اعترافات تکان دهنده وزیر کشاورزی اصلاحات

1
وزیر دولت اصلاحات گفت: شخصا نامه نوشتم و گفتم واقعا آب نیست و از لحاظ منابع آبی داریم رو به بحران می‌رویم، خانم ابتکار بی‌توجه گفت چنین چیزی نیست!

هر روز که می‌گذرد، ادعاها و خاطرات تلخ گذشته تکرار می‌شود. اما تلخی ماجرا زمانی تشدید می‌شود که هیچ مقصری اشتباه خود را نپذیرد و همه را تقصیر دیگری بیاندازد؛ آن هم در شرایطی که اشتباه‌های گذشته به اتفاقات ناگوار امروز ختم شود.

همسر معصومه ابتکار کاریکاتور معصومه ابتکار سوابق معصومه ابتکار سوابق عیسی کلانتری بیوگرافی معصومه ابتکار

یکی از این اتفاقات ناگوار و پدیده‌ای که این روزها مردم با آن دست به گریبان هستند، خشکسالی و کم‌آبی است؛ تا جایی که هر روز و هر لحظه که بر شدت گرما افزوده می‌شود، نگرانی‌ها و هشدارها برای قطعی آب نیز بیشتر می‌شود. به گفته مشاور معاون اول رییس‌جمهور در امور آب و محیط‌ زیست، «در سال‌های گذشته وزارت نیرو جرأت اعتراف به واقعیت را نداشت، اما حالا بحران خشکسالی به اندازه‌ای رسیده که مسوولان متوجه قهقرای کشور شده‌اند، زیرا در حال حاضر جمعیت کشور با سرانه کمتر از ۹۰۰ مترمکعب آب در سال زندگی می‌کنند و این از نظر استانداردهای جهانی یعنی رخداد فاجعه بزرگ.»

نکته مهم در این میان، آن است که حتی مقامات کنونی دولت یازدهم که در حال حاضر نگران خشکسالی و بحران کم‌آبی کشور هستند، در گذشته و در زمانی که می‌شد جلوی بحران کنونی را گرفت، باور نداشتند که مشکل وجود دارد و باید برای آن تدبیر کرد.

عیسی کلانتری در همین رابطه با ذکر خاطره‌ای در بنیاد ملی ایرانیان، تاکید می‌کند: «اشتباه‌ مدیریتی در دوره‌های گذشته باعث رسیدن به این نقطه شده است.»

به گفته وی، «زمانی آمدیم گفتیم سیاست‌گذاری‌ها برای منابع کشور در راستای توسعه پایدار باشد، اما عده‌ای گفتند توسعه پایدار و اصول غربی را کنار بگذارید. خودم در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی به خانم معصومه ابتکار [رییس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست] شخصا نامه نوشتم و گفتم واقعا آب نیست و از لحاظ منابع آبی داریم رو به بحران می‌رویم. ایشان بی‌توجه شد و گفت چنین چیزی نیست.»

کلانتری یادآور می‌شود: «من گفتم اگر می‌خواهیم به جمعیت ۱۵۰ ‌میلیون نفر برسیم، قبل از هر چیز باید منابع آبی را نجات دهیم و پس از آن توان تولید ما در کشاورزی، تامین غذا برای ۳۳ ‌میلیون نفر است. برای تامین غذای بقیه جمعیت باید به واردات فکر کرد.»

این ادعای عیسی کلانتری درباره معصومه ابتکار در شرایطی است که این روزها معصومه ابتکار که در رأس سازمان حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد، پس از سال‌ها نگران بحران آبی به‌وجود آمده در کشور شده است.

وی در یکی از سخنان خود درباره بحران به‌وجود آمده در رابطه با کم‌آبی و خشکسالی گفته است: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ایران ۱۱ برابر شرایط فعلی می‌شود.»

ابتکار در جای دیگر نیز عنوان کرده است که «در هیچ کجای ایران آب را درست مصرف نمی‌کنیم و این رویه باید همه جا تغییر کند؛ کشاورزی که ٩٣ درصد آب کشور را مصرف می‌کند باید تا ٣٠ درصد با افزایش راندمان مصرف را کاهش دهد، در بخش صنعت و شهری هم همین‌طور.»

همسر معصومه ابتکار کاریکاتور معصومه ابتکار سوابق معصومه ابتکار سوابق عیسی کلانتری بیوگرافی معصومه ابتکار

رییس سازمان محیط‌زیست همچنین این روزها تاکید دارد که «همه باید بدانند ادامه این روند و سیاست‌های گذشته انتقال آب بین حوزهای دیگر جواب‌گو نیست و باید الگوی مصرف تغییر کند و این یک همت ملی طلب می‌کند.»

سخنان امروز معصومه ابتکار، تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای وی را پس از دو دولت و با توجه به خاطره عیسی کلانتری نشان می‌دهد. او که در ۸ سال دولت اصلاحات رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود، نقش کلیدی در تصمیم‌سازی‌ها در حوزه محیط‌زیست داشته است.

حالا و پس از گذشت این مدت، به نظر می‌رسد که تا حدودی برای جبران اشتباه‌های گذشته دیر باشد، اما ضرب‌المثلی وجود دارد که «هر وقت ماهی را از آب بگیری، دیر نیست.» بر این اساس، از مسوولان دولت این توقع می‌رود که به جای مرور اشتباه‌های گذشته، به فکر آینده باشند؛ به طوری که اگر امروز به باور مشکلات و چالش‌های کنونی کشور رسیده‌اند، راهی برای درمان آن پیدا کنند تا مساله از این حادتر نشود.

منبع: افکار نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    آنوقت هی تبلیغ ازدیاد جمعیت بکنید. این کشور فقط برای ۳۰ میلیون نفر قابل استفاده است نه ۸۰ میلیون. برنامه جلو گیری از ازدیاد جمعیت را دوباره اجرا کنید خصوصا در قشر بی سواد.