ذوب آهن اصفهان، از برنامه تجدید ارزیابی دارایی ها تا آغاز تولید ریل در آذر ماه و تولید تیرآهن بال پهن

0

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان طی نشست خبری که صبح روز جاری و به مناسبت ۴۹امین سالگرد تأسیس این مجتمع برگزار شد، به تشریح اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ پرداخت و از بررسی تقاضای افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد در دولت با توجه به انباشت محصولات فولادی در انبار کارخانه ها خبر داد.

 اردشیر سعد‌محمدی در نشست خبری که امروز با حضور تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: هم‌اکنون کارخانجات تولیدی با انباشت کالا مواجه هستند و بر این اساس، تقاضای افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد قرار است در دولت بررسی شود.

وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه شمش و انباشت محصول در کارخانجات به دلیل پایین آمدن ارزش روبل، تمامی کارخانه‌های آسیای میانه حاضر هستند کالاهای خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند و دلار دریافت کنند.

سعد محمدی با اشاره به اقدامات ذوب‌آهن در سال ۱۳۹۳ گفت: دستیابی به تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام در سال ۱۳۹۳ که برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت ذوب‌آهن رقم خورد، مهم‌ترین دستآورد این شرکت بوده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید حدود ۲۰ درصدی در ذوب‌آهن نسبت به سال ۱۳۹۲ افتخار بزرگی است که توسط تمام تلاشگران شرکت حاصل شد که این امر بالاترین میزان نسبت رشد تولید در بین واحد‌های فولادی کشور محسوب می‌شود.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به رشد هشت درصدی تولید فولاد خام در سال گذشته گفت: این شرکت در تمام بخش‌های تولیدی از جمله آگلومراسیون کوره بلند، کک‌سازی و غیره شاهد رشد چشم‌گیری بود.

وی میزان فروش و صادرات ذوب‌آهن را در سال گذشته ۵۶ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۲ عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته رکود در ساخت‌وساز مسکن، سیاست درست دولت در اختصاص ندادن بودجه به طرح‌های عمرانی زیر ۸۰ درصد پیشرفت، پایان پروژه مسکن مهر و تمایل کشور‌هایی همچون روسیه، اوکراین و چین به صادرات محصولات فولادی موجب رکود در فروش محصولات این شرکت شد.

وی با بیان این‌که کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر محصولات نیست، اظهار کرد: بسیاری از خریداران به این مسأله توجه ندارند. علاوه بر این کشور‌هایی همانند چین نیز محصولات خود را با قیمت‌های ارزان ارایه می‌کنند.

سعد‌محمدی با اشاره به این‌که این شرکت تنها فولاد‌ساز ایران به شیوه‌ کوره بلند است، گفت: برخلاف سایر کشور‌های دنیا در ایران هزینه انرژی در شیوه کوره‌بلند بسیار بیشتر از شیوه احیای مستقیم است، چرا که شرکت‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند از گاز با سوبسید دولتی بهره‌مند هستند.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در ذوب‌آهن اظهار کرد: مصرف مواد آهن‌دار، برق، آب صنعتی و گاز طبیعی در سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته و موجب کنترل هزینه‌ها شده است. این مساله در حالی است که قیمت تمام شده محصول در ذوب‌آهن برخلاف سایر کارخانه‌های تولید فولاد کشور در سال گذشته کاهش یافته که البته باز هم می‌تواند کاهش یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که رکود در فروش احتمالا امسال نیز ادامه خواهد داشت لذا جهشی بزرگ در امر صادرات را مدنظر قرار داده‌ایم.

آغاز تولید ریل و تیرآهن بال پهن از سال جاری

وی با اشاره به اهمیت اساسی پروژه تولید ریل و تیرآهن بال‌پهن اظهار کرد: امروز فروش تیرآهن به سختی صورت می‌گیرد، اما برای ریل تقاضا وجود دارد و سود حاصل از فروش ریل با سایر محصولات فولادی قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این‌که پروژه تولید تیرآهن بال‌پهن مورد ارزیابی کارشناسان داخلی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر یک میلیون تن تقاضا در بازار برای این کالا وجود دارد. در این پروژه تولید تیرآهن از نمره ۲۰ به بالا از سه ماهه سوم سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که تولید ریل و تیرآهن بال‌پهن نیز موجب تحول در سودآوری شرکت می‌شود، اظهار کرد: در واقع هیچ کارخانه دیگری قادر به تولید این محصول نیست، چرا که شمش و نورد آن تنها در ذوب‌آهن موجود است. بطوریکه راه اندازی خط تولید نورد ریل یکی از بزرگترین اقداماتی است که در ذوب پیگیری شده و به مرحله اجرا در آمده و شرایط برای عقد قرارداد جهت خرید کارخانه و خدمات پیمانکاری مهیا شده است. با تولید ریل پس از راه اندازی این خط جدید، در کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عمان، عراق و افغانستان حضوری جدی تر خواهیم داشت.

مدیرعامل “ذوب” افزود: در حال حاضر این پروژه با ۴۲ درصد پیشرفت در حال اجرا بوده و تا آذر ماه امسال شاهد تولید ریل ملی خواهیم بود. لازم به ذکر است که اتمام این پروژه تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه های حمل و نقل خواهد داشت.

سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیاردی ذوب برای اجرای پروژه های جدید

وی پیرامون پروژه های در دست اجرا افزود: بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جهت اجرای طرح هایی همچون ۱۷ پروژه جذب چدن، ۵۰ پروژه بهینه سازی، ۶۶ پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی و ۳۶ پروژه پژوهشی اختصاص یافته است.

مدیر عامل ذوب از اقدام برای دریافت مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها جهت برگزاری مجمع فوق العاده تا زمان مجمع عادی صاحبان سهام خبر داد تا با ثبات در روند فرآیند سودآوری بتوان زمینه های لازم برای ورود به تابلوی اول را فراهم کرد.

سعد‌محمدی در خصوص برنامه‌های ذوب‌آهن جهت افزایش تولید گفت: در حال حاضر ذوب‌آهن به راحتی قادر به تولید روزانه ۱۰ هزار تن فولاد خام است به همین دلیل می‌توانیم به تولید سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن دست پیدا کنیم، اما با توجه به قیمت‌ها و شرایط بازار نمی‌توانیم بدون برنامه‌ریزی افزایش تولید دهیم.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: در تلاش هستیم با افزایش دو میلیون تنی نسبت به ۴٫۲ میلیون تنی تولید به ظرفیت ۶٫۲ میلیون تن دست یابیم که رقم مطلوبی است، چرا که در دنیا تولید پنج میلیون تن فولاد حداقل تولید اقتصادی برای یک واحد تولیدی محسوب می‌شود.

سعدمحمدی با اشاره به اجرای طرح‌های زیست محیطی در ذوب‌آهن اصفهان گفت: ۹ پروژه زیست‌محیطی فعال هم اکنون در این شرکت در حال اجرا است که بالغ بر ۲۹۴ میلیارد تومان هزینه برای این شرکت داشته است، این در حالی است که مشکلات آلودگی منطقه ای وجود دارد که امید می‌رود زودتر رفع شود؛ بنابراین با یکی از بهترین کارخانجات دنیا برای اصلاح سیستم های خود قرارداد منعقد کرده‌ایم.

سعد محمدی با اشاره به توافقات هسته‌ای گفت: با توجه به توافق هسته‌ای شاهد رشد و سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و گردش مالی بیشتری در کشور خواهیم بود که این امر می‌تواند به رکود دربازار محصولات فولادی پایان دهد.

به گفته سعدمحمدی در سال ۲۰۱۴ میزان تولید فولاد در دنیا به یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون تن رسیده که از این رقم، ۸۲۲ میلیون تن مربوط به چین است. حال آنکه سهم تولید فولاد کشور ما در سال قبل ۱۶٫۷ میلیون تن بوده است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ