جمله “خدا بد نده” مخالف قطعی آموزه قرآن است / شریکی که سر فرزند امام صادق (ع) کلاه گذاشت!

0
ما وقتی کسی را می بینیم که آسیب جسمی به او وارد یا دچار ضرر مالی شده غالباً این جمله را به زبان می آوریم: «خدا بد نده!» اما این جمله کاملاً غلط و مخالف آموزه های قرآنی است! چون قرآن می فرماید خدا به شما بدی نمی دهد و مقصر کمی ها، کاستی ها و حتی آسیب ها خودتان هستید.

مسلمانان که در جنگ احد هفتاد کشته دادند و شکست خوردند، از پیامبر مى پرسیدند: چرا ما شکست خوردیم؟ خداوند خطاب به پیامبرش مى فرماید به آنها بگو: شما دو برابر این تعداد سال قبل در جنگ بدر، به دشمن ضربه وارد کردید. شما از آنها هفتاد کشته و هفتاد اسیر گرفتید، به علاوه شکست امسال به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نکردن خودتان از فرماندهى بوده است. یعنی مسئولیت شکست گردن خودتان است.

در آیه ۱۶۵ سوره آل عمران می خوانیم:
«أَوَلَمَّا أَصَابَتْکُم مُّصِیبَهٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَیْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَـذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِندِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.»
«آیا هنگامی که آسیبی به شما رسید که شما خود دو چند آن رسانده بودید، گفتید: این آسیب از کجا رسید؟ بگو: از جانب خودتان هر آینه خدا بر هر چیزی تواناست.»
                                                                                                                                                        ***
سه نکته:
* خدا بد نمی دهد!
ما وقتی به عیادت بیماری می رویم یا کسی را می بینیم که آسیب جسمی به او وارد و یا دچار ضرر مالی و… شده،  غالباً این جمله را به زبان می آوریم: «خدا بد نده!»
مطابق مفهوم آیه فوق و چند آیه دیگر این جمله کاملاً غلط و مخالف آموزه های قرآنی است! چون قرآن می فرماید خدا به شما بدی نمی دهد و مقصر کمی ها، کاستی ها و حتی آسیب ها خودتان هستید و خدا جز خوبی به شما نمی دهد.
** شریکی که سر فرزند امام صادق (ع) کلاه گذاشت!
وقتی به روایات گوناگون که به مباحث اقتصادی ارتباط دارند نگاهی گذرا می اندازیم می بینیم بسیاری از عملکردهای ما در این بخش غلط است و در نتیجه به مشکلات اقتصادی بر می خوریم. مثلاً امام صادق (ع) وقتی مشاهده کردند که فرزندشان اسماعیل در کنار خانه خدا دعا می کند که خدا ضررش را در تجارت جبران کند به او فرمودند که خدا دعایت را مستجاب نمی کند! زیرا با کسی شراکت کرده ای که آدم سالمی نبوده (شرابخوار بود) و حالا نتیجه این بی فکری ات ضرری است که متحمل شدی.
*** مشکلات از بی عرضگی ماست نه تحریم!
آیت الله جوادی آملی می گوید: ایران  یک درصد جمعیت دنیا را در مقابل ده درصد از منابع دنیا اعم از نفت، انرژی، معادن، دریا و زمین های حاصلخیز داراست و اگر در جامعه رفاه دیده نمی ‏شود از بی عرضگی مسئولان است. بسیاری از گرانی ها محصول اختلاس ها، دزدی ها و بی کاری ها است و مسئولان سعی نکنند همه مشکلات را به گردن تحریم ها بیندازند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ