خانه / بورس و سهام / ۳ دلیل عمده زیان‌دهی سایپا/ عدم تقسیم‌ سود پس از سال‌ها سوددهی

۳ دلیل عمده زیان‌دهی سایپا/ عدم تقسیم‌ سود پس از سال‌ها سوددهی

از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی عملیاتی سایپا، بالا رفتن بهای تمام‌شده تولید، کاهش ۵۳ درصدی تولید و افزایش قابل توجه سهم سربار در تولید هر خودرو بوده است.

به گزارش  فارس، مجمع عادی سالیانه به طور فوق‌العاده شرکت سایپا در ساعت 9 صبح امروز با حضور 87 درصد سهامداران برگزار شد و طبق اساسنامه شرکت، محمود دودانگه رئیس هیات مدیره، ریاست مجمع را بر عهده داست.

بنابراین گزارش فارس، اطلاعات مهم شرکت شامل تولید 306 هزار دستگاه خودرو در گروه سایپا در سال 1391 که کاهش قابل توجه 53 درصد را نشان می‌دهد.

طبق گزارش مجمع، سهم بازار شرکت به حدود 41 درصد کاهش یافته است؛ با این حال شرکت برای ششمین سال پیاپی به عنوان صادر کننده نخست انتخاب شده است و از سال 89 تاکنون بیش از 100 هزار دستگاه خودرو به کشور عراق صادر شده است و  مجموع درآمد صادرات در سال 1391،بیش از 172 میلیون دلار بوده است که رشد 4 درصدی را نسبت به سال 1390 داشته است.

فروش پراید 2059 میلیارد ریال کمتر از بهای تمام شده بوده است، بنابراین زیان عملیاتی در سال 91 بیش از 5052 میلیارد ریال است، در حالی که در سال مالی 90 شرکت 1984 میلیارد ریال سود عملیاتی کسب کرده بود.

از مهمترین دلایل زیان‌دهی عملیاتی، بالارفتن بهای تمام شده تولید و کاهش 53 درصدی تولید و افزایش قابل توجه سهم سربار در تولید هر خودرو بوده است.

رشد تسهیلات دریافتی به دلیل کمبود سرمایه در گردش و افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش سپرده ضمانت نامه‌ها از 10 درصد به 130 درصد در نهایت منجر به رشد 54درصدی هزینه مالی شد و هزینه مالی شرکت به رقم 5162 میلیارد ریال ( بالغ بر 496 ریال به ازای هر سهم ) افزایش یافته است.

همچنین برخی از خریدهای خارجی به صورت نقدی صورت گرفته که این موضوع نیز در افزایش هزینه مالی شرکت موثر بوده است.

درآمد سرمایه‌گذاری‌های سایپا نیز به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

بیش از 3045 میلیارد ریال اقساط معوق فروش اقساطی شرکت‌های سایپا دیزل و رایان سایپا مربوط به سال‌های 90 و قبل از آن است که در بند 4 حسابرسی بیان شده است و با وجود نظر حسابرس، ذخیره‌ای در این خصوص لحاظ نشده است.

البته شرکت معتقد است، که به دلیل در رهن بودن خودرو ها و عدم انتقال سند آن‌ها به خریدار و همچنین اخذ ضمانت کافی از جمله چک و سفته، این مطالبات قابل وصول است.

همچنین 531 میلیارد ریال از ماشین آلات خطوط تولید محصولات تولید چیرمن، کوراند و فیات در شرکت زیرمجموعه بلااستفاده مانده است.

بدهی ارزی شرکت‌های فرعی به ارزش 221 میلیون یورو و 170 میلیون یوان چین، به نرخ ارز مرجع تسعیر شده است.

البته پرداخت بابت اقساط در سال مالی 92 بر اساس ارز منشا داخلی صورت گرفته است که بالاتر از نرخ مرجع است؛ از این بابت تنها 80 میلیارد ریال مربوط به استاندارد 16 است.

همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه گذاری رنا، پپیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان، بیش از 937 میلیارد ریال صرف خرید سهام شرکت سایپا در سالهای قبل کرده‌اند.

سوال و جواب‌ها در این جلسه، برخلاف رویه مجامع به صورت کتبی صورت گرفت.

علاوه بر بند توضیحی 11 حسابرس در خصوص عدم پرداخت سود سال‌های 88 تا 90 برخی از سهامداران عمده، رقم مصوب تقسیمی اما پرداخت نشده به سهامداران به رقم 6854 میلیارد ریال می‌رسد و برخی از سهامداران حقوقی به عدم پرداخت سود نقدی خود در مهلت قانونی ماده 240 قانون تجارت اعتراض کردند.

طبق یادداشت توضیحی، 1-19 و بند گزارش حسابرسی 1-11، این شرکت اعلام کرده که تفاهم با سهامدار عمده برای پرداخت سود نقدی تنظیم کرده است.

نماینده یکی از سهامداران حقوقی، به عدم پرداخت سود سهام خود اعتراض کرد و اعلام داشت که این رویه، سبب خروج حقوقی‌ها و عدم حمایت آن‌ها از سهام سایپا خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام مدیران شرکت در مجمع، ورود سایپا کاشان که قرار بود 2 سال پیش وارد بازار بورس شود، از دستور کار خارج شده است.

همچنین، با توجه به زیان امسال و سود انباشته فعلی، شرکت هنوز مشمول ماده 141 قانون تجارت (نصف سرمایه اگر از بین برود باید مجمع برای بررسی و تصمیم ‌گیری در خصوص انحلال یا ادامه فعالیت تشکیل شود) نشده است، اما در صورت ادامه روند زیان‌دهی، شرکت مشمول این ماده می‌شود.

خط تولید ریو به طور کامل متوقف شده است و خط سراتو نیز نیمه تمام مانده است.

شرکت رنو در تولید خودرو تندر 90 همچنان با شرکت پارس خودرو همکاری می‌کند، اما همکاری کافی نیست و تولید ال-90 هاچ بک به دلیل عدم ورود قطعات امکان پذیر نیست و شرکت منتظر ورود قطعات است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*