افزایش اظهارات ضدشیعی و ضد ایرانی در عربستان

2

خبرگزاری رویترز نوشت: در حالی که حملات عربستان به یمن وارد سومین هفته خود شده است، این حملات احساسات ملی گرایانه را در عربستان برانگیخته و در عین حال به شدت به احساسات فرقه گرایانه دامن زده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ مقامات عربستان از به کار بردن عبارت های فرقه گرایانه در توصیف حوثی ها که جزو شیعیان هستند خودداری می کنند ولی بسیاری از مبلغان و روزنامه نگاران و کاربران پایگاه هایی ارتباط اجتماعی به این مسئله پایبند نیستند.

کاریکاتور عربستان سعودی قدرت نظامی عربستان جنایات عربستان تجاوز جنسی در عربستان ایران و عربستان اخبار عربستان

توهین به شیعیان

ناصر العمر مبلغ تندرو وهابی در صفحه خود در تویتر یک روز پس از اعلام آغاز حملات هوایی به یمن، شیعیان را «رافضی» توصیف کرد. صفحه العمر در تویتر یک میلیون و ۶۴۰ هزار بیننده دارد.

استفاده از این اصطلاح حتی از طرف شهروندان عادی، حاوی خطراتی برای عربستان در جنگی است که حوثی ها در آن خود را مدافعان میراث دینی محلی برضد تندروی سنی ها می دانند که ریاض به آن دامن می زند.

به نوشته رویترز، هنوز کشمکش فرقه ای بین سنی و شیعه بر مناقشه داخلی پیچیده یمن سایه نینداخته است ولی تحلیلگران امور یمن بارها هشدار داده اند فرقه گرایی خطری فزاینده است و ممکن است به تشدید خطرناک رویارویی ها منجر شود.

کاریکاتور عربستان سعودی قدرت نظامی عربستان جنایات عربستان تجاوز جنسی در عربستان ایران و عربستان اخبار عربستان

بسیاری از شهروندان عربستان معتقدند حملات هوایی برضد حوثی ها به معنای به دست گرفتن رهبری کشورهای سنی و پاسخی است که ریاض باید یک دهه پیش هنگام مشاهده مداخله ایران در کشورهای عربی با استفاده از گروه های شیعی، به این کشور می داد!

هویت ملی آل سعود!

رسانه های عربستانی خبرهای این حمله نظامی را که رسما «طوفان قاطعیت» نامیده می شود به عنوان حملاتی موفقیت آمیز منتشر می کنند و گزارش ها مربوط به کشته شدن غیرنظامیان را نادیده می گیرند و به ستایش از حاکمان عربستان می پردازند. هویت ملی در عربستان ارتباطی نزدیک با مکتب سنی وهابی دارد که شیعیان را فرقه ای گمراه می دانند و گاهی مبلغان بلندپایه عربستانی مسلمان بودن شیعیان را زیر سئوال می برند.

دولت عربستان در سال های گذشته با جدیت تلاش کرده است از به کار بردن الفاظ فرقه گرایانه به صورت علنی پرهیز کند و مقاماتی بلندپایه را برای شرکت در مراسم تشییع جنازه شیعیان عربستانی که در ماه نوامبر به دست وهابیون های تندرو کشته شدند اعزام کرده است.

کاریکاتور عربستان سعودی قدرت نظامی عربستان جنایات عربستان تجاوز جنسی در عربستان ایران و عربستان اخبار عربستان

سال گذشته مقامات عربستانی یک مبلغ وهابی را بازداشت کردند که در صفحه خود در تویتر از کشته شدن حوثی ها به دست اعضای القاعده با به کار بردن الفاظ طایفه گرایانه ابراز خوشحالی کرده بود.

با این حال اعضای اقلیت شیعه در عربستان از تبعیض های سازمان یافته علیه خود شکایت دارند.

ریاض وجود چنین تبعیضی را تکذیب می کند ولی مبلغانی در نهاد دینی منصوب دولت به طور مکرر به انتقاد از اعتقادات شیعیان و تاریخچه آنان می پردازند.

فرید الغامدی مبلغ سعودی در سخنانی در دانشگاه ام القری در مکه که در پایگاه یوتیوب منتشر شد گفت: «اگر شیعیان بتوانند در آن کشور (یمن) پیروز شوند و بر مسلمانان سنی سیطره یابند، به آنان حمله کنید همانطور که شیر به شکارش حمله می کند».

این گونه مطالب در روزنامه های سعودی نیز دیده می شود. هفته گذشته در گزارشی که در یک روزنامه عربستانی منتشر شد به نقل از کارشناسان نظامی گفته شد حوثی ها می خواهند صنعا پایتخت یمن را تا سال ۲۰۱۷ به شهری کاملا شیعی تبدیل کنند و هدف از حملات هوایی کنونی، به شکست کشاندن طرح ایران است.

کاریکاتور عربستان سعودی قدرت نظامی عربستان جنایات عربستان تجاوز جنسی در عربستان ایران و عربستان اخبار عربستان

ایرانی ها، صفویون!

کاربران پایگاه های ارتباط اجتماعی و مبلغان سعودی، از شیعیان و ایرانی ها به عنوان «صفوی» یاد می کنندکه اشاره به سلسله پادشاهی صفویه ایرانی است که در قرن ۱۶ میلادی تشکیل شد و مذهب شیعه را در ایران گسترش داد. این توصیف را هم قوم گرایان عرب و هم فرقه گرایان وهابی به کار می برند.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، طایفه شیعه زیدی در یمن متفاوت از مذهب شیعه در ایران است ؛ به نظر می رسد حوثی ها مستقل تر از دیگر نمایندگان ایران در منطقه عمل می کنند. اما در فضای داغی که حملات نظامی ایجاد کرده است، چنین تفاوت هایی به چشم نمی آید.

بعد از آغاز حملات هوایی به یمن در ماه گذشته، سعد البریک مبلغ عربستانی در یادداشتی در حساب خود در تویتر که یک میلیون و ۱۵۰ هزار مراجعه کننده دارد نوشت: «طوفان قاطعیت آغاز شد تا به هرگونه چشمداشت صفوی ها برای محاصره کردن مسلمانان در سرزمین هایشان پایان دهد».

منبع : انتخاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سانیا می گوید

    فقط عربستان نیست در سایت السوسنه اردن هم بعضی کاربران به ایرانیها فحاشی میکنن و لعن میفرستن نه سر این ماجرا تجاوز از مدتها قبل حتی ایرانیها رو خطرناک تر از اسراییل میدونن حتی کاربری ایرانیها رو از احفاد ابولولوء مجوسی (نوادگان ابولولو (فیروز ) قاتل عمر) نامید و خواهان حمله به ایران و نابودی نوادگان ابولولو مجوسی به تعبیر خودش شد در سایت الوئام عربستان هم ایرانیها رافضی نامیده میشن وحتی لعن(( الله یدمر ایران )) در نظر زیر خبر مربوط به ایران اومد حتی در سایت الوئام عربستان وقتی خبر شهادت سه نفر از ماموران ایران که خدمت رسانی میکردن در عید به مسافران نوروزی اومد که به رگبار بسته شدن کاربران سعودی ابراز خوشحالی کردن حتی الله اکبر الله اکبر نوشتن در سایت الیوم السابع مصر هم ایرانیها کافر نامیده شدن از طرف بعضی کاربران در کشورهای عربی که مردمشون اکثرا سلفی هستن ایرانیها کافر مجوسی رافضی … و…نامگذاری میشن ما رو کافر و حج و نمازمون رو باطل میدونن من چند بار برای سایتهای مختلف ایران پارسال(۹۳) نوشتم حتی لینک خبرهایی که این جوابهای توسط کاربران بود و اخبار جهت دهی شده خود سایتهای خبری رو گذاشتم متاسفانه سایتهای ما اکثرا منتشر نکردن ما اسراییل اسراییل میکنیم ولی اونها ما رو خطرناک تر از اسراییل میدونن و کشور مستقل فلسطینی هم که قرار سلفی تشکیل بشه حقیقت اینه که اهل سنت در کشورهای عربی و حتی در بخشهایی از ایران وهابیت رو قبول دارن در وبلاگ آنتی وهابی بخش نظات می بینید که کاربران ایرانی اهل سنت مینویسن کی گفته اهل سنت وهابیت رو قبول ندارن

  2. مدافع اریایی می گوید

    سلام
    لعنت خدا به خاندان سعودی و تخم و ترکشون و همفکران و مدافعانشون