لیگ برتر فوتبال ایران؛ جنگ قهرمانی و بقا به اوج رسید

0

هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران با هشت بازی همزمان برگزار شد تا در فاصله دو هفته به پایان مسابقات، حساسیت در صدر جدول برای قهرمانی و در انتهای جدول برای بقا در لیگ به اوج برسد.

تراکتورسازی با توقف در شهرآورد تبریز مقابل گسترش، برتری دو امتیازی نسبت به نفت را از دست داد اما همچنان به خاطر تفاضل گل بهتر صدرنشین است. نفت و سپاهان با پیروزی مقابل حریفانشان، امیدهای خود برای قهرمانی را افزایش دادند.

با نتایج بازیهای جمعه، تعیین قطعی تیم قهرمان، برندگان سهمیه آسیایی، تیم‌های سقوط کننده و تیم راهیافته به مرحله حذفی، به هفته ۳۰ ام و پایانی لیگ برتر کشیده شد.

اینک تراکتورسازی و نفت با ۵۴ امتیاز اول و دوم هستند، سپاهان با نتایج خوب هفته‌های اخیر ۵۳ امتیازی شد. ذوب آهن بهترین تیم نیم فصل دوم لیگ برتر ۴۸ امتیازی است. فولاد خوزستان و استقلال که در امتداد لیگ به رتبه نخست جدول هم رسیده بودند، حالا پنجم و ششم هستند.

بازی تراکتورسازی و گسترش تبریز در حالی به تساوی رسید که دوسانتوس در نیمه اول برای تراکتورسازی و محسن حسینی در نیمه دوم برای گسترش گل زدند.

تونی الیویرا با انتقاد از پزشکان تیمش گفت: «حبیب گردانی سه روز است به خاطر مصدومیت به تمرین نمی‌آید. نه پزشک به من گفته بود او مصدوم است و نه مسئولان تیم. امروز شیروند را جای او به زمین فرستادم که چهار ماه تمرین نکرده. آقایی هم مصدوم بود.»

پدیده مشهد در خانه با نتیجه ۲-۱ مقابل نفت تهران شکست خورد. نفتی‌ها که با اختلاف چشمگیر، خطرناک‌ترین تیم لحظات تلف شده در لیگ برتر بوده‌اند، بار دیگر در نودمین دقیقه گل برتری را به ثمر رساندند. وحید حمدی‌نژاد و علیرضا عزتی برای نفت گل زدند و تک گل میزبان را محمد غلامی به ثمر رساند.

علیرضا مرزبان سرمربی پدیده در پایان بازی گفت: «سال آینده قطعاً در پدیده نخواهم ماند و همراه با توماس هسلر تیم را ترک می‌کنیم. تیم را رها کردند و مشکلات مالی روی تیم فشار می‌آورد، دیگر نمی‌توانم در پدیده بمانم.»

در تنها بازی بدون گل هفته، ملوان و فولاد خوزستان به تساوی ۰-۰ رضایت دادند. دراگان اسکوچیچ سرمربی فصل قبل ملوان درباره احتمال بازگشت مجدد به انزلی گفت: «ممنونم از این همه تشویق هواداران ملوان، اما من هنوز از فصل قبل طلب دارم!»

راه آهن موفق شد سایپا را ۲-۱ شکست دهد. مجتبی شیری دو گل راه آهن را زد تا تک گل علی زینالی مانع از شکست سایپا نشود.

مجید جلالی سرمربی سایپا در این بازی به خاطر اعتراض به داور از زمین اخراج شد و ضربه‌ای هم به بطری‌های آب زد. او درباره اخراجش به خبرنگاران گفت: «فغانی معلوم نیست چه مشکلی با ما دارد. در بازی با استقلال به جای گرفتن پنالتی و اخراج صادقی، به بازیکن ما کارت داد. در این بازی هم به مراتب بدتر بود. دیگر طاقتم تمام شده.»

استقلال خوزستان که برای بقا می‌جنگد در خانه با نتیجه ۳-۱ به سپاهان اصفهان باخت. محرم نویدکیا و دو بار هم لوسیانو پریرا برای سپاهان گل زدند و مهدی مومنی تک گل میزبان را به ثمر رساند.

ذوب آهن اصفهان با گل‌های کارلوس سانتوز و دانیال اسماعیلی‌فر از سد نفت مسجد سلیمان گذشت.

پرسپولیس هم سرانجام با کادر فنی جدید، طعم پیروزی را چشید و با یک گل بر پیکان چیره شد. مهدی طارمی گل سه امتیازی تیمش را زد. شاگردان برانکو ایوانکوویچ با این برد ۳۳ امتیازی شدند و با قرار گرفتن در جایگاه نهم، دیگر خطر سقوط را احساس نمی‌کنند.

سرمربی کروات پرسپولیس در نشست خبری بعد از بازی گفت برای فصل آینده، پیام صادقیان جایی در برنامه‌های او نخواهد داشت.

سرانجام صبا قم در خانه ۲-۱ به استقلال باخت. شلیک سنگین جاسم کرار، گل اول استقلال را رقم زد و سجاد شهباززاده هم زننده گل دوم بود. در طرف مقابل حسین بادامکی یکی از گل‌ها را پاسخ داد.

لیگ برتر جام خلیج فارس
تیم بازیها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
۱ تراکتورسازی ۲۸ ۱۶ ۶ ۶ ۵۱ ۳۰ ۲۱ ۵۴
۲ نفت تهران ۲۸ ۱۵ ۹ ۴ ۴۱ ۲۵ ۱۶ ۵۴
۳ سپاهان ۲۸ ۱۵ ۸ ۵ ۴۱ ۲۶ ۱۵ ۵۳
۴ ذوب آهن ۲۸ ۱۳ ۹ ۶ ۴۴ ۲۶ ۱۸ ۴۸
۵ فولاد ۲۸ ۱۴ ۶ ۸ ۳۱ ۲۴ ۷ ۴۸
۶ استقلال ۲۸ ۱۳ ۸ ۷ ۳۹ ۲۹ ۱۰ ۴۷
۷ سایپا ۲۸ ۱۰ ۸ ۱۰ ۳۳ ۳۰ ۳ ۳۸
۸ صبای قم ۲۸ ۸ ۱۰ ۱۰ ۲۵ ۳۱ ۶- ۳۴
۹ پرسپولیس ۲۸ ۸ ۹ ۱۱ ۲۹ ۳۳ ۴- ۳۳
۱۰ پدیده ۲۸ ۶ ۱۳ ۹ ۲۳ ۲۵ ۲- ۳۱
۱۱ گسترش فولاد ۲۸ ۵ ۱۳ ۱۰ ۲۸ ۳۷ ۹- ۲۸
۱۲ ملوان ۲۸ ۵ ۱۲ ۱۱ ۲۵ ۳۲ ۷- ۲۷
۱۳ استقلال خوزستان ۲۸ ۴ ۱۴ ۱۰ ۳۲ ۴۲ ۱۰- ۲۶
۱۴ پیکان ۲۸ ۴ ۱۳ ۱۱ ۱۳ ۲۵ ۱۲- ۲۵
۱۵ راه‌آهن ۲۸ ۶ ۷ ۱۵ ۲۳ ۴۶ ۲۳- ۲۵
۱۶ نفت‌ م.سلیمان ۲۸ ۳ ۱۳ ۱۲ ۱۸ ۳۵ ۱۷- ۲۲
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ