تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴

0

شاخص کل بورس ۵۸۲ واحد صعود کرد و به رقم ۷۰،۸۴۳ واحد رسید . نمادهای شبندر با ۱۸۷ واحد ،  وبملت با  ۸۳ واحد و پارسان با ۷۳ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۶۴ میلیارد تومان رسید . وبصادر با ۱۱۶میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱۳ واحد سقوط کرد و به رقم ۷۸۴ واحد رسید. نمادهای مارون و جم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۰۰میلیارد تومان رسید رسید که نماد پترول با ۳۱ میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معامله بود.

فلزات اساسی، دلار و سکه

دلار امروز در محدوده ۳۳۰۰ تومان نوسان کرد و سکه با افزایش قیمت به ۹۱۸ هزار تومان رسید . مس و آلومنیوم به قیمت ۵۸۶۰ و ۱۷۴۴ دلار برای هر تن رسید .

مهم ترین اخبار اقتصادی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: بخش خصوصی ایران که از تحریم ها آسیب دیده امیدوار است با لغو تحریم ها به تدریج چشم انداز فعالیت اقتصادی در ایران بهبود یابد .

سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح طلب گفت، لغو تحریم ها می تواند موجب گشایش اقتصاد ایران شود .

لیلاز افزود: «در سایه تحریم ها ما شاهد پیدایش یک طبقه اجتماعی جدید شده ایم. تعداد آنها کم است، اما به دلیل پولی که به دست آورده اند، دارای قدرت زیادی هستند

جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک گفت،  تحریم ها موجب منتفع شدن برخی تجار شده است، زیرا آنها دسترسی بهتری به مجاری محدود تجارت خارجی که همچنان باز است دارند .

وی افزود: «لغو تحریم ها موجب دموکراتیزه شدن دسترسی به بازارهای جهانی می شود

اصلاح طلبان ایرانی به رهبری حسن روحانی، رئیس جمهور مشتاقانه به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد ایران هستند .

حسین عبدوه تبریزی، مشاور ارشد وزارت راه و شهرسازی ایران گفت، بانک مرکزی باید میلیاردها دلار پول آزاد شده را تا پایان تحریم ها به بخش خصوصی ایران که از سال ها انزوا به شدت آسیب دیده، تزریق کند .

بر اساس تفاهمی که این هفته به دست آمد، تحریم های هسته ای علیه ایران در مقابل محدود شدن برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد. احتمالا تحریم فروش نفت ایران و تحریم مبادلات مالی بانک های ایرانی جزو اولین تحریم هایی خواهد بود که برداشته می شوند .

اقتصاد ایران شاهد ورود میلیاردها دلار پول نفتی خواهد بود که در بانک های خارجی بلوکه شده بودند و این کشور قادر خواهد بود مجددا بدون محدودیت نفت خام خود را به فروش برساند .

این موضوع موجب تقویت جایگاه سیاسی دولت حسن روحانی خواهد شد. وی در ماه های گذشته با کاهش صادرات نفت به دلیل تحریم ها، و همچنین افت قیمت جهانی نفت مواجه بوده است. مجموعه این عوامل موجب آسیب دیدن بودجه دولت و اقتصاد ایران شده است .

اختلافات بین کسانی که معتقدند لغو تحریم ها موجب تقویت حکومت ایران خواهد شد و آنهایی که می گویند این اقدام می تواند در طول زمان موجب تضعیف حکومت شود، در واشنگتن نیز بازتاب داشته است .

دولت اوباما معتقد است که زمانی که توافق هسته ای در طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده منقضی می شود، شیوه حکومت ایران تغییر کرده یا حداقل تعدیل شده است. اما جمهوری خواهان کنگره در عین حال می گویند، به اصطلاح تندروها قادر خواهند بود از قدرت اقتصادی خود برای تثبیت جایگاه خود در داخل و دنبال کدن فعالانه تر سیاست های خود در خارج از مرزها استفاده کنند.

مهم ترین اخبار سیاسی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است .

به گزارش فارس:، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در دیدار نوروزی با کارکنان مجلس گفت: خوشبختانه در ابتدای سال جاری تلاش‌های دولت در مسئله هسته‌ای دورنمای خوبی را نشان می‌دهد و از طرف دیگر بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است .

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم در دو سه ماه آینده مذاکره‌کنندگان بتوانند در مذاکرات نیت ملت ایران را که همان داشتن دانش هسته‌ای با ضوابط خاص خود است را برآورده سازند. البته در این رابطه باید دقت‌های لازم صورت گیرد. از طرف دیگر مسیر طی شده امیدوارکننده بوده و مردم ما خوشحال هستند که مسیر روشنی به‌وجود آمده است و قطعا این موضوع اثرات خود را خواهد گذاشت .

وی با تاکید بر اینکه مجلس از حرکت تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند، تصریح کرد: امیدوارم گفت‌وگوهای بین‌المللی به حفظ حقوق ملت ایران بیانجامد و مردم از فواید دانش هسته‌ای بهره‌مند گردند. همچنین امیدوارم با این گفت‌وگوها مشکلاتی را که بدخواهان به‌وجود آورده بودند، مرتفع شود تا زمینه شکوفایی اقتصادی فراهم شود .

لاریجانی با اعلام اینکه برداشتن تحریم‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌کند، افزود: نمی‌گویم این موضوع علت تامه است، یقینا این مسئله بخشی از محورها و موضوعات است، اما به طور حتم مهمترین مسئله این است که تدابیر اقتصادی در داخل کشور به نحوی باشد که به رونق اقتصاد بیانجامد .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

بازار که تحت تاثیر جو روانی مثبت ناشی از نتایج مذاکرات هسته ای با روند صعودی همراه شده بود، امروز با فشار عرضه در برخی نمادها روبرو شد و فقط برخی نمادها تا پایان ساعت معاملات صف خرید خود را حفظ کردند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات، خپارس با معامله ۲۲۷٫۵ میلیون سهم رکورددار معاملات این گروه شد. معاملات امروز خبهمن نیز پرحجم بود؛ این نماد پس از چندین بار عرضه صف خود با حجم معامله ۱۳۴٫۸ میلیونی و صف خرید به معاملاتش پایان داد. خودرو با معامله ۳۶ میلیون سهم در شروع بازار صف خرید خود را عرضه کرد و تا پایان بازار معاملات متعادلی را دنبال کرد. معاملات امروز اکثر قطعه سازهای نیز در بازه های منفی انجام شد. در این بین خاهن از پرعرضه ترین نمادهای بازار بود.

یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با بیان مشکلات خودروسازان کشور ، گفت: در صورت عدم کاهش نرخ سود بانکی و تورم احتمال افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو وجود دارد.

در گروه نفتی و پالایشی، شبندر وارد گره معاملاتی شد و پس از رفع گره با ۸ درصد رشد در قیمت ۶۵۵ تومان معامله شد و تاثیرگذارترین نماد بر رشد شاخص امروز شد؛ این نماد با جابجایی ۳۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. شپنا نیز با وجود رفع گره در روز معاملاتی قبل همچنان با صف خرید سنگینی روبرو بود و تنها ۱۱۰ هزار سهم در این نماد معامله شد. شاوان، شتران و شراز نیز همچنان صف خرید بودند.

در گروه فلزات اساسی، اکثر نمادها معاملاتی منفی داشتند. فملی معاملات متعادل و پرحجمی در بازه های مثبت داشت. فنوال تنها نماد صف خرید گروه بود.

در این گروه، عرضه اولیه سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب در نماد هرمز۱ در روز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه در فرابروس ایران انجام می شود.

در خبرهای این گروه، به گزارش«فولاد نیوز»، چندین سال است که چین مازاد بر تقاضای داخلی فولاد تولید می کند و این مازاد تولید، صادرات فولاد این کشور را به اوج رسانده و آن را بزرگترین صادرکننده فولاد جهان کرده است .
افزایش تولید فولاد چین نشانه ای منفی برای صنعت فولاد جهان است چرا که تقاضای داخلی این کشور از سال گذشته تاکنون بدتر شده است .

در خبری دیگر، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو، با اشاره به گشایش اعتبار ۷ طرح فولاد استانی در سال گذشته گفت که در سال جاری بخش احیاء دو یا سه طرح آن راه اندازی می شود. وی افزود: طرح فولاد ۳ میلیون تنی چابهار نیز در سال گذشته قرارداد آن منعقد شد و قرار است تا پایان فروردین ماه امسال پیمانکار آن انتخاب و سپس عملیاتی اجرایی آن آغاز شود . رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: همچنین عملیات اجرایی فولاد کویت نیز تا اواخر خرداد ماه امسال آغاز خواهد شد .

در سیمانی ها، اکثر نمادها منفی و صف فروش بودند و تنها چند نماد مثل سرود، سهگمت و سخاش در بازه های مثبت معامله شدند.

در این گروه، فردا عرضه اولیه سیمان خوزستان را در پیش داریم. قرار است فردا تعداد ۶۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان متعلق به شرکت سیمان آبیک و سیمان سپاهان در نماد سخوز عرضه شود. این شرکت با سرمایه ۶۵۰٫۰۰۰ میلیون ریالی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را ۸۹۶ ریال پیش بینی کرده، در حالی که این مبلغ برای سال مالی ۹۳ ۱٫۰۰۱ ریال پیش بینی شده است و شرکت توانسته طی ۹ ماهه نخست سال ۹۳ ۸۴۹ ریال از این مبلغ را پوشش دهد.

درگروه حمل و نقلی اکثر نمادها شاهد معاملات مثبت بودند و نماد حتاید با صف خرید بسته شد نماد حکشتی یکی از پرتقاضا ترین نمادها در بازار امروز یود

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری لایو مینت، پس از دستیابی ایران و ۶ قدرت جهانی به تفاهم هسته ای که منجر به لغو تحریم ها خواهد شد، شرکت مشترک کشتیرانی بین ایران و هند که به مدت ۴ دهه نفت خام به هند حمل می کرد و تحریم های غرب موجب توقف فعالیت های آن شد، می تواند مجددا احیا شود .چهارچوب تفاهم مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ روز دوم آوریل به دست آمد، یعنی دقیقا ۲ سال پس از آنکه کمیته امور اقتصادی کابینه هند تصمیم به انحلال شرکت کشتیرانی ایران و هند گرفت. این شرکت متعلق به شرکت کشتیرانی هند و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود .سخنگوی شرکت کشتیرانی هند در این باره گفت: «با تغییر اوضاع  و احوال، هر چیزی ممکن است.» وی با بیان اینکه این مسئله به تصمیم گیری دولت هند بستگی دارد افزود: «دولت هند باید تصمیم بگیرد که آیا تصمیم قبلی خود در مورد انحلال این شرکت را ملغی کند یا نه .»

در گروه بانکی بیشتر نمادها با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند و نمادهای وبملت ، وبصادر با صف خرید بسته شدند بانک ملت که در آغاز ساعت معاملات با اقبال سهامداران مواجه بود در ساعات پایانی حجم مورد تقاضای خود را واگذار و پس از معامله ۲۷۴ میلیون سهم در دقایق پایانی با صف خرید بسته شد بانک صادرات نیز توانست با  ۱,۱ میلیارد حجم  بیشترین حجم معامله در این گروه را از آن خود کند .

در خبری شنیدیم در پی عرضه های پرحجم و میلیونی سهام “وبصادر” توسط صندوق بازنشستگی نفت طی روزهای گذشته، میزان مالکیت این حقوقی در نماد مذکور به زیر یک درصد کاهش یافت .به گزارش بورس نیوز، طی روزهای گذشته این حقوقی نزدیک به ۵۰۰ میلیون سهم “وبصادر” را در بازار معاملات خرد فروخته تا مالکیت آن تا این لحظه به ۶۰۰ میلیون سهم کاهش یابد .گرچه به نظر می رسد بخش زیادی از یک میلیارد و ۴۶ میلیون سهم معامله شده در این نماد بانکی طی معاملات امروز نیز توسط صندوق بازنشستگی نفت صورت گرفته باشد که در این صورت می توان گفت میزان مالکیت صندوق مذکور در نماد “وبصادر” بزودی به صفر خواهد رسید .بر این اساس اتفاق امروز در نماد “وبصادر” می تواند به عنوان خبری مثبت برای سهامداران آن باشد تا از این پس میزان فشار عرضه های حقوقی کاهش یافته و سهم دوباره بتواند حرکت دیگری را برای رشد قیمت آغاز کند .در پایان گفتنی است سهام بانک صادرات ایران در حالی طی روز جاری بیش از یک میلیارد و ۴۶ میلیون معامله شده که این رقم در تاریخ معاملات بورس بی نظیر بوده و می توان آن را به عنوان رکوردی در معاملات خرد به شمار آورد.

نماد معاملاتی بانک مهر اقتصاد امروز برای انجام معامله در بازار پایه فرابورس ایران گشایش یافت و با اعلام پیغام ناظر بازار معاملات هر سهم “ومهر” با رشد ۳۰ درصدی و در قیمت ۱۳۰ تومانی آغاز شد و حجم معاملاتی ۳۷۰ هزار سهمی به ارزش ۴۸ میلیون تومان در این نماد رقم خورد .

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با پاسخ بانک مرکزی به نامه بانک‌ها که در روزهای پایانی سال ۹۳ در ارتباط با تغییر نرخ سود به این بانک ارسال شده بود، اظهار داشت: هنوز بانک مرکزی به این نامه پاسخ نداده است .وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید نظر خود را در ارتباط با پیشنهادات بانک‌ها اعلام کند، تصریح کرد: بنده شخصاً معتقدم نرخ سود سپرده‌های بانکی باید ۱۰ درصد کاهش یابد و بر همین اساس نرخ سود سپرده یک‌ساله باید حداکثر ۲۰ درصد شود .مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: از آنجایی که تورم هم اکنون در دامنه ۱۶ درصد قرار دارد منطقی است که نرخ سود سپرده‌ها ۴ درصد بالاتر از تورم تعیین شود .همتی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند منجر به کاهش نرخ سود عقود مبادله‌ای و مشارکتی هم شود، گفت: هم اکنون نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای ۲۲ درصد است که قاعدتاً بعد از کاهش نرخ سود باید این نرخ به ۲۰ درصد کاهش یابد .

در گروه محصولات شیمیایی نمادها اکرا با معاملات منفی همراه بودند بطوریکه نمادهای جم ، شمواد ، زاگرس با صف فروش بسته شدند پتروشیمی خلیج فارس با ۱۸۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت .

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس شعری مقدم با اشاره به انتشار بیانیه مشترک هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، گفت: در صورت توافق نهایی و تعلیق کامل تحریم‌ها، از تابستان سال جاری سرمایه گذاران خارجی به سمت ایران و به ویژه صنعت نفت و پتروشیمی هجوم خواهند آورد .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ