اخذ کد معاملاتی سهامداران عدالت/فرصت برتر سرمایه‌گذاری در بورس

0

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه با ارسال اسامی مشمولین استان‌ها به سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در حال اخذ کد سهامداری مشمولین هستیم، گفت: از دست دادن سهام‌ عدالت به منزله انصراف از بهترین سرمایه‌گذاری‌هاست.

سازمان خصوصی سازی؛ حسن محمدتبار، عضو هیات عامل و معاون واگذاری و امور سهام این سازمان در تشریح آخرین وضعیت ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه، اظهار داشت: شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در ۸ خردادماه سال جاری تدوین دستورالعمل “نحوه ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه” را با همکاری سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب کرد که این دستورالعمل با تلاش دستگاه‌های ذکر شده تا پایان تیرماه سال جاری تهیه و در ۱۳ مرداد، پس از تصویب، توسط مرجع ذیصلاح ابلاغ شد.

به گفته معاون واگذاری و امور سهام سازمان خصوصی سازی، حفظ حقوق سهامداران سهام عدالت، ثبات بازار سرمایه،‌ رشد پایدار ارزش سبد سهام عدالت، آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری و نظارت بر اجرای آن از جمله نکات اساسی مورد تاکید در این دستورالعمل است.

محمدتبار تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این دستورالعمل، سازمان خصوصی سازی اقدامات اجرایی برای ورود شرکتهای سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه را آغاز نمود که در گام اول موافقت اصولی با پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در فرابورس از هیئت پذیرش اخذ شد.

به گفته وی، سازمان خصوصی سازی با ارسال اسامی مشمولین استان‌ها به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در حال اخذ کد سهامداری مشمولین است که تاکنون اسامی مشمولین ۲ استان ارسال شده است.

معاون خصوصی سازی ادامه داد: با نهایی شدن تعداد مشمولین سهام عدالت، این سازمان اقدام به اصلاح نهایی قراردادهای واگذاری سهام به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌کند که با اصلاح قراردادهای واگذاری، شرکتهای سرمایه گذاری استانی مکلفند نسبت به افزایش سرمایه متناسب با سهام واگذار شده و تعداد نهایی مشمولین استان مربوطه خود اقدام کنند تا امکان معاملاتی شدن سهام آنها در بازار سهام فراهم شود.

به گفته محمدتبار، در حال حاضر صورتهای مالی شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در حال بررسی است تا افشاء اطلاعات بصورت مناسب صورت پذیرد که با انجام این اقدامات، امکان بازگشایی نمادهای شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار فرابورس ایران فراهم می‌شود و  بازگشایی نمادها با توجه به الزامات دستورالعمل مصوب صورت خواهد پذیرفت.

عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی در خصوص مشمولین نهایی سهام عدالت گفت: تاکنون ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مشمول دریافت سهام عدالت شناسایی و برای آنها دعوتنامه ارسال شده است که از این تعداد حدود ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت نام نهایی نموده و به عنوان سهامدار نهایی شناخته شده اند.

محمدتبار در مورد آخرین خبرها از سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی هم اذعان داشت: تاکنون فرمهای اطلاعات اولیه ۲.۳ میلیون خانوار مشمول دریافت سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی، جمع آوری شده و توسط سازمان خصوصی سازی در حال اسکن، قرائت و پردازش اطلاعات است که تاکنون برای ۶۵۰ هزار نفر دعوتنامه ارسال شده و این دسته از مشمولین نیز در حال ثبت نام نهایی هستند.

معاون واگذاری و امور سهام سازمان خصوصی سازی در خصوص شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت گفت: سهام ۶۲  شرکتی که به سبد سهام عدالت تخصیص داده شد از ۸ صنعت مهم و دارای مزیت کشور بوده که سهام این شرکت ها نیز همگام با رشد بازار سهام، افزایش قیمتی داشته اند. به عبارتی رشد بازار سهام اثر مستقیم بر رشد قیمت برگه‌های سهام عدالت در اختیار مشمولین شده است.

محمدتبار ادامه داد: نکته ای که دارندگان سهام عدالت باید مورد توجه قرار دهند این است که بخش بزرگی از سهام تخصیصی به سبد سهام عدالت، جزء شرکتهای برتر بورسی بوده و جزو بهترین سرمایه گذاری‌ها محسوب می‌شوند و از دست دادن آنها توسط مشمولین بمنزله از دست دادن بهترین سرمایه گذاری‌ها در بورس است.

وی در مورد ارزش برگه های سهام عدالت تصریح کرد: قیمت معاملاتی هر برگه سهام عدالت مانند سایر سهم‌های موجود در بازار سرمایه با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی سازی در مورد میزان سهام عدالتی که برای خرید و فروش آزاد خواهد شد گفت: میزان سهامی که مشمولین می‌توانند نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند، بر اساس اقساطی است که به تناسب مبالغ دریافتی از محل سود سهام ۶۲ شرکت تخصیص داده شده به سبد سهام عدالت پرداخت شده است.

وی افزود: با توجه به مبلغ دریافت شده، حدود ۱۰ درصد سهام عدالت مشمولین در این مرحله قابل آزادسازی خواهد بود و بقیه سهام در وثیقه دولت باقی میماند تا در سالهای آتی به تناسب سود دریافتی از محل سود شرکتهای تخصیص داده شده به سبد سهام عدالت، آزاد گردد.

محمدتبار در خصوص مزایای خرید و فروش سهام عدالت گفت: نظر به اینکه در سالهای آتی نیز بخشی از سهام وثیقه شده به تناسب اقساط دریافتی آزاد می‌شود، این مسئله باعث ترویج فرهنگ سهامداری بین اقشار مختلف جامعه خواهد شد.

به گفته وی، با گسترش فرهنگ سهامداری، پس اندازهای اندک در سطح جامعه از طریق مکانیزم بازار سرمایه به بهترین پروژه‌های موجود در اقتصاد کشور تخصیص یافته و باعث شکوفایی اقتصاد این مرز و بوم، کاهش تورم، کاهش بیکاری و در نهایت سبب افزایش ثروت خانوار ایرانی که هدف نهایی طرح توزیع سهام عدالت است، خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ