اگر امروز حضرت علی(ع) حضور داشت به دنبال چه بود؟ / داستانی از قاطعیت امیرالمؤمنین نسبت به بیت المال

0

بیت المال، در نظام اقتصادی اسلام، بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده و از جایگاهی ویژه برخوردار است. هدف از بیت المال، تأمین اهدافی بلند در حرکت تکاملی انسان به سوی سعادت و معنویّت و قرب الهی است. امیرمؤمنان علی (ع) سردمدار و اسوه رعایت عدالت و تقسیم عادلانه بیت المال به گونه ای که خیلی از اشراف و بزرگانی که برای خود سهم ویژه ای قائل بودند از او ناراحت بودند. این امر باعث شده بود که حتی برخى از طرفداران تبعیض و انحصار طلبها به معاویه بپیوندند.

در کتاب بحار الانوار روایت جالبی به شرح زیر نقل شده که نشان از قاطعیت حضرت در امر بیت المال دارد:
«عده اى از دوستان على علیه السلام به حضور حضرت رسیدند و گفتند:
– چنانچه افراد سیّاس و انحصار طلبها را با پول راضى کنى براى پیشرفت امور شایسته تر است. امام على علیه السلام از این پیشنهاد خشمگین شد و فرمود:
– آیا نظرتان این است به کسانى که تحت حکومت من هستند ظلم کنم و حق آنان را به دیگران بدهم و با تضیع حقوق آنان یارانى دور خود جمع نمایم!؟ به خدا سوگند تا دنیا وجود دارد و آفتاب مى تابد و ستارگان در آسمان مى درخشند، این کار را نخواهم کرد. اگر مال، از آن خودم بود آن را به طور مساوى تقسیم مى کردم، چه رسد به اینکه مال، مال خداست.
سپس فرمود:
– اى مردم! کسى که کار نیک را در جاى نادرست انجام داد، چند روزى نزد افراد نا اهل و تاریک دل مورد ستایش قرار مى گیرد و در دل ایشان محبت و دوستى مى آفریند؛ ولى اگر روز حادثه بدى براى وى پیش بیاید و به یاریشان نیازمند شود، آنان بدترین و سرزنش کننده ترین دوستان خواهند شد.» (بحار، ج ۴۱، ص ۱۰۸ و ۱۱۱)
سه نکته کوتاه:
* مال، پیشوای ستمگران است 
حضرت علی علیه السلام پس از فتح بصره، گروهی از قاریان و خزانه داران را فرا خواند و دستور داد درهای بیت المال را گشودند. امام با دیدن اموال آن فرمود:
«یا صفراء و یا بیضاء غُرّی غیری، المال یعسوب الظلمه و أنا یعسوب المؤمنین. ای زردها و سپیدها (طلاها و نقره ها) ! غیر مرا بفریبید، مال، پیشوای ستمگران است و من پیشوای مؤمنان.» (الجمل، ص ۱۵۴، چاپ جدید، ص ۲۸۵)
** مسئولین بیشتر مراقب باشند
در این خطاب حضرت به دنیا “ای لذتها و ای زیباییهای زندگی مادّی برو دیگری را فریب بده” درس های بزرگی برای امروز ما نهفته است. وقتی دنیا برای فریفتن مولای متقیان نیز اقدام می کند -و البته ناکام می ماند- پس هیچ یک از ما مستثنا نیستیم و در هر لحظه از زندگی باید مراقب باشیم. خصوصاً مسئولین که بیشتر در کمین وساوس هستند و گاهی مشاهده می شود که به راحتی در خصوص بیت المال دستور هزینه هایی را می دهند که هم اسراف است و هم اتلاف بیت المال مسلمین.
*** اگر امروز امیرالمؤمنین(ع) بود به دنبال چه بود؟
رهبر معظم انقلاب می فرماید: «امروز در نظام اسلامی -نظامی که به اسم اسلام در این کشور تشکیل شده است- چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازمتر است؟ عدالت. یعنی اگر امیرالمؤمنین (ع) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم – که اینجور عشق خودشان را نسبت به آن بزرگوار ابراز میکنند – حضور می داشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال می کرد؟ یقیناً عدالت.» (۸۷/۰۴/۲۶؛ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (ع))
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ