خانه / جالب و خواندنی / یافته‌های جدید پزشکی: پاهایتان را روی هم نیندازید

یافته‌های جدید پزشکی: پاهایتان را روی هم نیندازید

افراد معمولا هنگام نشستن روی زمین یا روی صندلی و مبل عادات مختلفی دارند و ترجیح می‌دهند هر از گاهی برای تغییر حالت بدن هم که شده نوع نشستن خود را عوض کنند. عده‌ای به رسم عادت هنگام کار، غذا خوردن و انجام کارهای روزمره خود روی صندلی یا مبل، یک پای خود را روی پای دیگر می‌اندازند.

این روش مرسومی از نشستن بین مردم سراسر دنیا به شمار می‌رود. ولی پزشکان و متخصصان دل خوشی از این شیوه نشستن ندارند و معتقدند این حالت خطرات فراوانی را برای فرد به دنبال دارد که آگاهی از آنها و تغییر در این شیوه می‌تواند برای سلامت بدن مفید باشد.

 مجله سلامت درمان گردن درد درمان کمر درد اخبار سلامت اخبار پزشکی

کمردرد و گردن‌درد

ایده‌آل‌ترین روش نشستن روی صندلی از دیدگاه پزشکان به گونه‌ای است که فرد روی صندلی می‌نشیند و دو پای او ‌کنار هم روی زمین قرار می‌گیرد. ولی معمولا این شیوه نشستن در افراد خیلی کم به چشم می‌خورد و اغلب سنگینی بدن را روی یک طرف می‌اندازند و پاها به صورت ضربدر روی یکدیگر قرار می‌گیرد. در این میان، متخصصان ارتوپد بر این باورند که انداختن پاها روی هم در نهایت به بروز درد در ناحیه کمر و گردن منجر می‌شود. انداختن پاها روی هم، استخوان‌های مفصل ران را در حالتی چرخشی قرار می‌دهد و چنین وضعیتی باعث چرخش یکی از استخوان‌های لگن نیز می‌شود. از آنجا که لگن، پایه‌ای حمایتی برای نخاع محسوب می‌شود، چرخیدن مفصل ران و بی‌ثباتی آن فشار بیش از حدی را روی گردن و قسمت میانی کمر وارد می‌آورد. هر چه زمان نشستن به این شکل طولانی‌تر باشد و پاها مدت زمان بیشتری روی هم آویزان باشد، فشار بیشتری روی نخاع وارد می‌شود که احتمال درد در این نواحی بیشتر می‌شود. در واقع، دلیل گردن‌درد و کمردرد بسیاری از افراد و نیز فتق دیسک در آنها شیوه غلط نشستن‌ روی صندلی است. مناسب‌ترین نوع نشستن روی صندلی حفظ زاویه ۹۰ درجه بین ساق و مفصل ران پاست. این شیوه از فشار به گردن و کمر جلوگیری می‌کند.

ایجاد اختلال در وریدهای پا

پزشکان بر این باورند که انداختن پاها روی یکدیگر خطر بروز وریدهای عنکبوتی را در ناحیه پاها افزایش می‌دهد. این احتمال در زنان ۵۵ و در مردان ۴۵ درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل وراثتی و ژنتیک، بارداری، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ایستادن و نشستن‌های مداوم و طولانی در شکل‌گیری وریدهای عنکبوتی نقش بسزایی دارد. انداختن پاها روی یکدیگر فشار روی وریدهای پا را ـ که مسئولیت برگشت خون به قلب را به عهده دارد ـ افزایش می‌دهد. فشار وارده روی یکی از پاها مانع از برقراری جریان مناسب خون می‌شود و ضعیف شدن و صدمه دیدن به عروق پا را به همراه دارد. در این صورت، خون در وریدها تجمع می‌یابد و وریدهای عنکبوتی را شکل می‌دهد.

بالا رفتن فشار خون

متخصصان معتقدند انداختن پاها روی هم باعث بالارفتن موقت فشار خون می‌شود. خونی که در پاها جریان می‌یابد باید برخلاف جاذبه به قلب بازگردد. این یکی از عملکردهای حیاتی بدن به شمار می‌رود و وقتی پاها روی هم انداخته می‌شود، مقاومت نسبت به جریان خون بالا می‌رود. در نتیجه، فشار خون بدن بالا می‌رود تا از این طریق بتواند خون را به قلب برگرداند. در این لحظه معمولا فرد متوجه بالا رفتن فشار خون نمی‌شود، ولی تکرار و تداوم این حالت می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای بدن به دنبال داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد انداختن پاها روی هم خطر بالا رفتن فشار سیستولیک را تا ۷ درصد و فشار دیاستولیک را تا ۲ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، این کار فشار زیادی روی مفاصل ران ایجاد می‌کند و باعث تجمع خون در پاها می‌شود که در نهایت موجب التهاب عروق تحتانی پاها و در نتیجه بالا رفتن احتمال لخته شدن خون در داخل عروق می‌شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند از انداختن پاها روی هم در دراز مدت و بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در فواصل متوالی پاها را در حالت ۹۰ درجه روی زمین قرار دهید یا کمی راه بروید.

مجله سلامت درمان گردن درد درمان کمر درد اخبار سلامت اخبار پزشکی

اثر روی اعصاب و عروق پا

انداختن پاها روی هم نه تنها جریان بازگشتی خون به قلب را دچار اختلال می‌کند، بلکه روی اعصاب و وریدهای پاها نیز اثر منفی به جا می‌گذارد. انداختن پاها به صورت ضربدر روی یکدیگر عصب ناحیه زیر زانو و اطراف آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فشار وارد شده باعث بی‌حسی و فلج موقت برخی ماهیچه‌های اطراف پا می‌شود و به دلیل بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن پا، فرد قادر به بالا آوردن آن نخواهد بود. این احساس موقتی است و با هر بار انداختن پاها روی یکدیگر این احساس تکرار می‌شود و باعث بروز بی‌حسی بلندمدت در ناحیه پاها به دلیل آسیب وارده به اعصاب این ناحیه می‌شود. البته پزشکان بر این باورند چنانچه فرد هر ۲ تا ۴ دقیقه پاها را از روی هم بلند کند، احتمال آسیب اعصاب پا کاهش می‌یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*