از رضا عطاران و میترا حجار تا ساعد سهیلی/پولسازترین بازیگران سینمای ایران در سال ۹۳

0
در سال ۱۳۹۳، در گروه‌های سینمایی، اکران و نوبت‌های نمایش مختلف، ۵۱ فیلم روی پرده رفته است. این تعداد فیلم شامل اکران‌های هنر و تجربه و حتی تک سانس‌ها در تک سالن‌ها هم می‌شود اما در میان این ۵۱ فیلم، ۱۰ فیلم هستند که بالاترین رده‌های جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند که به این ترتیب هستند: شهر موش‌ها ۲، آتش بس ۲، طبقه حساس، معراجی‌ها، شیار ۱۴۳، رد کارپت، خط ویژه، کلاشینکف، چ و آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند.
 همسر میترا حجار همسر ساعد سهیلی درآمد بازیگران بیوگرافی مریلا زارعی بیوگرافی ساعد سهیلی
در این رده‌بندی صدر جدول از آن شهر موش‌ها ۲ با رقم فروش کل ۹ میلیارد و ۴۵۳ میلیون تومان است؛ فیلمی که هیچ ستاره‌ای ندارد جز تعدادی عروسک و البته کوله باری از نوستالژی، بنابراین در محاسبات برای پولسازترین بازیگرهای سینمای ایران، صدر جدول فروش نادیده گرفته خواهد شد.

برای این گزارش، میزان فروش کل یک فیلم در کشور، تعداد فیلم‌های روی پرده هر بازیگر و نقش بازیگر در فیلم به عنوان چهره اصلی یا مکمل در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل سهم بازیگر در میزان فروش را ۲۰ درصد از رقم کل و در صورت ایفای نقش فرعی، ۱۰ درصد احتساب شده تا پول‌سازترین بازیگران سال ۱۳۹۳ مشخص شوند. ضمن اینکه بازیگرانی در این گزارش مدنظر هستند که حداقل یکی از فیلم‌های اکران شده شان جزو ۱۰تای اول پرفروش سال باشد و همچنین در ۱۰ فیلم پرفروش سال، یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده باشند.

۱- رضا عطاران
حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

او سال ۹۳ را خیلی خوب شروع کرد. طبقه حساس (کمال تبریزی) که در نهایت به فروش کشوری ۳ میلیارد و ۹۸۴ میلیون تومانی رسید و رد کارپت با بازی و کارگردانی خودش دو میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان فروخت. در میانه تابستان فیلم کلاشینکف به کارگردانی سعید سهیلی روی پرده رفت و یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون تومان فروخت. اگر سهم ۲۰ درصدی برای فروش هر کدام از دو فیلم اول (که عطاران نقش اصلی را در آنها ایفا کرده) را از آن رضا عطاران بدانیم، رقمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای طبقه حساس، حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای رد کارپت به دست می‌آید.

از سوی دیگر با توجه به نقش کوتاه و فرعی او در کلاشینکف سهم او از فروش را ۱۰ درصد در نظر می‌گیریم که رقمی حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای کلاشینکف به پای عطاران نوشته می‌شود. جمع این ارقام به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. عطاران با احتساب سهم ۲۰ درصدی، سال ۹۳ حدود ۲ میلیارد تومان سود مالی برای سینما داشته است. عطاران در سال ۹۳ همین سه فیلم را روی پرده داشته که هر سه در رده یک تا ۱۰ جدول پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند. بازیگری که به علت حذف و اضافات، در جشنواره فجر همین سال، هیچ کدام از فیلم‌هایش به نمایش درنیامد.

۲ – محمدرضا شریفی‌نیا
حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

شریفی‌نیا هم در جدول فروش، دو فیلم شاخص دارد؛ یکی معراجی‌ها و دیگری آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند. شریفی‌نیا در هر دو فیلم، نقش اصلی را ایفا کرده و سهمش از هر کدام ۲۰ درصد احتساب می‌شود. ۲۰ درصد فیلم اول حدود ۸۰۰ میلیون و ۲۰ درصد فیلم دوم حدود ۲۸۰ میلیون تومان می‌شود که جمع آنها رقمی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

۳- میترا حجار
حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

حجار هم مثل شریفی‌نیا، دو فیلم روی پرده داشته که هر دو جز و ۱۰تای اول سال به لحاظ فروش بوده‌اند. حجار در آتش‌بس ۲، نقش اصلی را ایفا کرده، فیلمی که در جدول فروش دوم است و به رقم ۴ میلیارد و ۳۴۳ میلیون دست پیدا کرده است. ۲۰ درصد این رقم چیزی حدود ۸۸۰ میلیون تومان می‌شود.از سوی دیگر او در خط ویژه که فروش یک‌میلیارد و ۹۶۴ میلیونی داشته و در رده هفتم پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفته، یکی از نقش‌های مکمل را بازی کرده است. ۱۰ درصد از این رقم، حدود ۲۰۰ میلیون می‌شود. حجار هم مانند شریفی‌نیا، رقمی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای سینما گردش مالی داشته است.

۴- بهرام رادان
حدود یک میلیارد تومان

رادان در سال ۹۳، دو فیلم را به عنوان نقش اصلی روی پرده داشته است؛ آتش بس ۲ و تراژدی. فیلم تهمینه میلانی توانست به رقم فروش کل ۴ میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومان دست پیدا کند و در جدول سالانه، در رده دوم بعد از شهرموش‌ها قرار بگیرد اما فیلم دیگر رادان، تراژدی که اولین ساخته آزیتا موگویی به‌حساب می‌آید، چندان در گیشه ندرخشید و به رقم فروش کل حدود ۳۲۰ میلیون تومانی رسید.با احتساب ۲۰ درصد فروش آتش بس ۲، به رقم حدود ۸۸۰ میلیون تومان می‌رسیم. همچنین ۲۰ درصد تراژدی نیز رقمی حدود ۶۵ میلیون تومان می‌شود که جمع این دو حدود یک میلیارد را رقم می‌زند.

۵- اکبر عبدی
حدود ۹۵۰ میلیون تومان

عبدی در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال، فیلم معراجی‌ها، ساخته مسعود ده‌نمکی را دارد که یکی از نقش‌های اصلی این کار را بازی کرده که با احتساب ۲۰ درصد ۸۰۰ میلیون می‌شود.اکبر عبدی غیر از معراجی‌ها، دو فیلم خواب‌زده‌ها و مذاکرات مستقیم آقای عبدی را هم در سال ۹۳ روی پرده نمایش داشته است. فیلم خواب‌زده‌ها با رقم یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون در رده یازدهم جدول فروش سال ۹۳ قرار گرفته است و عبدی در آن نقشی فرعی دارد. ۱۰ درصد از این رقم حدود یکصد و ۳۰ میلیون تومان می‌شود.عبدی همچنین نقش اصلی مذاکرات مستقیم آقای عبدی را بازی کرده؛ فیلمی که حدود ۱۴ میلیون تومان فروش داشته است و سهم ۲۰ درصدی عبدی حدود ۳ میلیون تومان می‌شود. جمع کل این ارقام به حدود ۹۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

۶- مریلا زارعی
حدود ۸۰۰ میلیون تومان

زارعی در سالی که گذشت دو فیلم روی پرده داشت که هر دو در جمع ۱۰ فیلم اول جدول فروش جای داشته‌اند. او با بازی در نقش اصلی فیلم شیار ۱۴۳ و بازی در نقشی فرعی در «چ» توانست در فیلم‌هایی حضور داشته باشد که پرفروش بودند.شیار ۱۴۳ با ۱۲ هفته نمایش به رقم فروش کل ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون تومان رسید که اگر تنها ۲۰ درصد این فروش را پای مریلا زارعی بگذاریم به رقمی حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسیم.فیلم «چ» هم به فروش یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومانی رسید و از آنجا که زارعی نقش فرعی در این فیلم ایفا می‌کرد، سهم ۱۰ درصدی او حدود ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود. جمع این دو، رقمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان به دست می‌آید.

۷- ساعد سهیلی
حدود ۶۰۰ میلیون تومان

او نقش اصلی فیلم پدرش یعنی کلاشنیکف را برعهده داشت؛ فیلمی که با رقم یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون تومان در رده هشتم جدول فروش قرار گرفت. ۲۰ درصد از این سهم حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود، اما این تنها فیلم امسال ساعد نبود.او همچنین فیلم‌های متروپل، چند متر مکعب عشق و همه چیز برای فروش را هم در اکران سال ۹۳ داشته است. او در دو فیلم متروپل با فروش ۴۷۳ میلیون تومانی و همه چیز برای فروش با رقم ۷۶ میلیون تومانی، نقش فرعی داشت. ۱۰ درصد فیلم اول حدود ۶۰ میلیون و ۱۰ درصد فیلم دوم حدود ۸ میلیون تومان می‌شود.

ساعد سهیلی در فیلم چند متر مکعب عشق یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده است، فروش این فیلم حدود ۶۵۰ میلیون تومان بوده است و البته اکرانش هنوز ادامه دارد. ۲۰ درصد این رقم (که طبیعتاً بیشتر هم خواهد شد) یکصد و ۳۰ میلیون تومان می‌شود. جمع کل سهم درصدهای فروش فیلم‌های ساعد حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود.

۸- فریبرز عرب‌نیا
حدود ۳۵۰ میلیون تومان

فریبرز عرب‌نیا با چ در اکران به رقم یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان رسید و در رده نهم پرفروش‌های سال قرار گرفت. سهم ۲۰ درصدی عرب‌نیا به عنوان نقش اصلی این فیلم حدود ۳۵۰ میلیون تومان می‌شود. این رقم با توجه به غیبت چند ساله عرب نیا و همچنین تک‌فیلمه بودنش در نمایش‌های سال ۹۳، رقم چشمگیری به نظر می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ