شش دلیل برای رد صلاحیت مشایی

0
فریادگر نوشت، هر چند تصمیم‌گیری نهایی در مورد احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان است، اما مشایی حداقل به شش دلیل نباید برای خود شانسی برای تایید صلاحیت قائل باشد این شش دلیل را مرور می‌کنیم :
نامه مقام معظم رهبری درباره مشایی
در تیرماه ۱۳۸۴، پس از آنکه اعتراضات به اقدام محمود احمدی‌نژاد مبنی بر انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور افزایش یافت، ابوترابی فرد نایب رییس مجلس هشتم، نامه‌ای را با امضای مقام معظم رهبری خطاب به محمود احمدی‌نژاد در اختیار رسانه‌ها قرار داد که حاوی مخالفت ایشان با معاون اولی مشایی بود و به همین دلیل احمدی‌نژاد مجبور به تغییر مشایی شد. آیا فردی که مقام معظم رهبری، انتصاب او به عنوان معاون رییس‌جمهور را نپذیرفته‌اند، می‌تواند برای تایید صلاحیت برای مسئولیت مهمتری که ریاست جمهوری است امیدوار باشد؟
پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی
تخلف مالی سه هزار میلیارد تومانی بدون کمک نیروهای دولتی به امیر منصور آریا امکان‌پذیر نبود مشایی با استفاده از نفوذ خود نزد رییس‌جمهور، زمینه تخلف را فراهم کرد و بارها در این پرونده اسم او برده شد و از ثبت امضای او پای اسناد تخلف سخن به میان آمد. در چنین شرایطی، چگونه می‌توان انتظار داشت کسی که در تخلفات مالی متهم بوده است، صلاحیت اداره یک کشور را داشته باشد؟
مشایی رجل مذهبی نیست
حتی اگر عنوان رجل سیاسی با اغماض و به دلیل پست‌هایی که از سوی احمدی‌نژاد به او هبه شده بر اسفندیار رحیم مشایی صدق کند، عنوان رجل مذهبی به هیچ وجه بر او صدق نمی‌کند. این امر نه تنها به دلیل عدم وجود سابقه مذهبی در کارنامه او قابل ذکر است، بلکه به ویژه با توجه به موضع‌گیری‌های او در مورد اسلام، می‌تواند قابل استناد باشد. مشایی ارتباط با خدا و امام عصر (عج) را بدون واسطه مطرح می‌کند و به دلیل مسایلی که در این باب مطرح کرده، جریان حامی‌او به عنوان جریان انحرافی مطرح شده است. بنابراین کاندیدای جریانی که به دلیل مواجه شدن با اتهام انحراف مذهبی، جریان انحرافی نام گرفته نمی‌تواند امید چندانی به تایید صلاحیت داشته باشد.
دوستی با مردم اسرائیل
رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر، هیچ جایگاهی در سیاست خارجی ایران نداشته است، اما اسفندیار رحیم مشایی ناگهان از دوستی با مردم اسرائیل سخن به میان می‌آورد و بر گفته خود تاکید می‌ورزد؛ در حالی‌که رژیم صهیونیستی، یک رژیم اشغالگر و دشمن ما معرفی شده و تفاوتی بین مردم اسرائیل و رژیم اسرائیل نبوده است. در این مورد خاص هم مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران به صراحت تذکر دادند و این گفته را حرف غلطی توصیف کردند. آیا دوستی با مردم اسرائیل به معنای عبور کردن از خطوط قرمز نظام نیست؟
نقش داشتن در ۱۱ روز خانه نشینی احمدی‌نژاد
خانه نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی‌نژاد که اخیرا روزنامه رسمی دولت تلاش کرده بدون توجه به نفس موضوع، آن را به ۶ روز تقلیل دهد، عامل اصلی فاصله گرفتن بخش اعظم اصولگرایان از احمدی‌نژاد بود و عامل وقوع آن هم اختلافاتی بود که اسفندیار رحیم مشایی در آن نقش داشت. انتقادات از خانه نشینی احمدی‌نژاد به حدی افزایش یافت که اقدام او بر ضد مصالح نظام ارزیابی شد و عامل اصلی آن که مشایی بود به دلیل نقشی که در برکناری وزرای مختلف کابینه داشت مورد تخطئه قرار گرفت. البته به این فهرست می‌توان موارد دیگری هم اضافه کرد اما شاید همین ۶ دلیل برای اقناع افکار عمومی درباره احتمال رد صلاحیت مشایی کافی باشد.
اعتراض مراجع به عملکرد مشایی
مشایی در موارد مختلف، اعتراض مراجع و روحانیون را برانگیخته است که مهمترین آن، حمایت از طرح پیشنهاداتی همچون ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی و نیز نشستن در مجلس رقص زنان در ترکیه و مواردی از این دست است. او به دلیل نظرات خاص خود، نگاه مثبتی به مراجع عظام تقلید و روحانیون ندارد و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد چنین نگرشی مورد تایید اعضای شورای نگهبان که حداقل نیمی‌از آنان را روحانیون باسابقه تشکیل می‌دهند قرار گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ