تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴

0

شاخص کل بورس ۶۸۴ واحد نزول کرد و به رقم ۷۰،۱۵۹ واحد رسید . نماد وتجارت با ۱۱۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشت و نمادهای همراه با ۱۱۱ واحد، تاپیکو با ۹۸ واحد، وغدیر با ۹۵ واحد یشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۷۳ میلیارد تومان رسید . وبانک با ۳۲ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱۳ واحد نزول کرد و به رقم ۷۷۱ واحد رسید. نمادهای جم و مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۲۵ میلیارد تومان رسید رسید که نماد حسینا با ۱۱٫۷ میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معامله بود.

 دلار و سکه

امروز دلار به قیمت ۳۳۰۶ تومان رسید و سکه در محدوده ۹۵۹ هزار تومان داد و ستد شد.

قیمت جهانی نفت و فلزات

در بازارهای جهانی ، قیمت نفت خام  اپک با ۵۲٫۴۸ دلار، آلومینیوم با ۱۷۷۰ دلار در هر تن ، مس با ۶۰۰۱ دلار در هر تن و سرب با ۱۸۶۵ دلار در هر تن معامله گردید.

 مهم ترین اخبار قتصادی

خبری شنیدیم که، بانک مرکزی اجازه قصور در اجرای ضوابط مصوب را نخواهد داد. طبق قانون، بانک مرکزی مرجع سیاستگذار و نظارت بر نظام پولی و بانکی کشور است و بانکها براساس مفاد همان قوانین ملزم به اجرای سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی هستند. حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران نظام بانکی کشور ضمن اعلام مطلب فوق، اظهار داشت: اگر چه بانک مرکزی در تبیین و ابلاغ ضوابط اجرایی سیاستهای پولی- اعتباری و بانکی کشور، علاوه بر توجه به پارامترهای اقتصاد کلان، نظرات فعالان بانکی کشور نیز مورد نظر قرار می‌دهد و دیدگاه های منطقی مطرح شده را که تعارض با اهداف سیاست کلان نداشته باشد، مد نظر قرار می‌دهد لیکن در اجرای ضوابط و مقررات اعلام شده قرار نیست مجریان در جهت انجام وظایف قانونی شان پیش شرط تعیین کنند.

مهم ترین اخبار سیاسی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به نظر نمایندگان، صدور فک‌شیت وزارت امور خارجه ایران در بحث مذاکرات لوزان مهمترین مسئله‌ای است که باید منتظر باشیم تا طی روزهای آینده اتفاق بیفتد تا به ویژه مواردی که موجب نگرانی شدید شده، در این فکت‌شیت اصلاح و منتشر شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه از صدور فکت‌شیت ایران در مورد مذاکرات لوزان در روزهای آتی خبر دادند و گفتند که تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR8 بعد از توافق انجام می‌شود. جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه امروز غیرعلنی مجلس گفت: مهمترین نکته‌ای که هم رئیس سازمان انرژی اتمی و هم وزیر امورخارجه در جلسه غیرعلنی امروز مجلس (۱۸ فروردین ۹۴) به آن اشاره داشتند این بود که ظرف روزهای آینده فکت‌شیت ایران در مورد بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ توسط وزارت امور خارجه صادر خواهد شد و تمام دغدغه‌های ملت و نمایندگان در این فکت‌شیت بیان می‌شود.

در خبری دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برخلاف ادعای نتانیاهو، ایران در قالب برنامه مشترک اقدام جامع۱۳ هزار سانتریفیوژ خود را حذف و از دور خارج خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برخلاف ادعای نتانیاهو ایران در قالب برنامه مشترک اقدام جامع ۱۳ هزار سانتریفیوژ خود را حذف و از دور خارج خواهد کرد.به نقل از یدیعوت آحارونوت، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره چارچوب توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ گفت: نتانیاهو مدعی شده که ایران هیچ‌یک از سانتریفیوژهای خود را برنخواهد چید اما در قالب برنامه مشترک جامع اقدام ایران عملا نزدیک به ۱۳ هزار سانتریفیوژ موجود در تاسیسات هسته‌ای خود را از دور خارج خواهد کرد.

همچنین، دبیرکل حزب الله لبنان درباره مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان گفت: کافی است که موضع اسرائیل و خشم عربستان و اسرائیل را ببینیم تا اهمیت این توافق را درک کنیم؛ این تفاهم، دستاوردی بسیار بزرگ است و قدرت ایران و نقش آن در منطقه را تقویت می‌کند. سید حسن نصرالله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و بیانیه لوزان گفت: تا این لحظه از یک توافق نهایی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران صحبت نشده است. اما کافی است که موضع اسرائیل و خشم عربستان و اسرائیل را ببینیم تا اهمیت این توافق را درک کنیم. این دستاوردی بسیار بزرگ است و تجربه مذاکرات درباره این پرونده باید بررسی و تحلیل شود و کلاس درسی برای همه ملتها باشد.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

گروه خودرو و ساخت قطعات، امروز پرعرضه بود بطوریکه نمادهایی همچون ورنا، و اکثر قطعه سازها به صف فروش رسیدند. معاملات خساپا، خودرو و خزامیا نیز تا آستانه صف فروش پیش رفت. در خپارس که امروز نیز بیشترین حجم معاملات گروه را داشت ۹۶٫۵ میلیون سهم در بازه های مثبت معامله شد. معاملات امروز خبهمن با نوسان همراه بود و حجم معاملاتش به ۱۵ میلیون سهم رسید. خلنت تنها نماد مثبت قطعه سازها که به صف خرید محدودی رسید. نماد خکار که ۲۸۴٫۶۴۶ سهم در کف قیمت در آن معامله شد، با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

در خبرهای این صنعت، معاون برنامه ریزی پارس خودرو با اعلام رشد تولید ۸۲ درصدی این شرکت در سال ۹۳، از آغاز تولید انبوه محصولات خانواده برلیانس (H300) خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ دستگاه ازاین دو محصول پیش فروش شده است و در زمان مقرر تحویل مشتریان داده خواهند شد.

در لیزینگی ها، ولغدر که پس از تقسیم سود ۲۰ تومانی روز گذشته بازگشایی شده بود، معاملات امروز خود را در قیمت ۲۷۰۶ ریال با صف خرید آغاز کرد و در نهایت حجم معاملاتش به ۲۵٫۷ میلیون سهم رسید. ولساپا طی اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به قطعیت فاکتورهای فروش صادره این شرکت تا پایان اسفند، میزان فروش سال ۹۳ بیش از ۱۱۴٫۰۰۰ دستگاه محقق شده است. لذا سود هر سهم اعلامی سال ۹۴ با افزایش حدود ۱۵ درصد نسبت به سود هر سهم برآورد می شود. در این نماد حدود ۱۳ میلیون سهم در درصدهای مثبت معامله شد. سایر نمادهای گروه معاملات منفی داشتند.

در گروه نفتی و پالایشی، شپنا همچنان پرتقاضاترین نماد بازار و بدون فروشنده بود. شبندر با جابجایی ۱۱٫۲ میلیون سهم در محدوده های مثبت و ونفت با جابجایی ۸٫۵ میلیون سهم در بازه های منفی بیشترین حجم معاملات گروه را داشتند. شتران امروز نیز در قیمت ۸۲۳۳ ریال صف خرید بود.

به گزارش شانا، پالایشگاه نفت تهران با تصفیه بیش از ٨٩ میلیون بشکه نفت خام، موفق به تولید نزدیک به ٩ میلیارد لیتر انواع فرآورده نفتی شده است. این شرکت پالایشی در سال گذشته با تصفیه نزدیک به هشت میلیون و ٧۶٣ هزار بشکه نفت خام ( معادل بیش از ١۴,٢ میلیون متر مکعب) هشت میلیارد و ٩٨٣ میلیون و ٩٩۶ هزار لیتر فرآورده نفتی شامل بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع ( ال پی جی) تولید کرده است. برپایه این گزارش، بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تهران در سال گذشته نزدیک به ٢,٧ میلیارد لیتر و نفت گاز نیز حدود پنج میلیارد لیتر بوده است. همچنین مجموع تولید پالایشی سه فرآورده گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره این پاللایشگاه در سال گذشته، یک میلیارد و ٣١١ مییلون و ۵٠٠ هزار لیتر بوده است که نزدیک به ٧٣٩ میلیون لیتر آنگاز مایع بوده است. در این گزارش میزان پالایش نفت سفید ۵٣٣,۵ میلیون لیتر و نفت کوره نیز ٣٩ میلیون یکصد هزار لیتر عنوان شده است.

در سیمانی ها، معاملات اکثر نمادهای گروه با صف فروش همراه بود. سرود و سبهان از نمادهای مثبت گروه بودند. معاملات سهگمت نیز اواخر بازار در قیمت ۴۴۲۶ ریال به صف خرید رسید. سیدکو که همچنان در محدوده قیمت عرضه اولیه معامله می شود، طی اطلاعیه ای در کدال اعلام کرد که شرکت برای سال مالی ۹۳ بر اساس EPS ۳۴۲ ریالی، مبلغ ۲۵۷ ریال سود قابل تقسیم و برای سال مالی ۹۴ بر اساس EPS  ۳۴۰ ریالی، مبلغ ۲۴۰ ریال سود قابل تقسیم پیشنهاد می کند؛ پیش از این هیئت مدیره شرکت در نظر داشت برای سال مالی ۹۳ و ۹۴ به ترتیب مبلغ ۲۴۰ و ۲۷۵ ریال را جهت تقسیم به مجمع عمومی پیشنهاد دهد. عرضه اولیه سیمان خوزستان در قیمت ۴۴۵ تومان انجام شد.

به گزارش بورس پرس، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در خصوص اعلام برخی فعالان بازار سرمایه مبنی برگران بودن کشف قیمت ۴۴۵ تومانی هر سهم سیمان خوزستان باتوجه به عواملی چون شرایط بازار، وضعیت صنعت سیمان، تجربه عرضه اولیه شرکت های قبلی سیمانی مانند سیدکو، نبود چشم اندازی مثبت در صنعت ، نسبت P/E و … به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برخی از فعالان با مقایسه نسبت P/E حدود ۴٫۹ مرتبه ایی این شرکت با P/E حدود ۴ مرتبه ایی شرکت های دیگر سیمان حاضر در بورس ، به نامناسب بودن کشف قیمت هر سهم “سخوز” تاکید کرده اند، درحالیکه این مقایسه باید با در نظر گرفتن همه عوامل انجام شود، سیمان خوزستان با توجه با پیش بینی سود ۱۰۰ تومانی و در پیش رو مجمع سالانه ، وضعیت مناسبی دارد. وی درباره آینده صنعت سیمان هم به بورس پرس گفت: با توجه به برنامه دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی که موجب تزریق منابع مالی به بخش تولید خواهد شد همچنین لزوم توجه دولت به بخش عمران و بهبود شرایط صنایع در آینده و همچنین با در نظر گرفتن دلایلی چون همه گیر شدن ساخت جاده های بتنی در کشور و افزایش صادرات سیمان، آینده مثبتی در پیش رو صنعت سیمان وجود دارد.

در گروه فلزات اساسی، شاهد معاملاتی منفی در اکثر نمادها بودیم. معامله ۸٫۶ میلیون سهم در صف فروش فملی بر شاخص امروز تاثیر منفی داشت. نماد فولاژ پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته امروز با رشد ۲۲ درصدی و در قیمت ۱۸۷۹ ریال بازگشایی شد و در نهایت در قیمت ۱۸۰۴ به صف فروش رسید. معاملات فنوال و ارفع در حداکثر قیمت انجام شد که در این بین فنوال در اواخر بازار وارد بازه های منفی شد.

در خبرهای این گروه، مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان، با اشاره به رشد ۵۶ درصدی فروش و صادرات شرکت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ گفت:  در سال گذشته، رکود در ساخت و ساز مسکن، سیاست درست دولت در اختصاص ندادن بودجه به طرح‌های عمرانی زیر ۸۰ درصد، پایان پروژه مسکن مهر و تمایل کشورهایی همچون روسیه، اکراین و چین به صادرات محصولات فولادی موجب رکود در فروش محصولات این شرکت شد. وی در تشریح شرایط بحرانی بازار محصولات فولادی و مشکلات حوزه فروش گفت: هم اکنون علاوه بر ذوب‌آهن ۴۸ کارخانه تولید میلگرد، ‌۹ تعداد کارخانه تولید تیرآهن و ۷ کارخانه تولید سایر محصولات همچون نبشی ،‌ ناودانی و غیره در کشور وجود دارند و لذا مانند گذشته ذوب‌آهن نمی‌تواند کنترل بازار را در اختیار داشته باشد. ایشان در ادامه به اهمیت پروژه تولید ریل و تیرآهن بال پهن اشاره کرد و گفت: این پروژه موجب تحول در سودآوری شرکت می‌شود. در واقع هیچ کارخانه دیگری قادر به تولید این محصولات نیست چرا که شمش و نورد آن تنها در ذوب آهن موجود است.

در گروه حمل و نقلی  بجز نماد حکشتی و حسینا که مثبت معامله شدند سایر نمادهای این گروه با معاملات منفی همراه بودند و نمادهای توریل و حفارس با صف فروش بسته شدند

در گروه بانکی اکثر نمادها معاملات منفی ای را پیش رو داشتند و نمادهای وگردش ، وپارس با صف فروش بسته شدند بانک ملت و بانک صادرات با معاملات متعادل و مثبت همراه بودند . بانک تجارت که برای اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۴ متوقف شده بود امروز با قیمت ۱۰۲۳ ریال بازگشایی شد که با حجم ۳۱۷ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در گروه خود به همراه داشت و شاهد معاملات مثبت بود و ۱۱۷ واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشت .

بانک تجارت در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۱۱۱ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش ۱۸ درصدی گزارش شده است . همچنین شرکت سود هر سهم منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ خود را مبلغ ۱۹۴ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی منتهی به ۹۳ با افزایش ۷۴ درصدی گزارش شده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال جدید امروز در بانک مرکزی برگزار می‌شود که قرار نیست که در جلسه روز جاری در خصوص تعیین نرخ سود بانکی تصمیم گیری شود. موضوعات مورد بحث و بررسی جلسه امروز شامل : تسهیلات بخش مسکن، گزارش مربوط به ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و کارمزد تراکنش‌های کارت خوان‌های فروشگاهی می باشد .

در گروه پتروشیمی بیشتر نمادها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند بطوریکه نمادهای تاپیکو ، پارسان با صف فروش بسته شدند تاپیکو با ۹۸ واحد جزء یکی از نمادهایی بود که در بازار امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت .شرکت بین المللی محصولات پارس که برای برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره بسته شد بود امروز گشایش یافت .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام عباس شعری مقدم؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال ۱۱ واحد پتروشمی با هدف افزایش تولید شش میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال جاری به بهره برداری می رسد .واحد دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی شهدای مرودشت، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی کردستان، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی پردیس سوم، پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی کارون،  پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی دالاهو  و پتروشیمی مروارید از جمله این طرح هاست .

پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ