عکس منشور کورورش کبیر بر روی تمبرهای اسرائیل

3

شرکت پست رژیم صهونیستی ، به نشانه تقدیر از «کوروش کبیر» پادشاه هخامنشی و شخصیت تاریخی ایرانی که جان یهودیان را نجات داده و آنها را از اسارت رها کرد، یک سری تمبر یادبود منتشر کرده است!

کوروش کبیر قوم یهود داستان کوروش کبیر تاریخچه ایران بیوگرافی خشایار شاه

چندی پیش، نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در سخنرانی خود در کنگره امریکا مدعی شد، ایران در طول تاریخ بارها سعی کرده یهودیان را از بین ببرد، ادعایی که با واکنش برخی تاریخ شناسان و البته مقامات ایرانی مواجه شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این ادعای نخست وزیر اسراییل گفت: بنیامین نتانیاهو باید بیشتر تاریخ مطالعه کند تا بداند که ایرانی‌ها در طول تاریخ سه بار جان یهودی‌ها را نجات داده‌اند.
اشارۀ محمد جواد ظریف به نجات جان یهودی‌ها مربوط به سه رویداد تاریخی میباشد: آزاد سازی یهودیان اسیر شده در بابل توسط کوروش کبیر، متوقف کردن حکم مدگ یهودیان توسط خشایارشاه که از سوی وزیر او صادر شده بود که هر ساله در اسراییل این روز جشن گرفته می‌شود و نهایتا پناه دادن یهودیان اروپای شرقی در خلال جنگ جهانی دوم در سرزمین ایران.

تمبر قدردانی از کوروش کبیر در چند نسخه، از جمله با اعلامیه تاریخی کوروش که به منشور کوروش مشهور است، در رنگ‌های آبی و طلایی منتشر شده است. سایت اداره پست اسرائیل نیز با اعلام خبر رونمایی و آغاز فروش تمبر گرامی‌داشت کوروش کبیر، به فتح پادشاهی بابل به وسیله نخستین پادشاه ایران در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، اشاره کرده است.

اداره پست اسرائیل در توضیح این تمبر نوشته که کوروش کبیر پس از فتح بابل، دستور آزادی یهودیان از بردگی را در بابل صادر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد که آزادانه به سرزمین یهودا بازگردند و معبد مقدس خود را در اورشلیم از نو بنا کنند.
بر روی تمبر گرامیداشت کوروش، به سه زبان عبری، انگلیسی و فارسی جملاتی نوشته شده . پیروان دین یهود احترام زیادی برای نخستین پادشاه ایران قائل‌اند و خیابانی نیز در بیت المقدس به نام کوروش وجود دارد.

منبع : بهار نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. سام می گوید

    باز هم دم بزرگمهر(دکتر ظریف) گرم که به تاریخ ایران کاملا اشراف دارند. وزیر دانشمند یعنی دکتر ظریف

  2. محمدرضا می گوید

    دم کوروش کبیر گرم داداش که اسم ایران رو زنده نگه داشته. …

  3. حسام ترک قشقایی می گوید

    نه…دل من اینطوریا اروم نمیگیره از اینور بی احترامی و تحقیرمون میکنن..از اونور یه زره حال میدن