تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴

0

شاخص کل بورس ۲۴۶ واحد رشد کرد و به رقم ۶۳،۳۱۶ واحد رسید . نماد شبندر با ۵۴ واحد ووبملت با ۴۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۴۶٫۴ میلیارد تومان رسید که مبین با ۱۱ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۷۲۹ واحد رسید . جم و مارون بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در بازار فرابورس به رقم ۶۱٫۶ میلیارد تومان رسید که هرمز با ۱٫۴ میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معامله بود .

قیمت فلزات در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی آلومینیوم با قیمت ۱۸۵۲ دلار، مس با قیمت ۶۳۶۳ دلار، سرب با قیمت ۲۰۳۳ دلار و روی با قیمت ۲۳۳۰دلار برای هر تن مورد معامله قرار گرفتند. هرسکه بهار آزادی نیز با قیمت ۹۳۱ هزار تومان معامله گردید.

هر دلار آمریکا با قیمت ۳۳۰۰ تومان، هر یورو با قیمت۳۷۳۵ تومان و هر پوند با قیمت ۵۱۶۷ تومان در بازار آزاد مبادله شد.

مهم ترین اخبار اقتصادی

خبری شنیدیم در مورد پذیرش تعاونی‌ها در بورس، عضو شورای عالی بورس همچنین با اشاره به ضرورت سهم تعاونی‌های سهامی عام از سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت‌های بورس گفت: این میزان طبق برنامه پنجم توسعه باید به ۵۰ درصد می‌رسید به عبارتی دیگر سهم تعاونی‌های سهامی عام از سرمایه‌گذاری جدید افزایش یابد. عضو شورای عالی بورس با اعلام این خبر که موافقت اولیه رئیس سازمان بورس با حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه صادر شده است، گفت: در نشست مشترک معاونان سازمان بورس و اتاق تعاون ایران روند ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه تسهیل می‌شود. ماشاءالله عظیمی عضو شورای عالی بورس با اشاره به پیگیری‌های اتاق تعاونی ایران برای پذیرش تعاونی‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: موافقت اولیه توسط فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.

در خبری دیگر شنیدیم که، طبق اعلام معاون ارزی بانک مرکزی تمامی اقساط سررسید شده دارایی‌های ارزی ایران در قالب دور سوم آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده واریز شده است. در نتیجه تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سوم آذرماه سال ۱۳۹۳ و تعیین مهلت تا تیرماه امسال، توافقاتی برای آزادسازی بخش دیگری از درآمدهای نفتی بلوکه شده کشورمان انجام شد.

بر این اساس قرار شد ۹/ ۴ میلیارد دلار در این هفت ماه و هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از طریق اقدامی مشترک در اختیار ایران قرار گیرد. آنطور که غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده تاکنون تمامی اقساطی که سررسید آنها فرا رسیده بعد از طی فرآیند مربوطه واریز و در اختیار کشورمان قرار گرفته است.

مهم ترین اخبار سیاسی

هرچند روزهای گذشته خبری شنیدیم در مورد طرح سه فوریتی جهت توفق مذاکرات هسته ای و رد این طرح توسط هیئت رئیسه ولی امروز این طرح تقدیم هیات رئیسه مجلس شد در ماده واحده این طرح سه فوریتی آمده است: دولت و مسئولین سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای موظفند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی ها در موضوع هسته ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسما و علنا تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد ، قطع کرده و مذاکرات را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی ها ادامه دهند. در متن این طرح سه فوریتی که توسط جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد که در میان خبرنگاران توزیع شده ، آمده است: این طرح دفاع اسلامی و انقلابی و قانونمند از عزت ، عظمت ، هویت ، شخصیت و اقتدار ملت ایران در طول ادامه مذاکرات هسته ای است که با ۸۰ امضا با استناد به بند ۳ ماده ۱۶۰ آیین نامه داخلی به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است. در مقدمه این طرح آمده است: یکی از مسایل اساسی کشور ، رصد نوع برخورد دشمنان با نظام جمهوری اسلامی ایران است. در طول ۳۵ سال گذشته همواره و همیشه هیبت انقلاب اسلامی ایران و حضور دائمی مردم در صحنه ، دشمنان جمهوری اسلامی را بهت زده و ذلیل کرده است. این هیبت مرهون ایستادگی ۳۵ ساله مردم انقلابی و بصیر جمهوری اسلامی است و این عظمت باید حفظ شود و اگر نتوانیم این عظمت جهانی را حفظ کنیم ، باید شاهد و منتظر تهدیدات متعدد باشیم.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه بانکی اکثر نمادها معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند و نمادهای وبصادر ، وانصار ، وزمین با صف خرید همراه بودند . بانک ملت و بانک صادرات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص امروز گذاشتند که بانک صادرات با ۹۷ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه داشت .

عبدالناصر همتی  در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما ، افزود : مدیران بانک های دولتی از جمله بانک های ملی ، صادرات ، تجارت ، سپه و سایر بانک های مهم ، نرخ سپرده های سه ماهه ، ‌شش ماهه و ۹ ماهه را به ترتیب ۱۴ ؛ ۱۶ و ۱۹ درصد تعیین و بر رعایت این نرخ ها تاکید کردند .وی افزود: در جلسه مدیران بانک ها تصمیم گیری شد به سپرده های دفترچه ای زیر سه ماه نیز بیشتر از ۱۰ درصد سود پرداخت نشود .

در گروه نفتی و پالایشی که کار خود را با صف خرید عمده نمادها آغاز کرد، شنفت تنها منفی گروه بود که امروز نیز معاملات کم حجمش با صف فروش آغاز شد. با وجود گزارش روز گذشته و پوشش خوب ۹ ماهه شبندر، ابهامات این گروه را نمی توان نادیده گرفت. همچنین در این گروه بلوک ۹۹ میلیونی شپنا در بازار خرده فروشی انجام شد.

در گروه خودرو و ساخت قطعات، شاهد معاملات مثبت و متعادل تری نسبت به روز گذشته بودیم. خپارس با صف خرید ۳۰ میلیونی و معامله بیش از ۵۷ میلیون سهم امروز نیز پرتقاضاترین نماد گروه بود. خکاوه که معاملات مثبتی را آغاز کرده بود در میانه بازار وارد فاز منفی شد و در محدوده صفر معاملاتش پایان یافت. خشرق، خرینگ و خمحور از نمادهای قطعه ساز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در پایان بازار متوقف شدند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان برگزاری مراسم رونمایی از محصول جدیدFH500  شرکت سایپا دیزل، توسعه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی را پایه اصلی برنامه توسعه محصول گروه دانست و گفت: برنامه توسعه محصول سایپا را جذب سرمایه گذای خارجی، تولید خودرو با برند مشترک و افزایش عمق داخلی سازی محصولات جدید شکل می دهد. مدنی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: در حال مذاکره با شرکت های نیسان، سیتروئن و رنو هستیم و در صورت دستیابی به توافق با این شرکت ها و رفع محدودیت های بین المللی محصولات جدیدی در گروه سایپا از این برندها تولید خواهیم کرد.

در گروه فلزات اساسی، ارفع برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شد. فنوال و فمراد امروز نیز شاهد صف خرید بودند.

در حالی که اختلالات عرضه منجر شده است که به تعادل رسیدن هر چه سریع‌تر بازار مس محتمل به نظر برسد، تحریک تقاضا توسط چینی‌ها این احتمال را به یقین تبدیل کرده است. بانک خلق چین (PBoC)  برای سومین بار در ۶ ماه اخیر نرخ بهره را کاهش داده است آنها همچنین میزان ذخایر قانونی بانک‌ها در نزد بانک‌ مرکزی چین را نیز کاهش داده‌اند که می‌تواند توان وام‌دهی بانک‌های چینی را رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. بر خلاف دفعات قبلی کاهش نرخ بهره بانک مرکزی چین نشان داده است این بار تمرکز جدی بر کاهش نرخ بهره واقعی دارد. این سیاست می‌تواند منجر به تحرک بیشتر در بخش املاک و مستغلات چین بشود. چین بزگترین مصرف‌کننده فلزات صنعتی در جهان است، کارشناسان سرد شدن و تضعیف بخش ساخت و ساز در چین را از عوامل کاهش نرخ رشد اقتصادی چین می‌دانند.

در گروه دارویی، به جز چند نماد از جمله تیپیکو، دفارا و دلقما در قیمت مثبت معامله شدند. نماد سبحان پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه و تصویب ۲۳۰ تومان بابت سود نقدی هر سهم امروز در قیمت ۱۲٫۷۴۰ ریال بازگشایی شد. معاملات مثبت دتولید و داسوه نیز جهت برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شدند. افزایش سرمایه ۸۰ درصدی دابور هم از محل اندوخته و سود انباشته نیز به ثبت رسید.

دکتر پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو ایفدونا با بیان اینکه وظایف این اداره تامین و تدارک دارو، کیفیت دارو و حمایت از بیماران می باشد اظهار داشت: روند واردات دارو از سال ۸۴ افزایشی بوده ولی خوشبختانه در سال ۹۳ توانستیم این روند را کاهش دهیم و از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار واردات دارو به حدود یک میلیارد دلار برسانیم که امیدواریم در سالجاری نیز این روند کاهش واردات ادامه داشته باشد. ایشان اظهار داشت: این روند کاهش واردات دارو بی سابقه بوده است که هم واردات خود دارو کاهش یافته و هم هم سهم ان نسبت به تولید داخل. ایشان در ادامه افزود: برای واردات دارو از محدودیت خارج شدیم یعنی هر دارویی که تولید داخل داشته باشد سقف واردات ان به ۵ درصد رسانده ایم تا از لحاظ رقابت داروهای تولید داخل بتوانند رقابت کنند.

در گروه حمل و نقلی  بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند مانند نمادهای حفارس ، حتاید ، حسینا . نمادهای حکشتی و حپترو نیز مثبت معامله شدند و نماد حتوکا نیز با صف به کار خود پایان داد .

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کشتی‌های ما در شرایط تحریم به کشورهای اروپایی و کشورهایی مثل استرالیا و کانادا که برای ما محدودیت ایجاد کردند، نمی‌توانند تردد کنند .داجمر با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها میزان تجارت خارجی افزایش می‌یابد و با فعال شدن خط اروپایی در بحث حمل و نقل دریایی به حجم بالایی از تجارت خارجی دست پیدا خواهیم کرد، تاکید کرد: آلمان جزو اولین کشورهایی بود که در بحث تجارت با آن‌ها تعامل داشتیم ولی در حال حاضر کشورهای شرقی مثل چین و هند طرف اول معامله با ایران شده‌اند .وی با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل ما متاثر از تجارت خارجی است و خط اروپایی ما به عنوان یکی از مهم‌ترین خطوط حمل و نقلی بوده که غیرفعال شده است، گفت: به عنوان ناوگان ملی همواره سهم مناسبی از محمولات وارداتی و صادراتی داشتیم و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا حد توان سعی کرده محمولات وارداتی و صادراتی کشور به ویژه کالاهای اساسی را به موقع تامین و با اولویت جابجا کند.

در گروه محصولات شیمیایی شاهد معاملات مثبتی در بیشتر نمادها بودیم . جلسه معارفه پتروشیمی غدیر عصر دیروز با حضور فعالان بازار سهام، کارگزاران، مدیران نهادهای مالی و تحلیل گران بازار سهام برگزار شد مدیر عامل پتروشیمی غدیر در این جلسه گفت: امیدواریم عرضه سهام این شرکت که در روزهای آینده انجام خواهد شد به عنوان به یاد ماندنی‌ترین عرضه های بازار سرمایه محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از گالف نیوز، در حالی که آمریکا و ۵ قدرت جهانی مشغول مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته ای این کشور و کاهش تحریم ها هستند، شرکت های پتروشیمی فرصت هایی را برای توسعه فعالیت خود در ایران می بینند .یک مدیر ارشد شرکت هانی ول یو او پی آمریکا که در زمینه فروش تکنولوژی مورد نیاز صنعت پتروشیمی فعالیت دارد گفت، اگر تحریم ها کاهش یابد، فرصت های زیادی فراروی شرکت ها قرار خواهد گرفت .

 پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ