در دوران اقتصاد آزاد قوانین دوران جنگ اجرا می شود/مردم را از بورس گریزان نکنید

0
همانند دانش آموزان کلاس اولی به صنایع دیکته می کنند، به عبارتی ساده تر در دوران شرایط اقتصادی آزاد قانون دوران جنگ اجرا می شود. برهمین اساس مجموعه عواملی که در بخش واقعی اقتصاد اتفاق می افتد، کمک به بنگاه های اقتصادی نمی کند.
تحلیل بورس امروز اخبار بورس امروز

کنگره سنای آمریکا در حالی به دنبال تصویب افزودن الحاقیه و بندهای اضافه در تفاهم نامه هسته ای ایران بود که ۱۵۰ نفر از نمایندگان این کنگره مصوبه ای دادند که حتی به نفع تفاهم نامه هسته ای ایران نیز شد. از همین رو باید دید چرا در شرایطی که ایران و آمریکا به دنبال ایجاد فضای کنسول گری هستند، سرمایه گذاران جدید خارجی به فعالیت در بازار ایران فکر می کنند و قیمت کامودیتی ها بالا و نرخ بهره بانکی پایین آمده، عرضه سهام در بورس بیشتر از تقاضای آن است؟ ریشه این مشکل کجاست؟

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر تنها بحران سیاسی که داریم مربوط به بحث یمن و عربستان است که به نظر بنده به بورس ایران ارتباطی نداشته و موضوع روز بازار ما نیست، بطوریکه می توان به جرأت گفت که در ایران اتفاق منفی سیاسی وجود ندارد.

روند بورس عاقبت تصمیمات گذشته دولت و مجلس است

علیرضا عسگری مارانی افزود: اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم، بایستی به دنبال پاسخ این سوال بود که چرا این اتفاقات منفی در بازار سرمایه و بورس روی داده است؟ البته بنده معتقدم بخشی از عوامل آن به تأثیر تصمیمات گذشته دولت و مجلس در خصوص نرخ بهره مالکانه معادن، نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها و ابهامات پالایشگاهی ها بر می گردد که طی ماه های گذشته افزایش یافتند؛ اما با کاهش قیمت های جهانی اصلاح نشدند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت گاز پتروشیمی ها پس از گذشت حدود یک ماه و نیم همچنان با نرخ ۱۳ سنت محاسبه می شود؛ یا در مواردی گذشته را شخم زده و با تصمیم مسئولان، شرکت ها مجبور می شوند صورت حساب سال های قبل خود را امروز و با نرخ های جدید پرداخت کنند و یا پالایشگاهی ها نیز همچنان در تلاطم ابهامات گرفتارند و سنگ آهنی ها هم که به معنای کامل مرده اند. فولاد و سیمان نیز که در حال حاضر تقاضایی برای محصولات آنها وجود ندارد و در حالی سال گذشته فروش نقدی داشتند، امسال محصولات خود را نسیه و به صورت شش ماهه می فروشند.

همانند دانش آموزان کلاس اولی به صنایع دیکته می کنند

وی در بیان سایر مشکلات موجود بر سر راه صنایع و شرکت های بورسی گفت: دولت به مثابه عادت همیشگی خود حقوق و دستمزد و قیمت حامل های انرژی را بالا برده؛ حال آنکه در مقابل به صنایع و شرکت ها بخشنامه صادر می کند قیمت ها را بدون اجازه دولت افزایش ندهید، وگرنه پرونده خاطیان و متخلفان را به تعزیرات حکومتی می فرستند. همانند دانش آموزان کلاس اولی به صنایع دیکته می کنند، به عبارتی ساده تر در دوران شرایط اقتصادی آزاد قانون دوران جنگ اجرا می شود. برهمین اساس مجموعه عواملی که در بخش واقعی اقتصاد اتفاق می افتد، کمک به بنگاه های اقتصادی نمی کند.

هزینه شهرسازی شما کنار کارخانه ها را صنایع می پردازند

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: اگر صنعت به صنعت نگاه می کنیم، آثار این مشکلات به وضوح مشاهده می شود؛ به عنوان مثال سال گذشته تولید سیمانی ها یک ماه متوقف شد، اما مسئولان امسال به دنبال توقف ۱٫۵ ماهه هستند. از طرفی، محیط زیست نیز کارخانجات را به خاطر آلایندگی جریمه می کند. به عنوان مثال روزی که مجتمع هایی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سیمان آبیک راه اندازی شدند، خبری از شهر در نزدیکی آنها نبود. اما الآن سازمان محیط زیست آنها را بابت مجاورت با شهر و آلایندگی جریمه می کند و کارخانجات این جریمه را در حالی می پردازند که این هزینه قابل قبول نیست. علاوه بر این ها، دولت در سال جاری مالیات بر ارزش افزوده را از هشت به ۹ درصد افزایش داده و این درصد هر سال اضافه می شود که همزمان با افزایش این متغیر، نمی توان قیمت های فروش محصولات را افزایش داد.

نمی توانیم همه چیز را فدای بورس کنیم

عسگری مارانی افزود: از طرفی دیگر طی سال گذشته فروش بنگاه ها بصورت نقدی بود، اما الآن نسیه می فروشند و در مقابل در حالی سال قبل بهای گاز مصرفی ۴۵ روزه پرداخت می شد که در حال حاضر بایستی این هزینه ها شش روزه تسویه شود و این موارد همگی جریان نقدینگی شرکت ها را نیز تغییر داده است که همگی از مشکلات بخش واقعی اقتصاد می باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در حالی فعالان بازار و سرمایه گذاران خواهان رفع این مشکلات توسط دولت و سایر نهادهای ذیربط هستند که ما را متهم می کنند و می گویند نمی توانیم همه چیز را فدای بورس کنیم. حال آنکه بورس یعنی اقتصاد و آیینه تمام نمای آن؛ وکسی که چنین اعتقادی دارد در هیچ کجای دنیا جایی برای زندگی او وجود ندارد حتی پست ترین کشورها چون این تفکر منسوخ شده است.

بازار سرمایه چگونه مالیات دهد وقتی بازار پول معاف از مالیات است

وی تأکید کرد: امسال بورس تحمل بخشنامه عدم افزایش قیمت را نداشت؛ حال آنکه هزینه های شرکت ها افزایش یافته است. دولت اگر مشکل دارد، یارانه ها را قطع کند. صنعت و تولید که توانی برای جبران کاستی های موجود دولت را ندارد. علاوه بر این، بازار سرمایه چگونه مالیات دهد، اما بازار پول معاف از مالیات باشد. چرا بخش هایی از مالیات فرار می کنند و از بخشی از اقتصاد علاوه بر مالیات بالا، مالیات بر ارزش افزوده هم دریافت شود و در کنار این هزینه ها ، هزینه حمایت از تیم های ورزشی و حمایت از محیط زیست به آن اضافه می شود تا در نهایت سنگینی آن بر دوش سهامداران بورسی بیفتد.

مردم را از بورس گریزان نکنید

وی پیرامون اثرپذیری پایین بازار از اخبار مثبت و خوشایند، اظهار داشت: همه فعالان و سرمایه گذاران بورسی از ابتدای سال تاکنون نسبت به اخبار مثبت و افزایش امید به آینده کم توجهی داشته ایم. حال آنکه بایستی برای سرمایه گذارانی که وارد این بازار شده اند، بستری فراهم شود تا مردم سر این سفره بمانند نه اینکه از آن گریزان شوند. چراکه اگر حقیقی ها و سرمایه گذاران جزء آسیب ببینند، اندکی بعد ما حقوقی ها در بازار تنها می مانیم.

شرکت های بورس و فرابورس در بی ثباتی بازار مقصرند

عسگری مارانی تأکید کرد: با قاطعیت معتقدم در شرایط بی ثبات کنونی در بازار سهام، شرکت های بورس و فرابورس نیز در عرضه های اولیه، نحوه عرضه و قیمت گذاری سهام جدید، تخصیص سهام به خریداران و به ویژه تغییر در مقررات اجرایی طی ساعات کاری معاملات، آن هم زمانی که صف های خرید سنگین سهام برای آنها تشکیل شده بود، دچار اشتباه شدند تا به قول خودشان عدالت رعایت شود؛ حال آنکه تغییر مقررات خود بی عدالتی است. همچنین در ارتباط با عرضه های سنگین سهام در بازار همه اشتباه کردیم و در نتیجه آن مردم هم به عنوان خرد جمعی از بورس گریزان شده اند که البته حق دارند. حال آنکه سرمایه گذار مأمن امن و قابل اعتمادی می خواهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تأکید بر اینکه در ارتباط با بهبود وضعیت فعلی باید همه دست به دست یکدیگر دهیم؛ گفت: برای رسیدن به این هدف بایستی اقداماتی را اجرایی کنیم، در ابتدا باید در خصوص شرایط لازم برای ورود سرمایه های جدید داخلی و خارجی تصمیم گیری کنیم. همچنین باید صورت های مالی شرکت ها توسط حسابرسان خارجی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند براحتی در بازار ایران فعالیت کنند. علاوه بر این موارد، بورس کشور باید مجدد عضو فدراسیون بورس های دنیا باشد.

نقش دولت برای بهبود بورس

وی در خصوص نقش دولت برای بهبود روند معاملات در بورس گفت: در دولت نیز بایستی بابت کاهش ریسک سیستماتیک شورایی تشکیل شود و وزرای صنعت، اقتصاد، نفت و نیرو و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه پیرامون تصمیمات جدید و عواقب و پیامدهای ناشی از مصوبات خود به بحث و بررسی بپردازند تا مصوبه ای صادرنشود که برای بازار ریسک در پی داشته باشد؛ پس از آن نیز این شورا بایستی به دنبال کاهش ریسک هایی باشند که پیش تر ایجاد کرده بودند. ضمن اینکه مسئولان باید بدانند عدم اعتقاد به بورس و بازار سرمایه تفکری اشتباه است؛ چراکه نشاط و شادابی بازار ثانویه است که بازار کالایی را به حرکت در می آورد.

رفتار غلط برخی حقوقی ها

وی به رفتار غلط برخی حقوقی ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد برخی حقوقی ها با بازار قهر کرده اند. حال آنکه ثروت آنها در این بازار است و آیا آنها می توانند با ثروت خود قهر کنند؟ ضمن اینکه ما باید در بازار حضور فعال داشته باشیم و مردم را تشویق کنیم. حتی بایستی دارایی های خارج از بورس و غیر مولد خود را برای افزایش شادابی بازار وارد بورس کنیم و همزمان با این موارد بایستی ریسک هایی که پیش تر به آنها اشاره شد، از سر راه بازار سرمایه مرتفع گردد.

اقتصاد دچار خود تحریمی است

عسگری مارانی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: بایستی توجه داشت که شرایط رکودی فعلی بازار قابل حل است. اما امروز حتی اگر تحریم های خارجی را نیز از فضای اقتصادی کشور برداریم، باز با تحریم های داخلی دولت و نهادهای وابسته به آن و نیز مجلس مواجه هستیم که به نوعی خود تحریمی محسوب می شود. اما علی رغم تمام این مشکلات و سختی ها، معتقدم امسال می توانیم مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ