یارانه نقدی ۵ گروه پر درآمد حذف شد!

0
یارانه نقدی گروه‌های پنج‌گانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور قطع شده است، با این توضیح که یارانه نقدی برخی افراد مقیم خارج کشور از سال قبل که شناسایی شده بودند، کلید خورده بود.
برخی شهروندان که یارانه نقدی‌شان حذف شده است و یارانه نقدی فروردین‌ماه امسال را دریافت نکرده‌اند در تماس با همشهری با تایید این خبر اعلام کردند که در سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده که حذف یارانه نقدی به تشخیص دولت و بر اساس مصوبه مجلس صورت گرفته است.
همسر یک پزشک متخصص داخلی در گفت‌وگو با همشهری گفت: پس از واریزنشدن یارانه نقدی فروردین‌ماه امسال به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کردم که اعلام شد افزون بر پزشکان، گروه‌های درآمدی دیگری هم مشمول مصوبه حذف یارانه نقدی شده‌اند. به گفته این شهروند، در نتیجه اعتراض به این تصمیم، فرمی در اختیار معترضان قرار می‌گیرد که در این فرم خواسته شده تا مشخص کنند مشمول کدام‌یک از گروه‌های پنج‌گانه هستند و نتیجه رسیدگی به اعتراض‌ها ظرف یک ماه تا ۴۵روز بعد مشخص خواهد شد.
این شهروند تاکید کرد که در سازمان هدفمندی یارانه‌ها واقع در خیابان فلسطین تهران، تعدادی از کارمندان این سازمان به اعتراض‌ها پاسخ می‌دهند، اما به گفته وی، به دلیل عدم اطلاع احتمالی افرادی که یارانه نقدی آنها حذف شده، نشان از حذف آرام و بی‌سر وصدای یارانه نقدی برخی شهروندان به تشخیص دولت دارد. وی البته به حذف یارانه نقدی‌شان معترض بود و گفت هر پزشکی پولدار نیست.
پیگیری‌های همشهری از مجلس هم نشان می‌دهد که حذف یارانه نقدی برابر با شناسایی پردرآمدها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورده است. ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته گذشته با حضور در مجلس و ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای سامان دادن به وضعیت یارانه نقدی اعلام کرد که یارانه نقدی تعداد زیادی از اقشار با درآمد بالا در مرحله پنجاهم (فروردین امسال) حذف شده و به تدریج این فرایند ادامه خواهد یافت.
ابراهیم نکو، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به همشهری گفت که دیروز علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به فراکسیون رهروان ولایت آمده بود و اعلام کرد که یارانه نقدی تعدادی از شهروندان حذف شده است اما تعداد آن قابل توجه نیست ضمن اینکه مطالعات برای شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها ادامه دارد.
قانون بودجه سال ۱۳۹۴ دولت را موظف می‌سازد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که آیین‌نامه اجرایی این تبصره قانون بودجه ظرف مدت ۳‌ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی،‌ نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. البته دولت بر اساس قانون بودجه سال گذشته مجوز حذف یارانه نقدی پردرآمدها را داشته است و از سال گذشته فرایند شناسایی خانوارهای پردرآمد شروع شده بود.
اسفندماه پارسال دکترمحمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد حذف خانوارهای پردرآمد از مدت ها قبل در راستای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه ای و در باره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود. او در پاسخ به این سؤال که چه گروه هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه شناسایی می‌شوند.
از گلایه‌های زنگنه تا همدردی نوبخت
هفته گذشته، بیژن زنگنه وزیر نفت از اختصاص روزانه ۱۲۵ میلیارد تومان جهت تامین یارانه نقدی خبر داده و تاکید کرده بود که تامین منابع یارانه نقدی برای صنعت نفت، له کننده و اعصاب خردکن شده است. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به اظهارنظر وزیر نفت گفته است: ضمن همدردی با وزیر محترم نفت که البته احساس درد ما بیشتر از ایشان است؛ باید با همفکری و همکاری با یکدیگر راه‌حلی مناسب برای این حجم از یارانه پیدا کرد.
همچنین مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی درباره این که از چه زمانی قرار است یارانه گروه‌های پردرآمد در کشور حذف شود، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون مطالعات مقدماتی برای حذف یارانه گروه‌های پردرآمد را آغاز کرده است. وی با بیان این که انجام این مطالعات حساسیت زیادی دارد و باید سنجیده عمل شود تا شوکی به جامعه وارد نشود، اظهار کرد: خوشه بندی و تقسیم بندی دهک‌های جامعه یک کار پردردسر و بسیار پیچیده با عواقب بسیار زیاد است، اما می‌توانیم دو باره گروه‌های هدف را تعریف کنیم. نیلی با تاکید بر این که انجام این مطالعات باید با دقت و بدون خطا صورت گیرد، افزود: این مطالعات باید به گونه ای انجام شود که استمرار آن را تضمین کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ