الکل پتروشیمی شازند باعث افتادن بازار صادرات کفش‌های ایرانی به دست چین و ترکیه شد!

0

این موضوعی است که رییس انجمن متخصصین صنعت کفش کشور اعلام کرده و معتقد است که بازگرداندن سهم ایران از بازارهای هدف که در اختیار چین و ترکیه قرار گرفته، کار راحتی نیست.

علی لشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آمار صادرات انواع پاپوش در ۱۲ ماهه سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار انواع پاپوش صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۲ به لحاظ ارزش پنج درصد و به لحاظ وزن ۹٫۷ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بررسی‌های آمار صادرات شش سال گذشته در این حوزه نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۳ کمترین صادرات مربوط به سال ۱۳۹۳ و بیشترین آن مربوط به سال ۱۳۹۰ با ۱۴۶ میلیون دلار بوده است.

رییس انجمن متخصصین صنعت کفش کشور با بیان این‌که کاهش صادرات یک شبه به دست نیامده و مجموعه اتفاقاتی در سال‌های اخیر سبب این موضوع شده است، اظهار کرد: بخشی از آن مربوط به نوسانات شدید قیمت عرضه مواد اولیه در بورس کالاست که بیشترین بخش آن مرتبط با الکل پتروشیمی شازند اراک بود.

لشگری با بیان این‌که این ماده به عنوان مواد اولیه در صنعت کفش استفاده می‌شود، گفت: قیمت این ماده اولیه در سال‌های اخیر به شدت بالا رفت و باعث شد صادر‌کنندگان ما در قبال تعهدات خود به بازارهای هدف دچار مشکل و ضرر شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری عراق، طولانی شدن انتخابات افغانستان و ناامنی این دو کشور که مهم‌ترین بازار هدف صادراتی را در زمینه کفش تشکیل می‌دهند و در عین حال توزیع قطره‌چکانی الکل شازند اراک سبب شد تا صادرات ما کاهش یابد.

رییس انجمن متخصصین صنعت کفش کشور با بیان این‌که البته با فشارهایی که آوردیم از آذر وضعیت توزیع الکل کمی بهتر شد، گفت: نوسانات به وجود آمده سبب شد در عراق و افغانستان بازار خود را به چین و ترکیه واگذار کنیم.

افزایش ۲۰ درصدی تعرفه ورود کامیون‌های ایرانی به عراق

لشگری با بیان این‌که در هفته گذشته عراق تعرفه ورود کامیون‌ها به کشور خود را حدود ۲۰ درصد افزایش داد، گفت: البته در حال حاضر مسوولان در حال مذاکره هستند؛ هرچند که دقیق نمی‌دانم مربوط به چه نوع کالاهایی است اما در مورد صنعت پلاستیک این موضوع را شنیده‌ام.

وی با بیان این‌که اگر مراقبت‌های دائمی از روند صادرات نشود، دچار مشکل خواهیم شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از صادرات پاپوش ایرانی به کشور‌های عراق، افغانستان و آذربایجان است که بیشترین سهم صادرات را استان قم در اختیار دارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا بازار‌های عراق و افغانستان را مجددا بازپس گیریم.

رییس انجمن متخصصین صنعت کفش کشور با بیان این‌که وقتی سهم بازار صادراتی را از دست می‌دهیم جایگزین‌ کردن آن به راحتی قبل نیست، گفت: این در حالی است که ما همچنان در داخل کشور با افزایش قیمت مواد اولیه و در مقابل کشور‌های همسایه با این تورم دورقمی روبرو هستیم.

وی با اشاره به شاخص بهای تولید‌کننده کل در سال گذشته گفت: این شاخص در پایان اسفند‌ سال ۱۳۹۲ برابر ۳۴٫۵ درصد بود که در سال گذشته به ۱۴٫۸ درصد کاهش یافت. در همین حال در صنعت کفش شاخص بهای تولید‌کننده از ۴۸٫۶ درصد به ۲۲٫۱ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که قیمت تمام شده در صنعت کفش از میانگین بالاتر است. از سوی دیگر نوسانات شدید نرخ ارز و همچنین تحریم‌ها هزینه واردات ما را در مقابل رقبا بیشتر کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ