پیامبر (ص) چه مشاغلی را برای زنان مناسب می داند؟

1
وقتی عطر می فروشی ، آنرا نیکو بفروش و در فروختن کسی را فریب مده ، زیرا اگر چنین کنی به پاکی و پرهیزکاری در پیشگاه خداوند بهتر است…

زنان فراوانی در صدر اسلام در زمان پیامبر گرامی و ائمّه اطهار علیهم السلام به فعالیت های اقتصادی اشتغال داشتند و ائمّه اطهار علیهم السلام نه تنها آنان را از کار و تلاش نهی نمی کردند، بلکه در برخی موارد، لحن سخن یا طرز برخورد پیامبر یا امام با زنان شاغل به گونه ای بود که تشویق به ادامه کار نیز از آن استفاده می شود.
در کتاب فروع کافی روایتی وجود دارد که به حمایت پیامبر اکرم (ص) از شغل عطرفروشی برای یکی از زنان اشاره دارد:
«حسین بن زید هاشمی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که زنی به نام زینب عطاره نزد زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد. پیامبر وارد خانه شد و او را نزد همسرانش دید. به وی فرمود: منزل ما را خوشبو کردی. زینب عرض کرد: منزل به بوی شما معطّرتر است. پس از این سخنان، پیامبر صلی الله علیه و آله برخی از آداب و احکام خرید و فروش را برای وی بیان فرمودند.» (فروع کافی، ج ۵، ص ۱۵۱)
سه نکته:
* عطر بفروش ولی فریب نده

چنان که از این روایت استفاده می شود، نه تنها پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با اشتغال زینب به عطر فروشی مخالفتی نکرد، بلکه با حسن رفتار خود با وی و با بیان برخی از آداب معامله، او را نسبت به ادامه آن کار تشویق کرده و فرموذند: فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) «إِذَا بِعْتِ فَأَحْسِنِی وَ لَا تَغُشِّی فَإِنَّهُ أَتْقَی لِلَّهِ وَ أَبْقَی لِلْمَالِ.» وقتی عطر می فروشی ، آنرا نیکو بفروش و در فروختن کسی را فریب مده ، زیرا اگر چنین کنی به پاکی و پرهیزکاری در پیشگاه خداوند بهتر است و برای بقاء و دوام مال و ثروتت نیکوتر می باشد.

** بافندگی، حلال ترین کسب
در روایتی مشابه رسول اکرم (ص) با زنی که به آرایشگری مشغول بود همین برخورد را کردند و برخی از آداب کسب حلال و صحیح را برایش بیان نمودند. از امیرالمؤمنین (ع) هم نقل شده است که به ام حسن نخیعه فرمود حلال ترین کسب ها بافندگی است.

*** خانه داری، بهترین کار برای زن
البته علی رغم روایات فوق که به جواز برخی کارها برای زنان اشاره دارد نباید از یاد برد که ارزش خانه داری و تربیت فرزند و جلب رضایت شوهر برای زن از هر کاری بیشتر است. برای اثبات آن هم همین کافیست که بدانیم امام باقر علیه السلام فرمودند حضرت زهرا علیها السلام کارهای داخلی منزل و خمیر کردن و نان پختن را به عهده گرفت و امیر المؤمنین علیه السلام کارهای خارجی مانند هیزم آوردن و خرید مایحتاج منزل را. و همچنین امام کاظم علیه السلام نیز جهاد زن را نیکو شوهر داری دانسته اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. امین می گوید

    سلام
    این مشاغلی که گفتین همه مشاغل اختصاصی هست که با زنها سروکار داره و اصل ایننه که مرد انجام نده نه هر کاری از قبیل مهندسی برق و معماری و داروسازی و …

    یه پیام برای اون دستهاز زنها که می خوان کار کنن و به این مسایل توجه ندارن:
    شما اون موقعی که اومدین تو اجتماع به قول خودتون رشد اجتماعی کردین باید فکر مشکلاتشو می کردین وگرنه درای قدیمی ما هم حلقه داشتن هم کوبه که اگه مرد دم در اومده باشه زن باز نکنه.
    لابد معصومین یه چیزی می دونستن که زنهاشون فعالیت اجتماعی نداشتن حضرت فاطمه زهرا س زمانی فعالیت اجتماعی و سیاسی کرد که امام علی موظف به سکوت بود قبل از سقیفه شما حتی یه سخنارنی ازش ندارین
    حضرت زینب س هم موقعی وارد کار احتماعی شد که سر مردها رو نیزه بود وگرنه قبل از کربلا شما سخنرانی ازش نمی بینید

    اونها می دونستن همون طور که ایمان حضرت یوسف پیامبر ع باعث نشد قدرت موندن پیش زلیخا رو داشته باشه (اگه می تونست به چشم برادری! نگاهش کنه دیوانه نبود که چندین سال به جرم ناکرده بره زندان) زنها هم نمی تونن ارتباط با مردها رو دوام بیارن حالا هر قدر که ایمان داشته باشن تازه زنها عاطفی تر و زودباورترن. و اگه مردا می تونن یا الله بگن تا زنها خودشونو بپوشونن چون مردها با چشم تحریک میشن، مردها نمی تونن صداشونو بپوشونن که زنها تحریک نشن (زنها با گوش تحریک میشن) فقط تحریک زنها درازمدته و مثل مردها آنی تحریک نمی شن اما با شرایط جدید روابط طولانی مدت ایجاد شده که اگه یه زن کارمند با سن بالای ۲۵ سال بلده از پس خودش بربیاد الزاما شامل یه دختر راهنمایی یا دبیرستانی نمیشه و خیلی از دخترها گیر میوفتن.