لیر ترکیه به پایین ترین ارزش تاریخی رسید

0

طی روزهای گذشته و از ابتدای سال جاری، لیر ترکیه در حال تجربه بحران شدید و کاهش قابل توجه ارزش است.

همسر اردوغان قیمت لیر ترکیه بیوگرافی اردوغان ارزش پول ترکیه
ارزش لیر ترکیه در آخرین معاملات صورت گرفته طی روز گذشته به ۲.۷۴ لیر در برابر یک دلار کاهش یافت که این میزان پایین ترین نرخ ارزش لیر در برابر دلار در تاریخ این ارز است.

رسانه های ترکیه تقویت ارزش دلار در بازار جهانی را دلیل این کاهش عنوان کرده اند اما آنچه مسلم است وقوع آن در ادامه روند کاهشی ارزش لیر طی ماه های گذشته است.

همسر اردوغان قیمت لیر ترکیه بیوگرافی اردوغان ارزش پول ترکیه

لیر از ابتدای سال جاری میلادی سقوط ارزشی ۱۵ درصدی را تجربه کرده است که همین امر این ارز را به یکی از بدترین ارزهای بین المللی از لحاظ عملکرد ارزشی تبدیل کرده است.

طی سال گذشته، بانک مرکزی ترکیه با افزایش نرخ سود بانکی در این کشور از یک سو افزایش تورم و کاهش ارزش لیر را رقم زده است و از سوی دیگر با مقاومت در برابر خواسته نخست وزیر ترکیه، بحران سیاسی جدی را در ترکیه ایجاد کرده است که همین بحران سیاسی بحران های اقتصادی و سقوط لیر را تشدید کرده است.

رئیس جمهور ترکیه بارها از افزایش نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی این کشور انتقاد کرده و از مقامات آن خواسته است با کاهش نرخ سود بانکی از افزایش بیش از پیش تورم و در نتیجه بروز نارضایتی و بحران های اجتماعی و سیاسی در این کشور جلوگیری کنند.

بانک مرکزی ترکیه تا کنون در برابر فشار های ریاست جمهوری این کشور مقاومت کرده و نرخ سود بانکی را ثابت نگهداشته است.

آنچه به بحران سیاسی- اقتصادی ترکیه دامن می زدند عدم هماهنگی رئیس جمهور و نخست وزیر در زمینه نرخ سود بانکی است چرا که با وجود انتقاد شدید اردوغان از بالا بودن سود بانک، داوداغلو، نخست وزیر ترکیه نه تنها از مواضع رئیس جمهور این کشور حمایت نکرده بلکه به طور ضمنی از اقدام بانک مرکزی ترکیه نیز حمایت کرده است که همین امر نگرانی ها را نسبت به تشدید بحران های احتمالی سیاسی در آینده در روابط رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه افزایش داده است.

طی دو سال گذشته، روابط جماعت گولن و دولت ترکیه که در طول یک دهه در شرایط مناسبی قرار داشت روندی بحرانی را در پیش گرفته است.

همسر اردوغان قیمت لیر ترکیه بیوگرافی اردوغان ارزش پول ترکیه

تشدید بحران سیاسی موجود در ترکیه می تواند شرایط سیاسی- اجتماعی این کشور را بیش از پیش متشنج کرده و اقتصاد آن را شدیدا تحت تأثیر قرار دهد.

به دلیل وابستگی شدید اقتصاد ترکیه به سرمایه های خارجی، و وابستگی سرمایه داران خارجی به ثبات سیاسی در ترکیه برای ورود و با ادامه حضور، هرگونه بحران سیاسی می تواند به شدت بر اقتصاد این کشور تأثیر گذار باشد.

از سوی دیگر بحران های سیاسی نه تنها از ورود سرمایه های بیشتر به ترکیه جلوگیری می کند بلکه سرمایه های خارجی موجود در این کشور را نیز فراری خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ