بزرگترین چاه نفت جهان کجاست؟ نقش آمریکا چیه؟

0

شبکه اسکای نیوز آمریکا فاش کرد یمن بزرگترین چاه نفت جهان را دارد و آمریکا و دولت (سابق یمن) عمدا این مساله را پنهان کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، واشنگتن با مقامات سابق یمن وارد عمل شد تا این راز بزرگ یعنی وجود بزرگترین چاه نفت جهان در یمن، فاش نشود.

کاریکاتور اوباما کاریکاتور آمریکا عربستان و یمن صداقت آمریکا چهره واقعی آمریکا

این چاه در امتداد چاههای نفت عربستان و بخشی از عراق قرار دارد و آمریکا همه تلاش خود را برای پنهان کردن این خبر، به کار گرفته است.

به گزارش اسکای نیوز، بزرگترین منبع نفت جهان به ذخایر نفتی در یمن می رسد که بخش کوچکی از آن در عمق هزار و هشتصد متری در عربستان در منطقه مرزی به نام الجوف واقع است اما ذخایر بزرگ در زیر زمین یمن است و از نظر ذخایر، اولین در جهان به شمار می رود.

اگر عربستان سی و چهار درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، کشف این چاههای نفت در یمن، باعث می شود این کشور سی و چهار درصد ذخایر جهان را داشته باشد.

در همین رابطه شارل ایوب در مقاله ای در روزنامه الدیار لبنان نوشت به نظر می رسد جنگی که در یمن صورت گرفته و آمریکا و عربستان طرفی در آن هستند، درباره چاههای نفت بوده است به طوری که دولت سابق یمن قصد داشت شرکت های روسی در کنار شرکت های انگلیسی و آمریکایی وارد شوند اما اختلافی به وجود آمد و اعلام این اکتشاف جدید در یمن منع شد.

اکنون این سوال مطرح می شود که یمن در شرایط کنونی چه آینده ای دارد؟ زیرا ثروتمندتر از عربستان و بلکه ثروتمندترین کشور منطقه خواهد شد و راه تسلط بر این ذخایر بزرگ جهان که اولین در جهان است، چگونه خواهد بود در حالی که نظام یمن ثبات ندارد.

خبرهای تایید نشده حاکیست که عربستان به یمن پیشنهاد کرده است که سالیانه ده میلیارد دلار به آن در ازای دادن امتیاز استخراج نفت از یمن به مدت پنجاه سال بپردازد اما یمن با این پیشنهاد موافقت نکرده است. همچنین شرکت های آمریکایی و فرانسوی پیشنهادهای وسوسه انگیزی ارائه کرده اند اما مشکل اصلی این است که چاهها در مناطق الجوف و مارب واقع است که آمریکایی ها و عربستان سعی دارند از طریق عناصر القاعده کنترل آن ها را در اختیار بگیرند. به همین علت ممکن است در بیست سال آینده درگیری بزرگی درباره انرژی یمن رخ دهد و همچنین درگیری بین مسکو و واشنگتن برسر بهره برداری از نفت در یمن ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ