تمام نمادها معملات مثبتی را پیش رو داشتند وتمامی نمادها با صف خرید بسته شدند نمادهای این گروه که با اقبال زیاد همراه بودند بانک ملت و بانک صادرات جزء پرتقاضاهای امروز بازار بودند وبصادر با ۲۰۷ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در گروه خود از آن خود کرد .

در گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، آمده است: ولی اله سیف در نشستی که وزیر امور اقتصادی و داریی نیز حضور داشت ،  افزایش سرمایه بانک های دولتی و بالا بردن نسبت کفایت سرمایه بانک ها را از ضرورت های موجود در سال جدید عنوان کرد و گفت: براساس طرح تحقیقاتی که در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام شده ، نتایج مربوط به هر بانک توسط معاونت نظارتی به بانک ها اعلام خواهد شد .وی افزود: افزایش سرمایه بانک های دولتی افزایش سرمایه بانکها با هدف تامین نسبت کفایت سرمایه مناسب بانک ها از موارد لازم الاجرا برای سال جاری است .

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، سود قطعی اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشره در ۲۶ / ۱۱ / ۱۳۹۲ که در تاریخ ۲۶ / ۵ /۱۳۹۳ سررسید شده است کمتر از سود‌های علی‌الحساب پرداختی است .
از این رو ، سود علی‌الحساب پرداختی به عنوان سود قطعی تلقی می‌شود.

 

در گروه محصولات شیمیایی  اکثر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند و اکثر نمادها با صف خرید بسته شدند مانند نمادهای پترول ، وپترو  ، تاپیکو

صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۴۰ واحد توانست بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بگذارد .

عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا در باره آخرین وضع تعیین فرمول قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در کشور گفت: تاکنون به دلیل مشخص نشدن این فرمول، نرخ خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی بر مبنای قیمت پارسال اعمال می شود .وی با اشاره به ورود سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بحث تعیین فرمول نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ٩۴ تصریح کرد: با توجه به موفقیتهای صورت گرفته در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ١+۵، هم اکنون یکی از پرسشهای اصلی سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی برای حضور در این صنعت زمان تعیین فرمول بلند مدت خوراک است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ