بهانه جدید برای به تعویق انداختن لغو تحریم‌ها / طرح نظارت بر توافق در سنای آمریکا تصویب شد

0
سنای آمریکا پس از ماهها گفتگوهای دشوار درمورد اینکه کنگره چگونه می تواند در ادامه مذاکرات آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان (روسیه ، انگلیس ، چین ، فرانسه و آلمان ) با ایران اظهار نظر کند سرانجام لایحه ای را تصویب کرد که براساس آن کنگره اجازه پیدا می کند هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند یا با مخالفت احتمالی کنگره روبرو شود.
سنای آمریکا روز پنجشنبه این لایحه را با رای اکثریت قاطع آراء یعنی ۹۸ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرد. اکنون نوبت مجلس نمایندگان آمریکاست که این لایحه را به رای بگذارد و این کار تا هفته آینده انجام خواهد شد.
کاخ سفید اعلام کرد اگر مجلس نمایندگان نیز این لایحه را بدون ایجاد تغییر در آن تصویب کند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آن را امضا خواهد کرد.
جان بینر ( John Boehner ) رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا کمی پس از آنکه این لایحه در سنا تصویب شد در بیانیه ای در حمایت از آن اعلام کرد :« من مشتاقانه در انتظار تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا هستم.»
این لایحه به کنگره ۳۰ روز زمان می دهد تا پس از دستیابی ایران و مذاکره کنندگان به یک موافقتنامه هسته ای ، آن را بررسی کند. در این مدت اوباما اجازه نخواهد داشت تحریم های آمریکا علیه ایران را که به تصویب کنگره رسیده است به طور موقت نادیده بگیرد.
اگر سنا و مجلس نمایندگان قطعنامه ای را در مخالفت با این موافقتنامه تصویب کنند، اوباما به هیچ وجه نمی تواند از تحریم های کنگره علیه ایران صرفنظر کند. تحریم های کنگره بخش اعظم تحریم های آمریکا را علیه ایران به خود اختصاص می دهد.
این تحریم ها فقط توسط کنگره می تواند به طور دائم لغو شود.
میچ مک کانل ( Mitch McConnell ) رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت قانونگذاران یک بحث دیگر را برسر موافقتنامه هسته یا نهایی با ایران پشت سر گذاشتند. اما اشتباه نکنید، این پایان ماجرا نیست.
سناتور دموکرات بن کاردین ( Ben Cardin ) از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا و از حامیان این لایحه علیه ایران گفت هر دو حزب در مورد بی اعتماد بودن به ایران توافق دارند.
روند تصویب این لایحه با پیچیدگی ها و کشمکش هایی بین جمهوریخواهان و دموکرات ها ازجمله بحث برسر دعوت جمهوریخواهان از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس همراه بوده است.
سناتور جمهوریخواه تام کوتون ( Tom Cotton ) که ماه مارس با نوشتن نامه ای به مقامات ایران اعلام کرده بود یک موافقتنامه هسته ای تنها تا زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکاست ادامه خواهد یافت تنها سناتوری بود که در رای گیری روز پنجشنبه سنا به این لایحه رای منفی داد.
اوباما مدتها بود تهدید می کرد این لایحه را وتو خواهد کرد زیرا باعث به خطر افتادن مذاکرات با ایران می شود. ایران و شش قدرت جهان قرار است تا ضرب الاجل ۳۰ آوریل که خودشان تعیین کرده اند به یک موافقتنامه نهایی دست یابند که براساس آن برنامه هسته ای ایران در ازای لغ. تحریم هاعلیه این کشور محدود خواهد شد.
اما اوباما پس از حمایت بسیاری از دموکرات ها از این لایحه موافقت کرد نسخه اصلاح شده آن را تایید کند.
منبع : جام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ