چرا دوربین ۸ مگاپیکسل بهتر از ۱۶ مگاپیکسل است؟

0

کیفیت دوربین گوشی‌‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گوشی مناسب است. با پیشرفت فن‌آ‌وری دوربین‌‌های دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی چندرسانه‌ای همچون اینستاگرام، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دوربین گوشی‌شان تصاویر با کیفیتی ضبط کند؛ اما آیا همه چیز در «مگاپیکسل» خلاصه می‌‌شود؟

مگاپیکسل، اصلی‌‌ترین روشی است که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای قانع کردن خریداران درباره کیفیت دوربین دستگاه مورد نظرشان به کار می‌گیرند و اینکه اغلب مردم هم تصور می‌کنند مگاپیکسل بالا‌تر به معنای کیفیت بهتر است، قابل درک است. در واقع، به لحاظ نظری هم پیکسل‌های بیشتر باید به تصاویر باکیفیت‌‌تر منجر شوند؛ اما آیا این تمام ماجراست؟

بهترین گوشی موبایل

پیکسل‌ها بر توانایی سنسور دوربین در ضبط نور متکی هستند. هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، مب‌تواند پیکسل‌های بیشتری را پشتیبانی کند که اغلب به به تصاویر بهتر و شاداب‌تر منجر می‌شود؛ اما هرچه پیکسل‌های بیشتری به سنسور اضافه شوند، باید کوچک‌تر نیز شوند و هرچه پیکسل‌‌ها کوچک‌‌تر شوند، نور کمتری را می‌‌توانند ضبط کنند که این مسأله به تصاویری «نویز»‌دار و سایه‌دار منجر می‌شود که ‌شادابی لازم را ندارند.

بهترین گوشی موبایل

بهترین گوشی موبایل

یک راه برای غلبه کردن بر این مشکل، باز نگه داشتن طولانی‌‌تر دیافراگم دوربین است تا نور کافی جذب شود؛ اما این راه حل نیز با مشکل بلوری شدن تصویر و کاهش کیفیت آن، به ویژه در شرایط کم نور، همراه است؛ ضمن اینکه به جز LG G۴، گوشی‌های هوشمند امکان کنترل دیافراگم را ندارند.

در عین حال، اگر پیکسل‌ها خیلی بزرگ باشند هم لزوما تصویر حاصل شده به‌‌ همان اندازه باکیفیت نخواهد بود. این‌‌ همان مسأله‌ای است که در مورد دوربین ۴ اولتراپیکسل HTC ONE M۸ صادق است (۴ اولتراپیکسل در واقع دوربینی ۴ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی بزرگ‌تر از حد معمول است). تصاویر گرفته شده با چنین دوربینی معمولا به عکس‌های خوب «بوکه» (افکت مات در نواحی خارج از فوکوس، به خصوص در مورد پرتوهای نور) و نسبتا خوب در شرایط نور کم منجر می‌شود، ولی وضوح و شادابی عکس کاهش پیدا می‌کند، زیرا ۴ مگاپیکسل برای ضبط جزئیات دقیق‌تر ناکافی است. به همین دلیل نیز HTC اولتراپیکسل را کنار گذاشت و در HTC One M۹ از مگاپیکسل معمول استفاده کرد.

بهترین گوشی موبایل

به این ترتیب، سازندگان گوشی‌های هوشمند، مجبورند برای فراهم کردن یک دوربین خوب، ترکیبی مناسب از اندازه سنسور و پیکسل‌ها را در نظر بگیرند. برای نمونه، دوربین آیفون ۶ دارای سنسور ۱/۲.‌۲ اینچ و ۸ مگاپیکسل است، در حالی که گلکسی اس۶ سنسور بزرگ‌تر ۱/۱.‌۹ اینچ با ۱۶ مگاپیکسل دارد. به زبان ساده، هر دو گوشی دوربین‌‌هایی بسیار شبیه به هم دارند که از روش‌‌ها و اجزای متفاوتی برای دستیابی به نتیجه یکسان استفاده می‌کنند.

بهترین گوشی موبایل

بنابراین‌ هنگام خرید گوشی هوشمند تنها به مگاپیکسل آن توجه نکنید و انتظار نداشته باشید دوربین ۱۲ مگاپیکسلی یک گوشی میان ­رده بهتر از دوربین ۸ مگاپیکسلی یک گوشی گران قیمت باشد. در واقع هر چقدر پول بدهید،‌‌ همان قدر عکس‌های باکیفیت خواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ