شستن مرغ های فاسد با وایتکس! + فیلم

0
بعد از ماجراهای طولانی آبیاری سبزیجات با فاضلاب، نان های جوش شیرین دار، لبنیات با روغن پالم حالا نوبت فروش مرغ های فاسدی است که گفته میشود به راحتی در مرغ فروشیهای شهر جاخوش کرده اند. اما ماجرا چیست؟
برای اینکه بدانیم واقعیت چیست و چند درصد از مرغهایی که در خانه های ماست وضعیتی شبیه مرغهای فاسد بازار دارد سراغ دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی و نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی ایران رفتیم تا درباره جزئیات این موضوع برایمان توضیح دهد.
مرغ سبد کالا مرغ سالم

 

 

قصه از کجا شروع شد؟

کافی است صفحه جستوجوگر اینترنت خود را باز کنید تا با تایپ «شستن مرغ با وایتکس» چند ده صفحه با عکس و ویدئوهای مختلف درباره این داستان پیشرویتان باز شود؛ ویدئویی که در آن چند مامور وزارت بهداشت با ورود به یک مرغ فروشی با یخچالی پر از مرغهای فاسد مواجه میشوند و بعد از خارج کردن این مرغها از مغازه و ریختن وایتکس روی آنها، مرغها را درون سطل زباله میریزند. اما داستان به همین جا ختم نمیشود چون دوستان محترم در همان مرغ فروشی با دور شدن ماموران از محل، مرغهای فاسد دور ریخته شده را مجددا از درون سطل زباله به داخل یخچال برمیگردانند و ادامه ماجرا که در ویدئو میبینید. همین داستان کافی بود که برای پیدا کردن جواب سوال هایمان سراغ کسی برویم که دستی در نظارت بر این متخلفان دارد.

دکتر دباغ مقدم برای توضیح این موضوع میگوید: «راستش را بخواهید سازمان پشتیبانی دام و طیور در سال گذشته بیش از اندازه نیاز بازار، مرغ در انبار ذخیره کرده بود که این ذخیره، بازار فروش و عرضه این ماده غذایی را بر هم زد، به این ترتیب که مرغ فروشها به بهانه اینکه مرغهای ذخیره شده اجازه رونق و افزایش قیمت را به ما نمیدهد، مرغ تاریخ گذشته و بی کیفیت خریده و به مردم عرضه کردند. اما دکتر دباغ مقدم درباره دلیل دوم این کلاهبرداری میگوید: «هر ماده غذایی برای خود تاریخ مصرف مشخصی دارد پس مرغهایی که بیش از اندازه نیاز ذخیره شده بعد از مدتی در انبار با پایان تاریخ انقضا فاسد میشوند بنابراین از بین رفتن این تعداد محصول بسته بندی شده برای مرغ دارها اصلا به صرفه نبود به ناچار به فکر تغییر در ظاهر این مرغها برای فروش و بالا بردن ماندگاری آنها افتادند، به این ترتیب که با عوض کردن بسته بندیهای قدیم و قرار دادن مرغها در بسته بندیهای تازه و چاپ تاریخ جدید دوباره آنها را وارد مرغ فروشیها کردند.»

اگر تا اینجای ماجرا را باور نکردید در ادامه مطلب منتظر خواندن عاقبت این مرغهای دست دوم باشید.

در مرحله بعد ماجرا دست سودجویانی میافتد که ارتباط مستقیمی با همان ویدئوی منتشر شده دارند. اما شاید باور نکنید معلومات کم و باورهای اشتباه ما در خرید مرغ راه را برای کلاهبردارها باز و هموارتر میکند. حتما میپرسید چرا؟ چند درصد ما معتقدیم که مرغ هرقدر سفیدتر و روشنتر باشد، کیفیت بهتری دارد و برای خرید و مصرف مناسبتر است؟ با یک دودو تا چهارتای ساده متوجه میشوید که باور اشتباه ما هم بهانه خوبی دست این متقلبان میدهد تا برای سلیقه و ذائقه ما تعیین تکلیف کنند.

دکتر مقدم معتقد است: «شهروندان باید بدانند مرغ سالم، طبیعی و خوب باید رنگ زرد کهربایی داشته باشد. پس اولین دلیل مصرف وایتکس برای سفید کردن رنگ مرغها باور اشتباه مردم در خرید و اعتماد به مرغهای سالم است چراکه از هر خانم خانه داری بپرسید که برای خرید چه نوع مرغی را تازه تر و بهتر میداند پاسخ همان مرغ سفید است. اما دلیل بعدی استفاده از وایتکس خاصیت میکروب و گندزدایی آن است که به دلیل ترکیباتی مانند هیپوکلریت سدیم و کلری که در ماده اصلی آن است میکروبها را از سطح مرغهای فاسد پاک کرده و ظاهری سفیدتر و تازهتر به آن میدهد.» اما حتما میپرسید چطور با نوش جان کردن این مرغها هنوز زنده اید؟

دکتر مقدم پاسخ میدهد: شستوشوی مرغها با وایتکس بهطور حتم خطراتی را در پی خواهد داشت اما مصرف آن در مقادیر کم نه موجب بیماری خواهد شد و نه از ارزش غذایی آن میکاهد چون در کل دنیا از کلر و ترکیباتی شبیه آن برای ضدعفونی اصولی میکروبهای خطرناک و کشنده آب استفاده میکند. اما مقدار مصرفی که برای شستوشو و تغییر رنگ مرغ از وایتکس استفاده میشود خطر زا نیست و بعد از شستوشوی مرغ ها کاملا از سطح آن پاک میشود. با این حال این بلا فقط سر مرغهای فاسد یا تاریخ گذشته می آید که به هیچ وجه از سمت وزارت بهداشت صنایع غذایی و دامپزشکی تایید شده نیست و کاملا غیرقانونی است.

مرغ گرم یا منجمد؟

مرغ با وجود ماندگاری طولانی که دارد میتواند تا مدتها بدون تولید میکروب مصرف شود و هیچ بیماری را به شما منتقل نکند اما با گذشت تاریخ مصرف، کیفیت آن هنگام مصرف بهشدت افت میکند و زمان پخت رنگ، بو، مزه و خاصیتهای یک مرغ سالم را ندارد.

پس مصرف کنندگانی که بیخبر از همه جا مرغهایی را میخورند که تاریخ مصرف آن گذشته بهطور معمول دچار بیماری یا مشکل خاصی نمیشوند مگر در مواردی که مدتی بیشتر از تاریخ نگهداری یک مرغ و دمای نگهداری آن گذشته باشد که آن هم به وضوح از ظاهر بوی یک مرغ پیداست. اما شاید بعد از خواندن همین چند خط به این نتیجه رسیده باشید که مرغهای باز (به اصطلاح گرم) و تکه شده مرغهای تازهتر و بهتری برای مصرف هستند.

در پاسخ به این استدلال هم باید بگوییم که فرآیند تقلب و تغییر دادن ظاهر مرغهای تاریخ گذشته در هر دو شکل باز و بسته بندی و منجمد آن وجود دارد اما اگر به تازه بودن محصولات مرغ فروشیهایی که از آنها خرید میکنید اطمینان دارید، قطعا مرغهای گرم، بهتر، پرخاصیت تر و مطمئنتر برای مصرف روزانه هستند اما تاکید میکنیم این تنها در صورتی است که فروشگاه مورد نظر مرغهای گرم تازه به مشتریان عرضه کند و از همه مهمتر اینکه شما مرغ گرم خریداری شدهتان را در فرصت ۷۲ ساعته مصرف کنید چرا که اگر مرغها دوباره در دمای فریزر منجمد شوند از جهت کیفیت و خاصیت هیچ تفاوتی با مرغ یخ زده نخواهد داشت.
مرغ سبد کالا مرغ سالم

چگونه مرغ سالم بخریم؟

بهترین توصیه ما به مصرفکنندگان، خرید مرغ از فروشگاههای زنجیرهای یا میادین میوه و ترهبار و در واقع مکانهایی است که تحت نظارت مستقیم سازمان دامپزشکی هستند تا جایی که بیشتر این مراکز خرید با حضور دکتر دامپزشک بر کیفیت و تازگی این محصولات نظارت دارند.

عرضه مرغ به شکل باز در مرغ فروشیها به زودی جمع آوری میشود اما تا آن زمان توصیه ما خرید مرغهای بسته بندی و سالم با مهر نظارت سازمان دامپزشکی از فروشگاههاست. بهتر است از فروشگاهی که هیچ شناختی از محصولات آن ندارید مرغ از پیش قطعه شده و باز نخرید چراکه در بین آنها مرغهای بیماری است که به دلیل بیماری یا مشکلی نصف تن آنها بریده و به دور انداخته شده و نصف دیگر آن برای فروش به شکل قطعه قطعه به فروش میرسد. پس بهتر است مرغ کامل تهیه و بعد برای سهولت در مصرف آن را قطعه قطعه کنید.

از طرفی آبی که مرغ در حال پخت آن را به رنگ کدر درمیآورد باید آن قدر بجوشد تا کاملا شفاف شود و دمای مرکزی (نه دمای سطحی) پخت مرغ باید به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد تا از سالم بودن مرغی که نوش جان میکنید مطمئن شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ