خانه / بورس و سهام / گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / سرمایه گذار موتور سوار نیست که کلاه ایمنی بخواهد

گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / سرمایه گذار موتور سوار نیست که کلاه ایمنی بخواهد

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۴٫۰۲٫۱۴ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۰۵ واحد کاهش به رقم ۴۶۸۰۷ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۶۲۵ واحد کاهش عدد ۱۳۰۸۴۰ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۲۸۷ واحد کاهش به رقم ۲۷۵۵۸ واحد رسید.

همچنین در این روز “مبین” با ۳۷ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “شبندر” با ۵۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۱۱ واحد کاهش به رقم ۷۲۷ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۸۰۹ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۰۶۳ میلیارد ریال رسید.

به لطف ایجاد روند تعادلی در بازار سرمایه شاخص کل مدار ۶۴ هزار واحدی را هم فتح کرد تا مرغ تخم طلای ما تبدیل به کلاغ بد خبر شود. فقط خدا رحم به سهامداران کرد که بیانیه لوزان صادر شد و گرنه معلوم نبود تا امروز چه بلایی بر سر شاخص و سهام شرکت ها و سرمایه گذاران آمده بود البته با این روند و اتفاقاتی که ما امروز شاهد آن هستیم بعید نبود که عدم توافق سیاسی منجر به رشد شاخص ها و شکل گیری روند صعودی در بورس شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ادامه سریال شاهکارهای بورس امروز هم شاهد تأخیر در معاملات سهام پتروشیمی مبین بودیم ظاهراً باید دو ساعت اول بازار را سهامداران مشغول جمع آوری رونما برای “مبین” باشند تا شاید رخست انجام معامله را بدهد البته وقتی در یک بازار سراسر قرمز تنها سبز بازار باشی باید هم برای اهالی بازار ناز کنی هر چند که این ناز کردن ها تا یک جایی خریدار داره و اگر قرار باشه شورش را درآوری قطعاً نازکشی هم نخواهد ماند از سویی دیگر سهامدار عمده “مبین” هم امروز کم نگذاشت و بیش از ۵۲ میلیون سهم عرضه کرد. هرچند که در ساعت ۱۶:۰۰ امروز مجدداً هشت میلیون از سهام معامله شده ابطال شده و دوباره به پرتفوی سهامدار عمده بازگشت.

اما به بازار سرمایه باز می گردیم به جایی که بر اساس تشبیه مجری توانا و آشنا به بورس برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو همانند اتوبانی است که باید سهامدار موتورسوار برای عبور از آن کلاه ایمنی به سر داشته باشد!

واقعاً هدف از برگزاری چنین برنامه های بی هدف و بی محتوا را نمی فهمیم، مشخص نیست نحوه انتخاب کارشناسان، مجریان و سؤالات اینگونه برنامه ها برچه اساس و مبنایی است، ما که از برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب چیزی دستگیرمان نشد جز آنکه مقصر ضرر و زیان سهامداران خودشان هستند اما شاید بد نباشد در همین گزارش جهت اطلاع بزرگواران عزیز مثال مجری برنامه را اندکی اصلاح کنیم.

برادر ارجمند، اینکه بازار سرمایه را به یک اتوبان تشبیه کردید کاملاً درست است اما باید خدمتتان عرض کنیم سهامداری که امروز پس از زیان قابل توجه سال ۹۳ در این بازار مانده موتور سوار نیست بلکه تریلی ۱۸ چرخی است که با آگاهی از خطرات و عواقبی که این بازار ممکن است به همراه داشته باشد همان سال گذشته موتور خود را بر زمین نهاد و سوار بر تریلی شد اما اگر می ببنید که امروز با تمام این اوصاف به زیان نشسته و کمر خم کرده است علتش خرابی این اتوبان و تکان های شدیدی است که موانع و دست اندازهای این اتوبان پیش چشمش قرار داده، اگر امروز با سابقه ترین و حرفه ای ترین رانندگان این اتوبان با چشمانی نگران و هراسان یک چشم به آیینه عقب و یک چشم به جلو دوخته اند برای آن است که با گذر از مانع قبلی در انتظار دست انداز جدید دیگری هستند. چون اعتماد خود را به این اتوبان از دست داده اند.

امروز بسیار جای آن پلیس بزرگراه که با تابلوی ایست جلوی سرعت خودروها را در این اتوبان می گرفت خالی است که اعلام کند جاده لغزنده است با زنجیر چرخ حرکت کنید.

حرفی نیست جز اینکه بگوییم در این جاده لغزنده و پرمانع که رانندگان محلی با تریلی کم می آورند هیچ جایی برای خارجی های لوکس سوار نیست چراکه راننده خارجی اولین شرطش برای ورود به این اتوبان وجود قانون، تابلوی راهنما و هموار بودن است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*