کدام دولت شغل بیشتری برای چینی‌ها ایجاد کرد؟

0
پس از وقفه‌ای طولانی‌مدت، مجددا یک مقام ارشد دولت به انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای چینی در دولت قبل پرداخت و نتیجه عملکرد آن دوره را اشتغالزایی برای چینی‌ها عنوان کرد.

به گزارش جهان به نقل از مشرق، انتقاد از سیاست‌های تجاری دولت‌های نهم و دهم خصوصا واردات بی‌رویه، فصل مشترک تمامی جریان‌های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب بود. در دوره احمدی‌نژاد هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان از واردات بی‌سابقه کالاهای چینی انتقاد می‌کردند و بارها بر اصلاح این رویه تاکید داشتند.

متاسفانه دولت سابق توجه چندانی به انتقادات نداشت و کار به جایی رسید که میزان واردات از چین در انتهای دولت احمدی‌نژاد ۵-۴ برابر ابتدای آن دولت رسید.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، با توجه به انتقاداتی که روحانی از سیاست‌های وارداتی احمدی‌نژاد مطرح می‌کرد، این انتظار ایجاد شد که جلوی واردات بی‌رویه خصوصا از مبدأ چین گرفته شود.

واردات از چین سوابق حسن روحانی سوابق اسحاق جهانگیری دولت روحانی بیوگرافی اسحاق جهانگیری آمار واردات از چین

روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه دولت یازدهم نیز بار دیگر از روال واردات بی‌رویه کالاهای چینی در دولت‌های نهم و دهم انتقاد کرد و این انتقاد را با عبارت جالب توجهی مطرح کرد: «دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها.»

اینک با گذشت نزدیک به ۲۰ ماه از دولت یازدهم، بجا است که انتظار داشته باشیم روند واردات بی‌رویه از چین متوقف شده و همانطور که روحانی گفته بود، به جای اشتغالزایی برای چینی‌ها برای کارگران ایرانی شغل ایجاد شود.

این انتظار با سخنان جدید اسحاق جهانگیری در انتقاد از واردات کالاهای چینی در دولت سابق، تقویت هم شده است.

وی روز شنبه در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، با انتقاد از عدم توجه به تولیدات داخل در سالهای گذشته اظهار داشت: طی چند سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت ملت ایران هزینه شد بدون آنکه میزان اشتغال و تولید در این کشور افزایش پیدا کند و تنها باعث گردید تا اشتغال در کشورهایی نظیر چین رونق پیدا کند.

* آمارها چه می‌گویند

انتقادات مقامات ارشد دولت از اشتغالزایی دولت احمدی‌نژاد برای چینی‌ها در حالی است که آمار گمرک نشان می‌دهد واردات از چین در دولت فعلی به مراتب بیش از دولت گذشته است.

از آنجا که دولت یازدهم از مردادماه ۱۳۹۲ روی کار آمد، اگر تمامی سال ۱۳۹۲ را نیز جزو عملکرد این دولت محسوب کنیم و به طور مشابه تمامی سال ۱۳۸۴ را جزو دوره عملکرد دولت احمدی‌نژاد حساب کنیم، آمار گمرک نشان می‌دهد رشد واردات از چین در دولت فعلی بیش از دولت سابق است. اگر از اصطلاح مورد علاقه روحانی و جهانگیری استفاده کنیم باید گفت: دولت یازدهم شغل بیشتری برای چینی‌ها ایجاد کرده است.

واردات از چین سوابق حسن روحانی سوابق اسحاق جهانگیری دولت روحانی بیوگرافی اسحاق جهانگیری آمار واردات از چین

واردات از چین سوابق حسن روحانی سوابق اسحاق جهانگیری دولت روحانی بیوگرافی اسحاق جهانگیری آمار واردات از چین

در سال گذشته ارزش واردات از چین به ۱۲.۵ میلیارد دلار و وزن آن به ۵.۳ میلیون تن رسید که به ترتیب نسبت به سال قبل از آن ۲۸ و ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

منبع : مشرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ