خانه / بورس و سهام / سقوط‌ها و حباب‌های بازار سرمایه

سقوط‌ها و حباب‌های بازار سرمایه

حباب یک پدیده سرمایه‌گذاری است که نشان از غیرقابل اطمینان بودن احساسات افراد دارد. در حقیقت، هنگامی که سرمایه‌گذاران بدون دلیل منطقی، اقدام به خرید سهام در حجم بالا می‌کنند قیمت سهم از مقدار واقعی بالاتر رفته و به اصطلاح حباب ایجاد می‌شود.
از آنجا که حباب بازار بدون وجود زیرساخت ایجاد شده است مشابه حباب صابون، به طور ناگهانی می‌ترکد و سرمایه افراد به باد می‌رود. سقوط بازار نیز زمانی رخ می‌دهد که ارزش بازار به طور چشمگیری افت کند.
در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر، اقدام به فروش سهام می‌کنند و در نتیجه افت قیمت‌ها تشدید می‌شود. اغلب، رکود اقتصادی از پیامدهای سقوط بازار است. ارتباط بین سقوط بازار و حباب، مانند رابطه بین ابر و باران است.
ممکن است ابر باشد ولی باران نبارد، اما بدون حضور ابر بارش باران امکان‌پذیر نیست. حباب همان ابر و باران هم سقوط بازار است و هرچه ابرها ضخیم‌تر باشند، باران نیز شدیدتر خواهد بود. (نکته: آن چیزی که باید مورد تامل قرار گیرد، عدم اختلاط سقوط بازار با فاز استراحت یا تصحیح قیمت‌ها است. طی زمان، بارها و بارها ممکن است افت قیمت سهام رخ دهد که علت آن تعدیل قیمت سهم است نه وجود حباب. به عنوان یک قانون کلی می‌توان افت قیمت زیر 20 درصد را تصحیح قیمت‌ها نامید).
جنون گل لاله
آیا می‌توانید تصور کنید زمانی در هلند، یک گل لاله هم‌قیمت یک ملک خرید و فروش شده است؟! ریشه این واقعیت به سال 1593 میلادی باز می‌گردد، زمانی که گل لاله از ترکیه به هلند برای اولین بار وارد شد. گل‌های لاله به علت متفاوت بودن با سایر گلها، از همان ابتدا به قیمت بالایی معامله می‌شد. اما اصل ماجرا از جایی آغاز شد که ویروسی غیرکشنده به نام «موزائیک» به گل‌های لاله سرایت کرد.
این ویروس رنگ را به گونه‌ای تغییر می‌داد که گویی با اسپری طرحواره‌هایی بر روی گل‌ها ایجاد شده است. به این ترتیب، طرح‌های بسیار متنوعی از گل‌های لاله به وجود آمد که نسبت به رنگ واحد قبلی جذابیت بیشتری داشت. بنابراین، قیمت لاله روز به روز با توجه به خاص بودن طرحی که ویروس ایجاد می‌کرد شروع به افزایش کرد.
در پی این امر، افراد شروع به خرید و فروش پیاز گل لاله کردند. در آن زمان، خریداران اصلی (مراکز گل قدیم) اقدام به احتکار گل‌های لاله کردند که عرضه را هرچه بیشتر کاهش و در مقابل کمیابی و تقاضا را افزایش داد.
در نتیجه، قیمت لاله به صورت روزافزون بالا رفت، به طوری که در عرض یک ماه، تا 20 برابر ارزش اولیه رشد کرد.
محتکران باور داشتند در آینده‌ای نه چندان دور، گل‌ها را با قیمت‌هایی بسیار بالاتر به افراد ناآگاه خارجی می‌فروشند. اما چون این افزایش قیمت واقعی نبود، یک حباب محسوب می‌شد. در نتیجه، برخی افراد محتاط شروع به فروش گل‌ها کردند تا بخشی از سود مورد انتظار خود را محقق سازند. این امر باعث شد تا ارزش گل لاله بدون وقفه مشابه دومینو کاهش یابد و افراد برای اینکه جلوی ضرر بیشتر را بگیرند اقدام به فروش دسته‌جمعی کردند. این مساله باعث شد تا محتکرانی که خانه خود را با قسمتی کوچک از گلخانه معامله کرده بودند، به شدت متضرر شوند و گل‌های لاله را هم‌ قیمت با پیاز بفروشند.

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*